DSB har talt med store bogstaver til leverandør efter it-koks

Efter et billet-nedbrud på godt 21 timer har DSB 'talt med store bogstaver' til sin leverandør.

Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard.

I onsdags kunne omkring 300.000 rejsende i hovedstadsområdet ikke købe billet via mobil-app og sms-tjenesten 1415. 

Dermed blev de rejsende i Metroen, i S-tog og i hovedstadens busser tvunget i kiosker eller til billetautomater, hvis de skulle rejse med offentlige transport til og fra arbejde. 

Fejlen skyldtes en hardware-udskiftning hos leverandøren, som DSB endnu mangler en detaljeret redegørelse fra. 

"Vi har talt med store bogstaver til vores leverandør, for denne slags fejl må simpelthen ikke ske," fortæller DSB's chef for salg og produktmarketing Christian Linnelyst til Computerworld. 

Holder hånd over leverandør

Normalt sælger DSB, Metroselskabet og Movia dagligt omkring 30.000 billetter via sms- og app-tjenesten, hvilket svarer til omkring 10 procent af dagens salg.

Kun 2.000 rejsende kunne onsdag købe billetter over de digitale kanaler. 

"Vi ved endnu ikke, om vi er gået glip af salg, når folk er tvunget til at købe i automater eller i kiosker, men vi håber det naturligvis ikke," siger Christian Linnelyst.

Han ønsker ikke at komme ind på, hvad der er blev sagt til transportselskabernes leverandører af de digitale tjenester.

"Vi vil rigtig gerne ad digitaliseringsvejen, og så er det jo rigtigt ærgerligt, at sådan noget her ske," fortsætter han uden at ville sætte navne på den leverandør, hvor hardware-fejlen opstod.

Skal have nødplan

Oven på billet-miseren kræver DSB sammen med de andre trafikselskaber i hovedstaden nu en detaljeret rapport om hændelsesforløbet. 

"Vi skal selvfølgelig have en procedure for duplikering, hvis en lignende udskiftning foregår en anden dag. Det holder jo ikke, at folk ikke kan købe billetter digitalt," lyder det fra Christian Linnelyst fra DSB.

Han fortæller, at i lighed med fuld funktion på billetautomater fungerede selskabernes app til periodekort (eksempelvis månedskort) i nedbrudsperiden.

Også i foråret kollapsede et billetsystem for DSB via app, hvilket du kan læse mere om her.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil