Selskabet ITE, som står bag den kendte tv-trold Hugo, udnytter nu, at Hugo-spillene oprindelig er udviklet til at blive styret med tasterne på en telefon.
I alt fire Hugo-spil er blevet konverteret til at køre på mobiltelefoner, og alene i december nåede salget op på over 50.000 spil.
- Vi bruger mange af de spil, som vi har allerede har udviklet til andre platforme. Vi har den fordel, at vi fra vores fortid har mange små spil med et gameplay, som er meget ligetil. Mange af spillene er designet til at blive spillet på en trykknaptelefon, siger Søren Sørensen, administrerende direktør for ITE.
Med en pris på op til 50 kroner per spil spæder det godt til i kassen hos underskudsramte ITE, selv om teleoperatørerne tager den største bid af kagen.
Søren Sørensen ønsker ikke at oplyse den nøjagtige fordeling, men han siger, at ITE's fortjeneste ligger tættere på én euro end 10 euro, så en indtjening på omkring 10 kroner per spil er nok ikke helt skudt forbi.
- Man er selvfølgelig aldrig tilfreds, men det ligner fordelingen fra vores fysiske spil, så det er ikke helt hen i skoven. Der er stor variation hen over de forskellige lande, og markedet er stadig ved at udvikle sig, mener han.
Konverteres i Århus
ITE leverer grafik, design og koncepter til det århusianske firma Kiloo, som står for selve konverteringen af Hugo-spillene til Java, så de kan køre på mobiltelefoner.
I alt er det blevet til fire spil, som efterfølgende bliver solgt via operatører i hele verden. Oftest køber brugeren spillet på internetsider, som er koblet op mod operatørernes systemer.
ITE's del af indtægten er et tiltrængt plus for selskabet, som i 2002 tabte næsten 20 millioner kroner oven på flere år med millionunderskud.
- Det redder ikke firmaet, men det giver et dejligt bidrag, og det er noget, vi vil fortsætte med og intensivere, siger Søren Sørensen.
ITE er 100 procent ejet af ventureselskabet Olicom, som har investeret i alt 22,4 millioner kroner i selskabet og ydet et lån.
I sin årsopgørelse for 2003 skriver Olicom, at ITE sidste år oplevede et fald i omsætningen på grund af distributionsproblemer i Tyskland, som er et af de vigtigste markeder.
Alligevel blev det til et forbedret driftsresultat for ITE. Det nævnes ikke, om der er tale om et plus eller et minus.
- Det var et spændende år, og det går os bedre end tidligere år. Vi havde dog et problem med en sen udgivelse på grund af, at den underleverandør, der leverede vores tekniske platform, gik konkurs, fortæller Søren Sørensen.
Satser på konsolspil
ITE's fokus er i de senere år vendt mere mod spilkonsoller som Playstation 2 og Game Boy Advance.
- Før var Hugo en tv-karakter, i dag er han en spilkarakter, som også kan ses på tv. På tv er spillet der kun en tid, før det bliver taget af, lige meget hvor godt det. Vi vil gerne fokusere på et format, som vi har lidt mere kontrol over, siger Søren Sørensen.
Han satser på at udvikle ét nyt Hugo-spil om året, og det næste udkommer til en række platforme i tredje kvartal.
På tv-siden kører Hugo i snart 12 lande, hvor Kina og Vietnam er to nye markeder. I Kina leveres spillet i en række lokaliserede sprog, så det passer til tv-seerne i de enkelte provinser.
Herudover kører Hugo også i Europa. Trolden er specielt populær i Polen, hvor han også har sin egen tegneserie.