Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Teleselskaberne mærker nu konsekvenserne af en intens priskrig og teknologiske udfordringer. Det er drønsvært at hive penge ud af kunderne.

Artikel top billede

Foto: Andrea Gomolak

Det er ikke så nemt at være teleselskab, som det har været. 

Det er konklusionen i en ny stor rapport fra GSMA, der organiserer teleoperatører fra hele verden.

I rapporten gennemgår GSMA det europæiske telemarked, der på en række områder adskiller sig fra eksempelvis markederne i USA og i Sydkorea.

"Markedssituationen er fortsat med at blive værre på tværs af det europæske mobilmarked med mere intens konkurrence, der forværrer presset på omsætning og marginer," lyder det blandt andet i rapporten fra GSMA.

GSMA er en interesseorganisation, og rapporten skal derfor ses i det lys. At der sker ting og sager på telemarkedet, er der dog næppe tvivl om. 

Ny omsætning opvejer ikke faldet

Årsagen er ikke mindst den priskonkurrence, som vi også har oplevet her i Danmark. Reguleringen af markedet er en anden årsag, GSMA peger på, ligesom også chat-apps som Facebook og WhatsApp kan gøre livet sværere for teleselskaberne.

Den cocktail tilsættes desuden den generelle økonomiske krise, der har præget Europa i de senere år.

"Den stærke vækst i mængden af mobildata og den nye omsætningsmulighed inden for højere data-hastigheder, nye former for indhold og avancerede kommunikationsservices har vist sig ikke at være tilstrækkelige til at opveje faldet i de mere traditionelle omsætninger," skriver GSMA.

Mens de faldende priser på mobiltelefoni og data i Europa har haft den positive konsekvens, at flere og flere mennesker har fået mulighed for at anvende disse teknologier, har konsekvensen for teleselskaberne været, at den såkaldte ARPU (average revenue per user) er faldet med fem til seks procent om året over de seneste seks år.

"Faldende ARPU er gået hånd i hånd med voksende mobilbrug, både sammenlagt og på brugerniveau."

"Konkurrencepresset i Europa forbliver intenst og har medført signifikante prisfald på tale- og dataservices, og priser på både tale og mobilt bredbånd i Europa er nu væsentligt billigere end i USA," lyder en af konklusionerne i rapporten.

Vi er ikke hurtige nok med LTE

Det nævnes i rapporten fra GSMA også, at vi her i Europa sakker agterud med udbredelsen af LTE.

Det var ganske vist i vores del af verden, at de første LTE-udrulninger fandt sted, men ved udgangen af 2012 var det kun en procent af enhederne i Europa, der anvendte LTE mod 11 procent i USA og 28 procent i Sydkorea.

"Den europæiske mobilindustri begynder nu at halte bagefter sine ligesindede i andre udviklede regioner på en række nøgleområder."

Helt slemt er alt dog ikke på det europæiske telemarked.

Her ligger vi forrest i feltet

Blandt andet har vi verdens den højeste penetration af mobiltelefoni og er foran andre regioner, når det kommer til eksempelvis udbredelsen af 3G og smartphones.

"Ved udgangen af 2012 har Europa tæt på 400 millioner unikke mobilabonnenter (hvilket vil sige mennesker), der aktivt bruger 629 millioner mobilforbindelser (hvilket vil sige SIM-kort)."

"Dette bringer den unikke abonnent-penetration op på 79 procent eller 125 procent, når det er baseret på forbindelser," skriver GSMA.

Smartphone-penetreringen ligger i Europa nu på 49 procent, og i en række lande er den helt oppe på 55 procent.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Friske tal: Så meget er dine bredbåndspriser faldet

Derfor er TDC tvunget til at afblæse priskrig

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S