DSB har talt med store bogstaver til leverandør efter it-koks

Efter et billet-nedbrud på godt 21 timer har DSB 'talt med store bogstaver' til sin leverandør.

Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard.

I onsdags kunne omkring 300.000 rejsende i hovedstadsområdet ikke købe billet via mobil-app og sms-tjenesten 1415. 

Dermed blev de rejsende i Metroen, i S-tog og i hovedstadens busser tvunget i kiosker eller til billetautomater, hvis de skulle rejse med offentlige transport til og fra arbejde. 

Fejlen skyldtes en hardware-udskiftning hos leverandøren, som DSB endnu mangler en detaljeret redegørelse fra. 

"Vi har talt med store bogstaver til vores leverandør, for denne slags fejl må simpelthen ikke ske," fortæller DSB's chef for salg og produktmarketing Christian Linnelyst til Computerworld. 

Holder hånd over leverandør

Normalt sælger DSB, Metroselskabet og Movia dagligt omkring 30.000 billetter via sms- og app-tjenesten, hvilket svarer til omkring 10 procent af dagens salg.

Kun 2.000 rejsende kunne onsdag købe billetter over de digitale kanaler. 

"Vi ved endnu ikke, om vi er gået glip af salg, når folk er tvunget til at købe i automater eller i kiosker, men vi håber det naturligvis ikke," siger Christian Linnelyst.

Han ønsker ikke at komme ind på, hvad der er blev sagt til transportselskabernes leverandører af de digitale tjenester.

"Vi vil rigtig gerne ad digitaliseringsvejen, og så er det jo rigtigt ærgerligt, at sådan noget her ske," fortsætter han uden at ville sætte navne på den leverandør, hvor hardware-fejlen opstod.

Skal have nødplan

Oven på billet-miseren kræver DSB sammen med de andre trafikselskaber i hovedstaden nu en detaljeret rapport om hændelsesforløbet. 

"Vi skal selvfølgelig have en procedure for duplikering, hvis en lignende udskiftning foregår en anden dag. Det holder jo ikke, at folk ikke kan købe billetter digitalt," lyder det fra Christian Linnelyst fra DSB.

Han fortæller, at i lighed med fuld funktion på billetautomater fungerede selskabernes app til periodekort (eksempelvis månedskort) i nedbrudsperiden.

Også i foråret kollapsede et billetsystem for DSB via app, hvilket du kan læse mere om her.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job