Multisourcingens forbandelse: Her går det galt

ComputerViews: Hvordan får man lige alle it-leverandørerne til at trække i samme retning?

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

ComputerViews: Der kan være mange fordele ved at multisource virksomhedens it og få flere it-leverandører til at levere delmængder af den samlede it-infrastruktur.

Ingen virksomheder er ens, men ideen bag multisourcing er, at modellen grundlæggende kan give bedre priser, øget fleksibilitet og give bedre adgang til flere it-ressourcer, end hvis man holder sig til én væg-til-væg-leverandør.

Det kan til gengæld også være en solid opgave at få alle de ofte konkurrerende it-leverandører til at spille ordentligt sammen på en uproblematisk og fleksibel måde, der gavner virksomheden og får alting til at glide.

Helt basalt handler det om, at enhver leverandør er interesseret i at tage den højest mulige pris for det mindst mulige arbejde. Han vil med andre ord forsøge at få en aftale på plads, der giver ham så lidt bøvl og besvær som mulig.

En kompliceret affære

Og tvungen samarbejde og problemløsning med andre it-leverandører - måske endda konkurrenter - om problemer, der måske dybest set er en andens skyld, kan derfor hurtigt blive en kompliceret affære.

Som it-kunde skal du undgå, at du kommer til at formøble hele den forventede besparelse, som hentes på en multisourcing-strategi, på at slukke småbrande, placere ansvar og få udredt konflikter om ansvar for små del-elementer i dit set up.

I værste fald risikerer du endda, at it-afdelingen netop på grund af multisourcing-strategien er blevet skåret så langt ned, at du ikke har folk til at tage sig af sagen.

Første udfordring ligger i den aftale, som du indgår med den enkelte leverandør.

Multisourcing hører måske nok efterhånden til dagens orden for mange it-afdelinger, men det er ikke nødvendigvis noget, der afspejler sig i de forskellige typiske outsourcing-kontrakter. Og det skal det.

Et gammelt mundheld siger "There is no such thing as a free lunch," og det gælder også for dine it-leverandører.

I de typiske outsourcing-kontrakter kan det hurtigt blive glemt, at it-leverandøren skal have et incitament, så det kan svare sig for ham at bruge ressourcer på at samarbejde med de øvrige leverandører.

Det snævre ansvar? Eller et fælles ansvar?

I en typisk kontrakt-forhandling vil it-leverandøren typisk alene fokusere på sit eget, snævre ansvar og på at få nøje afgrænset, hvor stor leverancen skal være, og hvad han er - og ikke er - ansvarlig for i den specifikke leverance.

I et multisourcing-miljø er man imidlertid nødt til at have 'broer' mellem de forskellige it-leverancer, og det er noget, som man typisk ikke kan forvente, at leverandøren tager initiativ til at drøfte i en forhandling.

Det er jo noget, der giver mere arbejde, større ansvar og måske endda rækker ud over det område, som den pågældende leverandør faktisk beskæftiger sig med.

Præcise rammer

Før du når til kontrakt-underskrivning, bør du nøje planlægge de præcise rammer for dit it-miljø, så de forskellige it-leverandører nøjagtigt ved, hvad de skal byde på.

Sørg for at indarbejde forventningerne til samarbejdet i kontraktens formuleringer.

Vær specifik når det gælder forventningerne til at løse situationer med problemer i aktionen mellem de forskellige systemer fra de forskellige leverandører.

Når du har fundet dine leverandører, kan du overveje at invitere dem til en workshop, med fokus på at identificere mulige problem-felter, der kan opstå mellem de forskellige systemer.

Konkrete scenarier

Her kan de destilleres ned til konkrete scenarier med alle detaljer på bordet, hvorefter ansvar og løsninger kan fastlægges.

Flere virksomheder arbejder i dag desuden med en slags fuldt-dækkende SLA, der dækker hele rækken af transaktioner på tværs af leverandører, der altså alle skal betale bod, hvis SLA'en ikke overholdes.

Har du gode råd til at få alle parter i et multisourcet it-miljø til at arbejde sammen? Vi hører gerne om dem.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S