Fra dyr og tung til trimmet og slank: Her er erfaringerne fra de allerbedste it-afdelinger

ComputerViews: De bedste it-afdelinger i de store virksomheder har to ting til fælles, som sikrer dem større effektivitet og lavere omkostninger, viser en sammenligning af en lang række af deres egne benchmarks.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: I enhver ambitiøs it-chefs hoved rumler ideen om forbedringer hele tiden:

Hvordan kan jeg forbedre effektiviteten? Hvordan kan jeg forbedre min ROI? Hvordan kan jeg forbedre arbejdsgangene?

Og nu er der hjælp at hente.

Ifølge en ny undersøgelse er der nemlig i udpræget grad gevinster at hente, hvis man som it-chef lægger sit fokus på især to områder.

- Automatisering ved hjælp af it.

- Nedbringelse af kompleksiteten.

Har sammenlignet benchmarks

Undersøgelsen er udarbejdet af analysehuset Hackett Group og bygger på benchmark-analyser fra mere end 100 firmaer med mere end 1.000 ansatte verden over, som er indsamlet over flere år.

Ifølge målingerne har dobbelt så mange af de virksomheder, der har fokuseret på netop de to punkter, forbedret effektiviteten og nået deres ROI-mål i forhold til de virksomheder, der har prioriteret andre punkter.

Desuden har de virksomheder, der har fokuseret på automatisering og lav kompleksitet, nedbragt deres omkostninger med 15 procent, hedder det.

Automatisering

Ifølge analysehuset er automatisering nøglen til at forbedre produktivitet og høste de helt store gevinster for virksomheden.

Det gælder, uanset hvor de finder sted i organisationen, hvor det altså ifølge de sammenlignede benchmarks kan svare sig at automatisere systemer i såvel supply chain og demand chain som i ordre-afdelingen, datacenteret og alle andre steder.

Med andre ord: Er it-afdelingen i stand til at levere løsninger, der kan matche forretnings-enhedernes efterspørgsel efter automatiseringer og selv-betjening, vil virksomheden kunne høste målbare gevinster på effektivitet, produktivitet og omkostninger.

It-afdelingens mål: At gøre sig selv arbejdsløs

Frigør it-ressourcer

Det gælder også internt, hvor de indsamlede benchmark-tal viser, at der er store fordele i at automatisere så mange af de interne it-processer som muligt.

It-afdelingen skal med andre ord stræbe efter at gøre sig selv arbejdsløs og indføre så mange interne selvbetjeningsløsninger som muligt, hedder det.

Det vil nemlig kunne frigøre it-afdelingens ressourcer, så it-folkene for alvor kan begynde at fokusere på forretnings-fordele, arkitektur, integration og strategi - alle sammen ting, som bidrager direkte til forretningen.

Tidligere har tal vist, at mange danske CIO'er og it-chefer tænker for meget på effektiviseringer og nedbringelse af omkostninger og for lidt på selve forretningen.

Det kan du læse mere om her.

Her gælder det om at finde en balance med vægt på udvikling af nye it-systemer og nye it-services tæt på kunderne fremfor at satse ensidigt på at nedbringe de rå omkostninger i de eksisterende systemer.

Kompleksitet koster dyrt

Et andet område, der for alvor kan give udslag på omkostningerne og produktivitetsforbedring, er nedbringelse af kompleksiteten.

Målingerne viser klart, at reduktion af kompleksiteten øger produktiviteten og nedbringer omkostningerne ganske markant.

Sænkning af kompleksiteten kan eksempelvis opnås ved at reducere antallet af datacentre, antal sprog, antal software-typer og lignende i virksomheden.

Grunden er enkel: Jo mere kompleks it-setuppet er, jo sværere er det at forandre i samme takt, som forretningens behov ændres.

Og det gør forretningen langsommere, mindre effektiv og dyrere.

Hackett-undersøgelsen viser faktisk, at de bedste af de målte virksomheders teknologiske kompleksitet er 70 procent mindre end gennemsnittet.

Det skyldes, at de har hele 40 procent færre applikationer kørende per 1.000 slut-brugere, viser målingerne, hvilket blot understreger det gamle ordsprog 'Less is more.'

Du kan læse mere om udfordringerne ved høj kompleksitet her: Multisourcingens forbandelse: Her går det galt.

Sådan bør du gøre for at få det hele til at køre

For it-afdelingen og ledelsen må det være et vigtigt signal, at de bedste af de målte virksomheder har til fælles, at deres ledelser prioriterer integrationen af nye it-systemer meget højt helt fra begyndelsen af ethvert it-projekt.

Hvordan gør du så?

Hackett-undersøgelsen viser, at mange virksomheder forsøger at reducere behovet for tilretning og individuelle systemer ved at anvende et stort antal generelle apps og platforme.

En stor fælles platform

Men det er den forkerte vej at gå.

De bedste af de målte virksomheder fokuserer i stedet på at opbygge en stor, fælles platform, som så kan tilrettes, så den adresserer behovene i de forskellige forretnings-enheder.

Fordelen er, at man får langt færre applikationer, et langt renere it-miljø og langt bedre muligheder for at ændre og ombygge.

Hertil kommer, at de bedste af de målte virksomheder sørger for at formulere klare mål helt ud i de enkelte afdelinger og for de enkelte ansatte.

Læs også:

Danske it-chefer går for meget op i effektiviseringer - her bør du satse i stedet.

En ny generation af it-problemknusere er på vej

Sådan bliver du bedre til dit arbejde som it-chef.

Disse ting bliver afgørende for CIO'en i de kommende år.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job