Efter en tæt samarbejdsaftale med Microsoft Business Solutions og 15 millioner kroner i kolde kontanter fra Danske Venture Partners kom softwareudvikleren Targit ud af 2003 med et underskud på knap fem millioner kroner.
Selskabet oplyser ikke omsætningen, men bruttofortjenesten er steget til 10,4 millioner kroner, hvilket er 17 procent mere end året før.
Det er dog stilhed før stormen i den nordjyske virksomhed, hvis man skal tro administrerende direktør Morten Sandlykke.
Targit udvikler software til at analysere store datamængder, såkaldt business intelligence, og samarbejdet med Microsoft betyder, at selskabets produkter fra foråret vil blive markedsført, solgt og distribueret af softwaregiganten.
Det skal resultere i markant vækst og et positivt resultat i år.
Investeringer gav underskud
Det tætte udviklingssamarbejde med Microsoft Business Solutions ? det tidligere Navision ? har fået Targit til at etablere et kontor internt hos Microsoft i Vedbæk.
Targit A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Bruttofortjeneste | 10,4 | 8,9 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 5,0 | 4,7 |
Resultat før skat | 4,8 | 5,5 |
Resultat | 5,0 | 5,7 |
Egenkapital | 5,9 | -4,0 |
Antal ansatte | 28 | 25 |
Ifølge ham skyldes underskuddet investeringer i at tilpasse selskabets software og markedsføring, så det kan indgå i Microsofts salgsportefølje.
Sidste kvartal gav dog et rekordresultat, og alene december resulterede i et overskud på flere hundrede tusinde kroner.
Targit har også indgået en aftale med den tyske ERP-gigant SAP, som selskabet snart har tænkt sig at offentliggøre.
- I SAP-samarbejdet skal vi ud direkte til deres partnere, hvorimod Microsoft Business Solutions varetager salg og distribution for os. Med SAP laver vi fælles markedsføring over for deres partnere, fortæller Morten Sandlykke.
Danske Bank betalte 15 mio. kr.
Danske Banks ventureselskab, Danske Venture Partners, købte i juli en ejerandel på 23,6 procent af Targit.
Af årsregnskabet for 2003 kan man nu se, at ventureselskabet indskød 15 millioner kroner. Ifølge Morten Sandlykke er investorerne klar til at skyde yderligere penge i selskabet, selv om han ikke mener, det bliver nødvendigt.
Targits satsning på at sælge sit software som OEM, så det markedsføres og sælges af et andet selskab, betyder, at der er ansat en OEM-direktør. Samtidig er der flere OEM-partnere på vej.
- Vi har en ønskesituation på både produkt- og finanssiden, og vi står klar til at udnytte den positive situation, der er i markedet, mener Morten Sandlykke.
Fik global Microsoft-pris
Han er specielt stolt af den løsning, som selskabet har solgt til det amerikanske teleselskab Cox Communications. Den fik sidste år Microsofts pris for bedste business intelligence-løsning.
I USA har Targit udvidet kontoret og ansat en ny landechef.
På produktsiden fokuserer Targit modsat flere af konkurrenterne på, at selskabets løsning skal kunne bruges af 95 procent af alle brugere i organisation, så det ikke kun er ledelsen, som har værktøjer til at analysere data.