Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard.

DSB har talt med store bogstaver til leverandør efter it-koks

Efter et billet-nedbrud på godt 21 timer har DSB 'talt med store bogstaver' til sin leverandør.

I onsdags kunne omkring 300.000 rejsende i hovedstadsområdet ikke købe billet via mobil-app og sms-tjenesten 1415. 

Dermed blev de rejsende i Metroen, i S-tog og i hovedstadens busser tvunget i kiosker eller til billetautomater, hvis de skulle rejse med offentlige transport til og fra arbejde. 

Fejlen skyldtes en hardware-udskiftning hos leverandøren, som DSB endnu mangler en detaljeret redegørelse fra. 

"Vi har talt med store bogstaver til vores leverandør, for denne slags fejl må simpelthen ikke ske," fortæller DSB's chef for salg og produktmarketing Christian Linnelyst til Computerworld. 

Holder hånd over leverandør

Normalt sælger DSB, Metroselskabet og Movia dagligt omkring 30.000 billetter via sms- og app-tjenesten, hvilket svarer til omkring 10 procent af dagens salg.

Kun 2.000 rejsende kunne onsdag købe billetter over de digitale kanaler. 

"Vi ved endnu ikke, om vi er gået glip af salg, når folk er tvunget til at købe i automater eller i kiosker, men vi håber det naturligvis ikke," siger Christian Linnelyst.

Han ønsker ikke at komme ind på, hvad der er blev sagt til transportselskabernes leverandører af de digitale tjenester.

"Vi vil rigtig gerne ad digitaliseringsvejen, og så er det jo rigtigt ærgerligt, at sådan noget her ske," fortsætter han uden at ville sætte navne på den leverandør, hvor hardware-fejlen opstod.

Skal have nødplan

Oven på billet-miseren kræver DSB sammen med de andre trafikselskaber i hovedstaden nu en detaljeret rapport om hændelsesforløbet. 

"Vi skal selvfølgelig have en procedure for duplikering, hvis en lignende udskiftning foregår en anden dag. Det holder jo ikke, at folk ikke kan købe billetter digitalt," lyder det fra Christian Linnelyst fra DSB.

Han fortæller, at i lighed med fuld funktion på billetautomater fungerede selskabernes app til periodekort (eksempelvis månedskort) i nedbrudsperiden.

Også i foråret kollapsede et billetsystem for DSB via app, hvilket du kan læse mere om her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Så ofte rammer din sikkerhedsleverandør plet – eller helt ved siden af
Denne uafhængige evaluering fra MITRE ATT&CK giver et billede af styrker og svagheder hos førende udbydere af cybersikkerhedsydelser. Rapporten vurderer bl.a. reaktion og træfsikkerhed på simulerede angreb og af, hvor hurtigt der slås alarm.