Dansk firma skrottede Office 365 og valgte IBM-løsning

Efter en testperiode på knap et år i en dansk virksomhed blev Microsofts Office 365 sendt ud i kulden - mens IBM's SmartCloud kom ind i varmen.

Artikel top billede

En af grundene til, at firmaet Langhoff Promotion, der blandt andet udbyder reklameartikler og firmagaver, skrottede sin Office 365-løsning, var, at brugerne druknede i programpakkens mange funktioner.

"De medarbejdere, der var med i testgruppen, blev ved med at fortælle, at de ikke var tilfredse med løsningen, og derfor var vi tvunget til at finde på noget nyt," fortæller Søren Langhoff, direktør i Langhoff Promotion, om den næsten et år lange testperiode.

Opgaven i Langhoff Promotion, der har 40 medarbejdere i Danmark og på Filippinerne, var at samle medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder i et virtuelt fællesskab, hvor al kommunikation centrerer sig om opgaverne i stedet for hver enkelt medarbejder.

"Vi er en lille, men meget kompleks virksomhed, der samarbejder med andre firmaer og kunder på kryds og tværs af grænser i 25 lande."

Mere fællesskabsfølelse end e-mail

Med medarbejdere og samarbejdspartnere over hele verden er markedsmulighederne store, men udfordringerne opstår, når man arbejder i forskellige tidszoner og ikke deler kontor. 

"Det er svært at skabe en fællesskabsfølelse, når man sidder meget spredt. Derfor efterlyste vi en løsning, der kunne integrere mennesker langt bedre end e-mails. Vi havde brug for at involvere vores medarbejdere dér, hvor de er, uanset om det er Vejle eller Manila," siger Søren Langhoff.

"Et socialt samarbejdsværktøj skaber åbenhed og synlighed, hvilket er forudsætningen for at idégenerere og vidensdele på tværs af opgaver og lande."

"Vores ERP- og CRM-system skulle bindes bedre sammen på tværs af landene, og vores projekter, opgaver og dokumenter skulle samles ét sted," siger han.

Det skal være simpelt

Testen med Office 365 omfattede 10 personer i virksomheden, men den vandt aldrig brugernes hjerter.

"Testpersonerne fandt ikke løsningen intuitiv og brugervenlig. Desuden løb de ofte ind i det problem, at nye brugere skulle guides gennem funktionerne, og vi har absolut intet ønske om at yde it-support."

"Sidst, men ikke mindst, var der en usikkerhed omkring deling af rettigheder. Hvem, der har adgang til hvad," fortæller han.

Derfor kiggede Søren Langhoff sig om efter et alternativ.

Der skulle findes en løsning, der havde nogle af de samme kontor- og cloud-kvaliteter som Office 365, men samtidig kunne opfylde firmaets mål om simpelhed.

Det er afgørende, at værktøjet kan anvendes både internt og eksternt, så virksomheden kan dele informationer og historikken på projekter med kunder og andre samarbejdspartnere

Her stødte han ind i SmartCloud for Social Business fra IBM.

Derfor faldt valget på IBM

"Alle opgaver og al kommunikation relateret til et projekt er samlet i et fællesskab, som kunden også har adgang til. Det betyder, at vi bevarer historikken ét centralt sted og bevæger os væk fra, at vigtig information ligger i isolerede e-mails eller filer på en lokal computer," siger Søren Langhoff.

Funktionerne er ikke så avancerede, og mulighederne er ikke så mange i SmartCloud, men det opfatter Søren Langhoff som et plus.

"Det viste sig at være nemt at anvende, og efter en kort testperiode valgte vi at flytte vores data og kommunikation over på denne løsning. Den opfylder vores behov på en simpel måde."

Mod en virtuel virksomhed

Det digitale og sociale samarbejde er man begejstrede for i virksomheden.

"Både ældre og unge medarbejdere er begejstrede for arbejdsmetoderne i det sociale samarbejdsværktøj, hvor vi driver al kunde- og projektkommunikation hen i stedet for at sende et utal af e-mails," siger Søren Langhoff, og han fortsætter:

"Alligevel kræver det tid at ændre processer, som man har arbejdet med i 20 år. Derfor er vi bevidste om en glidende overgang. Vi slipper ikke e-mails helt, men det vigtigste er, at alle medarbejdere sagtens kan forstå værdien i, at vi tager udgangspunkt i opgaven i stedet for hver enkelt medarbejder."

Læs også:

Sådan sparer Svendborg kassen med cloud-mails

Test: Sådan fungerer IBM's sociale cloud-kontorpakke

CIO i Grundfos vælger Office 365 til 13.000 ansatte

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S