Artikel top billede

Her er det nye mål for phishing-angreb

Der er sket en markant stigning i antallet af phishing-forsøg i det seneste år, viser en ny rapport. Samtidig går de kriminelle efter et nyt mål.

En ny rapport fra Kaspersky viser, at antallet af phishing-forsøg er steget med hele 87 procent i forhold til sidste år.

"Forbrugere bruger online-shopping, social media og online-banking i større og større grad. Derfor forventer vi som forbrugere også at modtage flere e-mails fra de forskellige forretningsdrivende, og det er noget, som phishing-angriberne udnytter," fortæller svenske David Jacoby, der er sikkerhedsanalytiker i Kaspersky.

Rapporten viser samtidig, at hele 20 procent af alle phishing-angrebene forsøger at snyde folk via kommunikation, der udgiver sig for at stamme fra banker eller anden finansiel virksomhed.

Men ifølge David Jacoby er det ikke umiddelbart din pengepung, som de kriminelle er ude efter i første omgang. Det handler i stedet om at inficere din computer med malware, som føjer din maskine til et botnet.

Information er lig med magt

Tallene fra rapporten stammer fra Kasperskys egen anti-virus software, der indrapporterer statistik til virksomheden.

Her viser det sig, at der i 2013 er registreret 37,3 millioner phishing-angreb mod de brugere, der benytter Kasperskys anti-virus software.

"Hovedårsagen er, at det er meget nemt for angriberne at sætte phishing-angrebene ind," fortæller David Jacoby og forstætter:

"Det er meget nemt for de kriminelle at kopiere indholdet fra udbyderne og blot placere et falsk link i e-mailen."

Nu handler det ikke om penge
Kaspersky ser en klar tendens i forhold til, hvad målet for de kriminelle er i dag.

"Hvis du går fem eller ti år tilbage, var phishing e-mails mere eller mindre kun rettet mod indsamling af kreditkort, brugernavne og adgangskoder. I dag ser du, at de kriminelle indsamler data omkring alt fra konti fra sociale medier til flyselskabernes airmiles-point," siger David Jacoby.

Der er derfor et skifte fra tidligere tideres indsamling af direkte kritisk information.

"I dag behøves det nødvendigvis ikke at være indsamling af deciderede kritiske information, som eksempelvis kreditkortinformationer, det handler mere om indsamling af e-mail adresser, konto-information og adresse oplysninger i dag." fortæller analytikeren.

Udnytter din troværdighed

Ifølge Kasperskys rapport er der også sket en stigning i antallet af phishing-angreb mod brugerne på de sociale medier.

Eksempelvis udgør phishing af Facebook-brugernes konti godt 10 procent af det samlede billede.

"Hvis de kriminelle får adgang til min Facebook-konto, så vil min konto kunne bruges til at spamme mine venner direkte via Facebook, og på den måde højner de kriminelle deres phishing-angreb ved at bruge min troværdighed."

Se her, hvilken browser der bedst beskytter dig mod malware.

Læs også:

Mailsvindlere snyder med din mobilkonto

Denne browser beskytter dig bedst mod malware

Så stor er den samlede Dankort-svindel i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere