Sådan lokkes du til at købe flere varer på nettet

Brug af sociale medier, smarte brugertests og strategisk indsamling af mailadresser giver to danske webbutikker tocifrede vækstrater. Læs her, hvordan e-handlerne arbejder med at sælge mere til dig.

Mens det kniber for mange webbutikker med at mersælge på deres hjemmesider, har enkelte danske e-handlere fundet fidusen til at optimere salget på nettet. 

Det gælder eksempelvis Unisport med fokus på salg af fodboldudstyr, som for nyligt løb med både den store E-handelsprisen Guld og B2C-prisen, da e-handelsforeningen FDIH for nyligt kårede de bedste danske e-handlere

Ifølge Unisports direktør Filip Domagala har online-sportsbutikken siden web-starten i 2002 forsøgt at være kundernes ven, og det har givet bonus i fire regnskabsår med fordobling af omsætningen, som i 2012 lød på knap 100 millioner kroner.

"Vi sælger jo egentlig bare andres produkter, og det skal vi gøre noget særligt ud af ved at være ærlige og tilbyde noget mere end vores konkurrenter," forklarer han til Computerworld.

Butikken bliver et medie
"Noget mere" er i Unisports univers en reel mediesektion med web-tv-anmeldelser af det nyeste sportsgear, blogindlæg om produkterne og storsatsning på sociale medier som Facebook, hvor Unisport har 77.000 fans ud af en skare på godt 300.000 registrerede fodboldspillere i Danmark.

"Vi satser på 'brugere' og 'fans' frem for 'kunder', og hvis en fodboldstøvle giver en god boldføling, men samtidig øger risikoen for skader, så vil vi sige det uden omsvøb på vores web-tv. For så kan kunderne jo bare vælge et andet produkt på sitet," fortæller Filip Domagala.

Ideen til web-tv på Unisports hjemmeside blev skabt af en gruppe studerende i 2008, og fokus på udsendelserne er blevet optrappet siden, da web-tv'et med Filip Domagalas ord giver fodboldnørder og andre interesserede folk "deres daglige fix omkring fodboldstøvler".

Kundeservice med mersalg
Med henblik på at sælge produkter, som kunderne på forhånd ikke vidste at de havde brug for, har Unisport været ude og købe en algoritme, så kunderne i tjek-ud-fasen vil få foreslået relevante produkter.

"Det er jo ret naturligt, at når man har købt en Barcelona-hjemmetrøje, at man også lige får foreslået et par Barcelona hjemmebane-shorts," lyder logikken fra Unisport-direktøren.

Udover videoer og sociale medier arbejder webbutikken også med 360 graders produktbilleder, heftig søgemaskineoptimering for at få lokket kunderne i butikken ude fra det store internet og ikke mindst med sin kundeservice, som skal være med til at differentiere Unisport.

Eksempelvis har online-sportsbutikken sat sit nummer forrest på sitet og bevidst ikke valgt at instruere sine medarbejdere i at afslutte supporten så hurtigt som muligt og følge nøje udarbejdede manualer.

I stedet er kundeservicemedarbejderne blevet undervist i produkterne, så de bedre kan guide kunderne i købsfasen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hosting og outsourcing: Find den rigtige model og leverandør

Hosting og outsourcing-markedet rummer utallige muligheder for at aflaste og effektivisere din virksomhed, så der kan fokuseres på kerneforretningen. Markedet er dog også kendetegnet ved mange og meget forskellige leverandører og leverance-modeller. På dette event giver vi dig et indblik i, hvordan hosting i 2017 kan blive en strategisk og praktisk hjælp for din virksomhed.

24. oktober 2017 | Læs mere


Gå hjem møde om machine learning: Kickstart dine machine learning-projekter

På dette gå hjem møde får du fra eksperter på området en introduktion til machine learning og de nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder, det skaber. Kickstart dine machine learning-projekter ved at deltage i dette gå hjem møde

25. oktober 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Retten ophæver navneforbuddet i Atea-sagen: Her er de syv tiltalte
Østre Landsret har netop besluttet at ophæve navneforbuddet i Atea-sagen. Det betyder, at offentligheden nu må se navnene på de tiltalte i sagen.
CIO
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm"
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm. Først troede vi, at det bare ville blive en aften uden email, og at de ville fikse det i løbet af natten. Men næste morgen var der krisemøde, og vi fik at vide, at vi ville være nede i lang tid."
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
IBM’s Watson har gennemlæst 600 jobopslag, og snart kan der blive vendt op og ned på vores jobsøgning
Kunstig intelligens kan forandre den måde virksomheder rekrutterer på. Derfor har IBM netop gennemført et stort forsøg med Danmarks største erhvervsskole.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.