Vandfalds-metoden: En død sild eller en sej overlever?

ComputerViews: Find dog ud af det sammen, lyder mantraet i den agile tankegang. Men så enkelt er det bare ikke altid.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

ComputerViews: Den agile model er på mange måder bedre end vandfalds-modellen til komplekse projekter, men historisk har det været en tung omgang at få den accepteret. 

I vandfalds-modellen beslutter en organisation sig som bekendt for at skifte system, hvorefter den formulerer sine krav og ønsker og indhenter tilbud fra forskellige leverandører, der så afleverer en færdig og stort set komplet plan for implementering af produktet, som svar på en kravspecifikation. 

I den agile model formuleres projektet og målene i små bidder i takt med, at projektet skrider frem, og problemerne identificeres og justeres og løses løbende. På den måde tilpasses leverancerne hele tiden til foranderlige udfordringer hos kunden.

Sværdslag og blod, sved og tårer

I dag er it-verdenen for alvor begyndt at få øjnene op for den agile model, som eksempelvis på flere måder fremmes af staten, der for et halvt års tid siden barslede med standardkontrakten K03 - ikke mindst inspireret af it-projekter i det private erhvervsliv. Det kan du læse mere om her.

Men helt nemt er det ikke, og det har krævet sværdslag og kostet blod, sved og tårer at nå så langt.

Det kan være en stor udfordring for en indkøber i en organisation at købe ind efter det agile tankesæt, hvor man ikke køber et produkt, men skal købe ind på en vision - og så sammen med en leverandør gradvist arbejde sig hen mod målet.

Det er et tankesæt, der kan ligge langt fra den traditionelle indkøber i en organisation, der fra begyndelsen - ikke mindst af budgetmæssige årsager - har brug for at være i kontrol over det produkt, som han mener, at organisationen har brug for.

Ellers kan man jo ikke styre prisen. Eller tiden. Eller få placeret det endelige ansvar, hvis det hele skulle køre af sporet.

Det kræver detaljer i massevis at få overblik, og overblik er nødvendigt, hvis man skal føle, at man har indtænkt alle de mulige faldgruber, problemer, potentielle blindgyder og andre ubehageligheder, som et projekt kan løbe ind i.

Historien viser imidlertid, at det er meget svært at tage højde for alting, når det gælder indkøb og implementering af store it-systemer.

Måske er det ret beset faktisk svært at tage højde for noget som helst andet end det mest forudsigelige.

Den store bundvending af hele it-organisationen

Der følger forandringer med

Bedre bliver det ikke, hvis det indkøbte it-system er så stort (og smart), at der følger en bundvending af forandringer i organisationen med, fordi teknologien hele tiden skubber grænserne for det mulige og for effektiviserings-graden.

Problemet har ellers været kendt længe.

Helt tilbage i 1968 blev problemerne med de store, færdigsyede it-manuskripter diskuteret på et møde for en række af datidens it-kyndige, som dengang fandt sted i Tyskland.

"Vi har det med at bruge flere år og investere mange penge i at erkende, at et system, som vi ikke forstod til bunds fra begyndelsen, ikke fungerer som forventet," lød det dengang fra it-mødet. Der altså fandt sted i 1968.

"Det mest risikable inden for softwareudvikling er den model, som alle ser ud til at følge, hvor man specificerer præcist, hvad man skal gøre. Og så gør man det. Her opstår de fleste af vores problemer," lød det på mødet.

Wc-papir og it-systemer

Problemet skal muligvis - i hvert fald historisk - findes i organisationernes indkøbs-kompetencer og evner til at udforme en kravspecifikation, der dokumenterer, hvad virksomhederne rent faktisk får for pengene.

Omvendt er det krævende og stiller krav til indkøberen at satse på en agil model, som kræver et yderst tæt parløb med leverandøren. 

Der har været en tendens til, at indkøbere og budget-ansvarlige i organisationer har sværget til Big Bang-modellen i mange andre sammenhænge. Sådan historisk set.

Når det gælder indkøb af møbler, biler, køkkenruller eller lignende er det da også nemt at få overblik, og indkøbet af produktet er afsluttet, når varen er leveret, og så kan vi komme videre til næste projekt.

Men sådan fungerer det ikke med it-projekter, der i dag i meget stort omfang ofte kræver vedvarende forandringer af organisationen bag, og derfor er tunge og krævende i både omfang og impact.

Men modsat de 'enkle' og 'overskuelige' krav til indkøbs-organisationen, når det gælder vandfalds-metoden, så kræver den agile tilgang en helt anden langsigtet dedikation og et langsigtet nærvær.

Indkøberen skal løbende være med, sætte sig ind i problemerne, forholde sig løbende til udviklingen, have indsigt nok til at styre projektet i den rigtige retning.

Det kræver det af it-chefen - og af it-afdelingen

Mod og viden og strategisk tæft

Han/hun skal have mod og viden og strategisk tæft nok til ikke at købe et færdigt produkt - og ikke engang forsøge på det - men til derimod at købe ind på en vision, der gør, at produktet ikke nødvendigvis har en færdig-implementerings-dato overhovedet.

Derimod skal de kunne tilpasses og justeres løbende i takt med, at behovene, organisationen og teknologien udvikler og ændrer sig.

Det er et drømmescenarie for it-producenterne, hvis indkøberne vil gøre det på denne måde.

Dels vil det gøre det indledende arbejde langt nemmere, dels vil det sikre et tæt, nærmest intimt, forhold til kunderne og lægge bunden for langvarige, stabile kundeforhold.

Men det er ikke nødvendigvis et drømmescenarie for kunderne, der ofte arbejder fra projekt til projekt, og som ikke nødvendigvis er interesserede i it-projekter, der kører i årevis.

Imidlertid er det en udvikling, som er begyndt at se spire i de seneste år - ikke mindst fordi it-cheferne, CIO'erne og it-afdelingerne er blevet meget dygtigere til implementering og strategisk it-tænkning.

Og fordi staten for alvor har fået øjnene op for den agile projektmodel.

Stærkt øget modenhed

Vi ser stærkt øget it-modenhed i landets organisationer og virksomheder, der i stigende omfang erkender, at it ikke er et redskab, men et grundlag, for hele forretningen, og derfor opprioriterer arbejdet og viljen til at satse på it.

Det går med andre ord den rigtige vej. Dybest set er det jo et spørgsmål om tillid mellem leverandør og kunde.

Lad mig høre din mening. Hvad taler for og imod agile projekter? Hvad taler for (og imod) vandfaldsmodellen?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS