Derfor tjekker dansk myndighed de ansattes mail

En dansk tilsynsmyndighed har to gange i år tjekket en medarbejders mail. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Medarbejdere hos Finanstilsynet kan godt risikere, at deres mailboks bliver åbnet og mails læst af arbejdsgiveren.

Det fremgår af et dokument hos Datatilsynet.

"I forbindelse med en medarbejders fravær, kan det af hensyn til driften være nødvendigt at gøre sig bekendt med den pågældende medarbejders mails," hedder det i dokumentet, der samtidig beskriver, hvordan mail-data og internet-aktivitet for medarbejderne logges.

Hos Finanstilsynet bekræfter man, at ansattes mail kan åbnes af arbejdsgiveren, men at det sker sjældent.

"Gennemgang af en medarbejders mail sker sjældent, og der er udførlige interne procedurer, som skal overholdes."

To gange i år

"Til illustration er det sket to gange i 2013, i begge tilfælde fordi forretningsmæssige hensyn gjorde det nødvendigt at tilgå mailkorrespondance i medarbejderens fravær og utilgængelighed," forklarer kommunikationschef Søren Møller Christensen fra Finanstilsynet.
 
Han forklarer videre, at lagring af medarbejdernes email- og internetaktivitet sker i overensstemmelse med Datatilsynets regler, og medarbejderne bliver orienteret om det i forbindelse med deres ansættelse. 

Imidlertid bliver også de mailadresser, som der sendes mail til og modtages mail fra, typisk logget.

Hvad med eksterne informanter?

Direkte adspurgt omkring loggede mail-korrespondancer er svaret dog lettere mudret. 

"Finanstilsynet ønsker ikke at kommentere sine interne it-sikkerhedsprocedurer i detaljer."

"Jeg kan dog oplyse, at vi tilstræber et meget højt sikkerhedsniveau inklusive kryptering af lagrede data, herunder om email- og internettrafik," forklarer kommunikationschefen. 

Ny ordning på vej

Han peger samtidig på, at der kommer en ny ordning til whistleblowere.

"Med hensyn til whistleblowere kan jeg oplyse, at Finanstilsynet ifølge kommende EU-regulering skal oprette en formaliseret whistleblower-ordning. De nærmere detaljer, herunder om IT-sikkerhed, ligger endnu ikke fast," slutter han.

Af et tilsvarende dokument hos Datatilsynet fra Konkurrencestyrelsen fremgår det i øvrigt, at man her logger e-postadresser på personer, der måtte sende mail til styrelsen.

"Identifikationsoplysninger, afsenders og modtagers e-postadresse, antal indkomne og afsendte e-mails samt indholdet af e-post."

Her fortæller Bjarne Bach Østergaard, der er administrationschef hos styrelsen, at alle logningsdata opbevares hos Statens It.

Han oplyser videre, at Forbruger- og Konkurrencestyrelsen overvejer at indføre et ordentligt whistleblower-system, hvor anonymitet teknisk set kan garanteres.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job