Multisourcingens forbandelse: Her går det galt

ComputerViews: Hvordan får man lige alle it-leverandørerne til at trække i samme retning?

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

ComputerViews: Der kan være mange fordele ved at multisource virksomhedens it og få flere it-leverandører til at levere delmængder af den samlede it-infrastruktur.

Ingen virksomheder er ens, men ideen bag multisourcing er, at modellen grundlæggende kan give bedre priser, øget fleksibilitet og give bedre adgang til flere it-ressourcer, end hvis man holder sig til én væg-til-væg-leverandør.

Det kan til gengæld også være en solid opgave at få alle de ofte konkurrerende it-leverandører til at spille ordentligt sammen på en uproblematisk og fleksibel måde, der gavner virksomheden og får alting til at glide.

Helt basalt handler det om, at enhver leverandør er interesseret i at tage den højest mulige pris for det mindst mulige arbejde. Han vil med andre ord forsøge at få en aftale på plads, der giver ham så lidt bøvl og besvær som mulig.

En kompliceret affære

Og tvungen samarbejde og problemløsning med andre it-leverandører - måske endda konkurrenter - om problemer, der måske dybest set er en andens skyld, kan derfor hurtigt blive en kompliceret affære.

Som it-kunde skal du undgå, at du kommer til at formøble hele den forventede besparelse, som hentes på en multisourcing-strategi, på at slukke småbrande, placere ansvar og få udredt konflikter om ansvar for små del-elementer i dit set up.

I værste fald risikerer du endda, at it-afdelingen netop på grund af multisourcing-strategien er blevet skåret så langt ned, at du ikke har folk til at tage sig af sagen.

Første udfordring ligger i den aftale, som du indgår med den enkelte leverandør.

Multisourcing hører måske nok efterhånden til dagens orden for mange it-afdelinger, men det er ikke nødvendigvis noget, der afspejler sig i de forskellige typiske outsourcing-kontrakter. Og det skal det.

Et gammelt mundheld siger "There is no such thing as a free lunch," og det gælder også for dine it-leverandører.

I de typiske outsourcing-kontrakter kan det hurtigt blive glemt, at it-leverandøren skal have et incitament, så det kan svare sig for ham at bruge ressourcer på at samarbejde med de øvrige leverandører.

Det snævre ansvar? Eller et fælles ansvar?

I en typisk kontrakt-forhandling vil it-leverandøren typisk alene fokusere på sit eget, snævre ansvar og på at få nøje afgrænset, hvor stor leverancen skal være, og hvad han er - og ikke er - ansvarlig for i den specifikke leverance.

I et multisourcing-miljø er man imidlertid nødt til at have 'broer' mellem de forskellige it-leverancer, og det er noget, som man typisk ikke kan forvente, at leverandøren tager initiativ til at drøfte i en forhandling.

Det er jo noget, der giver mere arbejde, større ansvar og måske endda rækker ud over det område, som den pågældende leverandør faktisk beskæftiger sig med.

Præcise rammer

Før du når til kontrakt-underskrivning, bør du nøje planlægge de præcise rammer for dit it-miljø, så de forskellige it-leverandører nøjagtigt ved, hvad de skal byde på.

Sørg for at indarbejde forventningerne til samarbejdet i kontraktens formuleringer.

Vær specifik når det gælder forventningerne til at løse situationer med problemer i aktionen mellem de forskellige systemer fra de forskellige leverandører.

Når du har fundet dine leverandører, kan du overveje at invitere dem til en workshop, med fokus på at identificere mulige problem-felter, der kan opstå mellem de forskellige systemer.

Konkrete scenarier

Her kan de destilleres ned til konkrete scenarier med alle detaljer på bordet, hvorefter ansvar og løsninger kan fastlægges.

Flere virksomheder arbejder i dag desuden med en slags fuldt-dækkende SLA, der dækker hele rækken af transaktioner på tværs af leverandører, der altså alle skal betale bod, hvis SLA'en ikke overholdes.

Har du gode råd til at få alle parter i et multisourcet it-miljø til at arbejde sammen? Vi hører gerne om dem.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S