Her er det nye mål for phishing-angreb

Der er sket en markant stigning i antallet af phishing-forsøg i det seneste år, viser en ny rapport. Samtidig går de kriminelle efter et nyt mål.

Artikel top billede

En ny rapport fra Kaspersky viser, at antallet af phishing-forsøg er steget med hele 87 procent i forhold til sidste år.

"Forbrugere bruger online-shopping, social media og online-banking i større og større grad. Derfor forventer vi som forbrugere også at modtage flere e-mails fra de forskellige forretningsdrivende, og det er noget, som phishing-angriberne udnytter," fortæller svenske David Jacoby, der er sikkerhedsanalytiker i Kaspersky.

Rapporten viser samtidig, at hele 20 procent af alle phishing-angrebene forsøger at snyde folk via kommunikation, der udgiver sig for at stamme fra banker eller anden finansiel virksomhed.

Men ifølge David Jacoby er det ikke umiddelbart din pengepung, som de kriminelle er ude efter i første omgang. Det handler i stedet om at inficere din computer med malware, som føjer din maskine til et botnet.

Information er lig med magt

Tallene fra rapporten stammer fra Kasperskys egen anti-virus software, der indrapporterer statistik til virksomheden.

Her viser det sig, at der i 2013 er registreret 37,3 millioner phishing-angreb mod de brugere, der benytter Kasperskys anti-virus software.

"Hovedårsagen er, at det er meget nemt for angriberne at sætte phishing-angrebene ind," fortæller David Jacoby og forstætter:

"Det er meget nemt for de kriminelle at kopiere indholdet fra udbyderne og blot placere et falsk link i e-mailen."

Nu handler det ikke om penge
Kaspersky ser en klar tendens i forhold til, hvad målet for de kriminelle er i dag.

"Hvis du går fem eller ti år tilbage, var phishing e-mails mere eller mindre kun rettet mod indsamling af kreditkort, brugernavne og adgangskoder. I dag ser du, at de kriminelle indsamler data omkring alt fra konti fra sociale medier til flyselskabernes airmiles-point," siger David Jacoby.

Der er derfor et skifte fra tidligere tideres indsamling af direkte kritisk information.

"I dag behøves det nødvendigvis ikke at være indsamling af deciderede kritiske information, som eksempelvis kreditkortinformationer, det handler mere om indsamling af e-mail adresser, konto-information og adresse oplysninger i dag." fortæller analytikeren.

Udnytter din troværdighed

Ifølge Kasperskys rapport er der også sket en stigning i antallet af phishing-angreb mod brugerne på de sociale medier.

Eksempelvis udgør phishing af Facebook-brugernes konti godt 10 procent af det samlede billede.

"Hvis de kriminelle får adgang til min Facebook-konto, så vil min konto kunne bruges til at spamme mine venner direkte via Facebook, og på den måde højner de kriminelle deres phishing-angreb ved at bruge min troværdighed."

Se her, hvilken browser der bedst beskytter dig mod malware.

Læs også:

Mailsvindlere snyder med din mobilkonto

Denne browser beskytter dig bedst mod malware

Så stor er den samlede Dankort-svindel i Danmark

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S