It-direktør i Novo Nordisk: Her er vores ERP-setup

Lars Fruergaard Jørgensen har som CIO i Novo Nordisk en klar strategi for, hvordan forretningssoftware kan understøtte medicinal-virksomhedens globale vækst.

Artikel top billede

Foto: Mikael Rieck. (Foto: Foto: Mikael Rieck)

Man kunne måske tro, at it-landskabet ville se ganske kompliceret ud i en virksomhed med flere end 36.300 medarbejdere og en årsomsætning på 78 milliarder kroner.

Men faktisk tilstræber Novo Nordisk på alle måder et simpelt, konsolideret it-miljø.

"Det er rigtig vigtigt at have evnen til at eksekvere en global forretning i ét system på en konsolideret måde."

Sådan beskriver Lars Fruergaard Jørgensen, CIO i Novo Nordisk, baggrunden for det ERP-setup, medicinal-virksomheden arbejder med.

"Vi har datterselskaber rundt omkring i verden, og de kører alle sammen finans i et fælles ERP-system. Det er alt sammen integreret," fortæller han.

"Der er stor værdi i det, for det er de fælles it-systemer, der ultimativt sikrer sig, at du har de samme processer."

Skal ikke bruge energi på det forkerte

Det med de samme processer er noget, Lars Fruergaard Jørgensen ofte kommer ind på, og forklaringen skal i høj grad findes i, at Novo Nordisk er en virksomhed, der vokser år for år.

Den vækst skal understøttes med it.

"Vi har ikke behov for, at folk skal bruge meget energi på at finde ud af, hvordan man skal gøre ting. Når vi laver et nyt datterselskab eller bygger en ny fabrik, kopierer vi systemerne, og det giver en enorm skalerbarhed i vores globale infrastruktur."

Men Novo Nordisk kan, som de fleste andre globale selskaber, trods alt ikke drives helt enkelt it-mæssigt.

Koncernen arbejder således både med SAP og Siebel og en Oracle-baseret industriløsning til kliniske afprøvning af nye produkter.

"For finans, HR og produktion er der én template, for salgsstyrken er der én template, og for den kliniske udvikling er der også ét sæt af systemer."

"Så du kan sige, at vi har forskellige øer af ERP-løsninger, men inden for hvert område er der kun én løsning," lyder beskrivelsen fra Lars Fruergaard Jørgensen.

"Jeg mener ikke, at der er én leverandør, der kan tilbyde en suite, der dækker alle funktionsområder," forklarer CIO'en.

Det moderne ERP-setup

ERP anses fortsat som it-kernen i de fleste virksomheder, men noget har alligevel forandret sig. Holdningen til ERP-løsninger er ikke, hvad den var for 10 år siden, lød det for nogle uger siden  fra PA Consulting. 

"ERP er blevet mere modent. For 10 år siden sagde man, at ERP var svaret på alt. I dag siger man, det er et mere nuanceret billede," forklarede Torsten Jacobsen, ansvarlig for ERP-rådgivning og partner i PA Consulting Group, på baggrund af en ny undersøgelse.

Undersøgelsen, der er baseret på interviews med CIO'er, peger blandt andet på, at mens verden ændrer sig med stadig større hastighed, og kravene til agilitet og fleksibilitet dermed stiger, så er ERP-systemerne ikke nødvendigvis klar til at understøtte den fremtid.

Lars Fruergaard Jørgensen kan på sin vis godt nikke genkendende til denne udfordring:

"Det hele starter med at definere, hvad man ser som en ERP-løsning. Hvis man ser det som ét system, der skal dække alle virksomhedens processer end-to-end, er jeg enig i, at det nok ikke er særligt realistisk (at være fleksibel, red.)"

ERP stadig helt afgørende

Samtidig forklarer han dog, hvor Novo Nordisk forsøger både at sikre et konsolideret it-miljø, og samtidig være en agil virksomhed.

"Den måde, jeg ser ERP på, er, at det er det, der dækker mange af de helt grundlæggende, store transaktionsprocesser - finans, produktion, HR og den slags."

"Der ser jeg egentlig, at der i dag og i fremtiden vil være et behov for et klassisk ERP-system, der sørger for, at man på integreret vis har styr på de her backbone-processer."

Han peger på, at der så ganske rigtigt er opstået nogle nye muligheder med eksempelvis de mobile løsninger.

"Der er et behov for at snakke mobilitet. Hvis man skal lave en expense report, er det smart, hvis ens sælgere kan gøre det mobilt. Men det ændrer ikke på det grundlæggende behov for den underliggende ERP-infrastruktur."

Sådan understøttes forskellige markeder

Lars Fruergaard Jørgensen har tidligere forklaret til Computerworld, at forudsætningen for, at Novo Nordisk kan blive ved med at vokse som en global virksomhed, er, at der en meget stram, konsolideret infrastruktur, og ét sæt globale it-processer. 

Kommer der ikke nogle gange et sammenstød med lokale ønsker rundt omkring i verden?

"Det afhænger meget af, hvilken virksomhed man er. Novo Nordisk er i virkeligheden en meget simpel virksomhed på trods af, at vi er store. Vi har ganske få produkter, og det er de samme produkter, vi sælger i hele verden."

"Produkterne er positioneret på samme vis, og de bliver produceret på ens fabrikker, så vi har ikke i de klassiske processer særligt stort behov for, at man kan differentiere sig."

Tilpasser sig lokale behov - men med måde

I forhold til salgsprocessen er der dog - på trods af at det er de samme produkter - lidt forskellige traditioner fra marked til marked. Derfor har Novo Nordisk også en lidt anden tilgang til CRM end til ERP i klassisk forstand.

"Hvor vi på finans, HR og produktion prøver på at køre med den samme SAP-løsning i hele verden, så har vi regionale implementeringer af Siebel for at tilpasse os de lokale behov."

"I nogle markeder kan man forsvare at betale for et meget avanceret system med daglige markedsdata og løsninger på iPads, mens man i andre markeder har en mere simpel approach."

"Vi har tilpasset os til de lokale behov, men har så konsolideret i og med, at man skal skal være på den samme version og på den samme datamodel, så vi får synergi, og så de læringer, man laver i én region, kan tilføres en anden region på den smart måde," siger Lars Fruergaard Jørgensen til Computerworld.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Store forandringer for it-afdelingen: Sådan ser ERP ud i dag

It-chefer: Her er vores store udfordring med ERP-systemet

CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S