De største med mere end 15.000 it-udviklere og de mindste med et par hundrede - alle virksomheder med it som et strategisk værktøj og som kompetitiv fordel, ja nogle opfatter it som deres kerneydelse, sel vom de står registreret i en helt anden branche.
Det er et stort privilegium at få lov til at se på tværs af så mange virksomheder.
Man står tilbage med en stor ærefrygt for det arbejde, som en moderne it-afdeling skal gøre for at lykkes med det, som vi kalder Kompleks Systemudvikling.
Det mest pressede enkeltindivid i denne verden må være CIO'en.
Mange mange fagområder
Det er faktisk skræmmende mange fagområder en it-chef skal dække i dag.
For bare 20 år siden bestod de store it-systemer groft sagt af grønne terminaler og et stort centralt IBM-system.
I dag skal man selvfølgelig stadig kunne håndtere de tusinder MIPS, men man skal også kunne leve med et hav af brugerinterfaces på alt fra pc'er over tablets til mobiltelefoner og diverse håndholdte systemer af forskelligt fabrikat.
Herudover skal man mere end nogensinde før mestre kravspecifikation og kravstyring, arkitektur, udviklingsmetoder, vedligeholdelse af legacy-systemer, integration fra alle vinkler, test, performance optimering, drift, sikkerhed.
Hertil kommer gigantiske organisationer, autonome brugere, købesystemer blandet med egenudvikling, øgede lovkrav, indblanding fra en økonomichef der ikke har den dybe indsigt i hvad alt det ovenstående kræver og en forretning der skal bruge det dobbelte i går.
Pyha..!
Jeg har brugt noget tid på refleksion oven på min rejse.
Hvilke mønstre kan jeg genkende på tværs af lande, virksomheder og afdelinger?
Findes der nogle grund-sandheder, og hvad kan vi i givet fald lære af dem?
Kan vi gøre noget nemmere for os selv?
Artiklen fortsætter på næste side...