Stor prisforskel på digital fotofremkaldelse

Kvaliteten er næsten den samme, mens prisen varierer meget, når man sender sine digitale billeder til fremkaldelse via nettet. Det viser en test foretaget af Forbrugernes Hus, som har fået billeder fremkaldt hos 15 danske leverandører.

Der er penge at spare, når man via nettet sender sine digitale billeder til en butik, som leverer dem tilbage i print.

Forbrugernes Hus har testet 15 danske leverandører, og blandt dem koster det lige fra 10 og til 50 kroner at få leveret print af fem digitale billeder.

Prisforskellen dækker blandt andet over, at der er stor forskel på det engangsgebyr, som man betaler for at få billederne fremkaldt.

Der opfordres derfor til, at man nøje vurderer behovet, inden man vælger sin leverandør.

Forbrugernes Hus har også fået et forbrugerpanel til at vurdere kvaliteten af de billeder, der blev printet ud, og kvaliteten var mere jævn end prisen.

Ti forhandlere fik en karakter omkring 2,5, hvor 3 var god og 2 var middel. Ligheden kan dog forklares ved, at de ti forhandlere alle benytter sig af de samme tre leverandører.

Fire forhandlere fik en karakter under middel, og tre af dem beskærer samtidig billedet i andet forhold end det, billedet er indleveret i. Det er helt utilladeligt, mener Lillian Bigum, som har stået for testen.

Selv om Forbrugernes Hus testede 15 forhandlere, er der kun 14 med i prissammenligningen, da TDC Onlines fotobutik udgik af testen. Det lykkedes simpelthen ikke Forbrugernes Hus at gennemføre en bestilling.

Relevante links

Forbrugernes Hus' test af digital fotofremkaldelse

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S