IBM dropper sit danske hovedkvarter

It-giganten vinker til næste år farvel til sit danske hovedkvarter igennem 40 år. Læs her, hvad der så skal ske med tusindvis af danske IBM-medarbejdere.

Artikel top billede

Foto: Frederik Danvig. (Foto: Frederik Danvig)

I løbet af efteråret 2012 flyttede it-giganten IBM knap 1.000 medarbejdere fra Mærsk Datas gamle lokaler ved Lyngbyvej i København til selskabets andre lokationer i Danmark.

Dermed fik topledelsen, en stor bid af konsulentforretningen og flere medarbejdere i selskabets globale logistik center nye stole at sidde på.

Nu viser det sig, at it-selskabet i 2014 flytter fra sit nuværende hovedkvarter i Lundtofte ved Lyngby, hvor der i dag sidder godt 1.000 medarbejdere.

Efter at have haft hovedkvarter i Lundtofte siden 1973 flytter de mange IBM-ansatte til et nyt dansk hovedkvarter på en endnu ukendt lokation, der formentlig ligger i et sted i Storkøbenhavn.

Det fortæller IBM Danmarks pressechef Carsten Grønning til Computerworld.

"Vi er i den helt afgørende fase med at finde et nyt hovedkvarter, men det er endnu for tidligt at komme ind på, hvor vores hovedkvarter kommer til at ligge," siger han.

Et gratis bud på IBM's nye danske hovedkvarter kunne være Ballerup, men det vil Carsten Grønning hverken af- eller bekræfte.

Kunne ikke fylde kvadratmetre

IBM's danske pressechef begrunder flytningen fra hovedkvarteret i Lundtofte med, at udlejeren Danica kun ønsker én udlejer på domicilet, hvor IBM i dag deler adresse med Haldor Topsøe.

I 2014 vil IBM's nuværende danske hovedkvarter i Lundtofte således blive helt overtaget af Haldor Topsøe, mens IBM er i fuld gang med allerede på nuværende tidspunkt at fylde sin tidligere spøgelsestomme bygning i Allerød op med medarbejdere.

Også Big Blues datacentre i Ballerup, Ejby og Brøndby er i de seneste år også blevet fyldt op med medarbejdere.

"IBM har som forretning udviklet så meget over de seneste år med blandt andet opkøbet af Mærsk Data og den medfølgende datacenter-infrastruktur på Vestegnen, så mange er flyttet ud til datacentrene, og vi fyldte simpelthen ikke kontorerne op længere," fortæller Carsten Grønning.

Så mange får arbejdsplads i det nye hovedkvarter

Samtidig med flytteriet er der også store besparelser involveret.

Carsten Grønning ønsker dog ikke at sætte præcise beløb på, hvad IBM sparer på at opsige det lukrative lejemål på Lyngbyvejen på Østerbro i København, og inden længe også vinker farvel til sit danske hovedkvarter gennem 40 år i Lundtofte.

Efter flytningen vil IBM Danmark have adresser i Allerød, Ballerup, Ejby, Brøndby, Odense og i Aarhus og så på den endnu ukendte lokation, der fra næste år bliver hovedsædet for IBM Danmark.

Det forventes, at minimum 500 af IBM's godt 3.500 danske medarbejdere kommer til at bo i det nye hovedsæde, men endnu mangler Big Blue at stoppe musikken i stoledansen og have fuldt overblik over, hvor folk skal sidde.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Senior Solution Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Senior Mainframe Developer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger to sektionschefer til Systemafdelingen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    HusCompagniet A/S

    IT-driftskonsulent

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics

    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S