Fra dyr og tung til trimmet og slank: Her er erfaringerne fra de allerbedste it-afdelinger

ComputerViews: De bedste it-afdelinger i de store virksomheder har to ting til fælles, som sikrer dem større effektivitet og lavere omkostninger, viser en sammenligning af en lang række af deres egne benchmarks.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: I enhver ambitiøs it-chefs hoved rumler ideen om forbedringer hele tiden:

Hvordan kan jeg forbedre effektiviteten? Hvordan kan jeg forbedre min ROI? Hvordan kan jeg forbedre arbejdsgangene?

Og nu er der hjælp at hente.

Ifølge en ny undersøgelse er der nemlig i udpræget grad gevinster at hente, hvis man som it-chef lægger sit fokus på især to områder.

- Automatisering ved hjælp af it.

- Nedbringelse af kompleksiteten.

Har sammenlignet benchmarks

Undersøgelsen er udarbejdet af analysehuset Hackett Group og bygger på benchmark-analyser fra mere end 100 firmaer med mere end 1.000 ansatte verden over, som er indsamlet over flere år.

Ifølge målingerne har dobbelt så mange af de virksomheder, der har fokuseret på netop de to punkter, forbedret effektiviteten og nået deres ROI-mål i forhold til de virksomheder, der har prioriteret andre punkter.

Desuden har de virksomheder, der har fokuseret på automatisering og lav kompleksitet, nedbragt deres omkostninger med 15 procent, hedder det.

Automatisering

Ifølge analysehuset er automatisering nøglen til at forbedre produktivitet og høste de helt store gevinster for virksomheden.

Det gælder, uanset hvor de finder sted i organisationen, hvor det altså ifølge de sammenlignede benchmarks kan svare sig at automatisere systemer i såvel supply chain og demand chain som i ordre-afdelingen, datacenteret og alle andre steder.

Med andre ord: Er it-afdelingen i stand til at levere løsninger, der kan matche forretnings-enhedernes efterspørgsel efter automatiseringer og selv-betjening, vil virksomheden kunne høste målbare gevinster på effektivitet, produktivitet og omkostninger.

It-afdelingens mål: At gøre sig selv arbejdsløs

Frigør it-ressourcer

Det gælder også internt, hvor de indsamlede benchmark-tal viser, at der er store fordele i at automatisere så mange af de interne it-processer som muligt.

It-afdelingen skal med andre ord stræbe efter at gøre sig selv arbejdsløs og indføre så mange interne selvbetjeningsløsninger som muligt, hedder det.

Det vil nemlig kunne frigøre it-afdelingens ressourcer, så it-folkene for alvor kan begynde at fokusere på forretnings-fordele, arkitektur, integration og strategi - alle sammen ting, som bidrager direkte til forretningen.

Tidligere har tal vist, at mange danske CIO'er og it-chefer tænker for meget på effektiviseringer og nedbringelse af omkostninger og for lidt på selve forretningen.

Det kan du læse mere om her.

Her gælder det om at finde en balance med vægt på udvikling af nye it-systemer og nye it-services tæt på kunderne fremfor at satse ensidigt på at nedbringe de rå omkostninger i de eksisterende systemer.

Kompleksitet koster dyrt

Et andet område, der for alvor kan give udslag på omkostningerne og produktivitetsforbedring, er nedbringelse af kompleksiteten.

Målingerne viser klart, at reduktion af kompleksiteten øger produktiviteten og nedbringer omkostningerne ganske markant.

Sænkning af kompleksiteten kan eksempelvis opnås ved at reducere antallet af datacentre, antal sprog, antal software-typer og lignende i virksomheden.

Grunden er enkel: Jo mere kompleks it-setuppet er, jo sværere er det at forandre i samme takt, som forretningens behov ændres.

Og det gør forretningen langsommere, mindre effektiv og dyrere.

Hackett-undersøgelsen viser faktisk, at de bedste af de målte virksomheders teknologiske kompleksitet er 70 procent mindre end gennemsnittet.

Det skyldes, at de har hele 40 procent færre applikationer kørende per 1.000 slut-brugere, viser målingerne, hvilket blot understreger det gamle ordsprog 'Less is more.'

Du kan læse mere om udfordringerne ved høj kompleksitet her: Multisourcingens forbandelse: Her går det galt.

Sådan bør du gøre for at få det hele til at køre

For it-afdelingen og ledelsen må det være et vigtigt signal, at de bedste af de målte virksomheder har til fælles, at deres ledelser prioriterer integrationen af nye it-systemer meget højt helt fra begyndelsen af ethvert it-projekt.

Hvordan gør du så?

Hackett-undersøgelsen viser, at mange virksomheder forsøger at reducere behovet for tilretning og individuelle systemer ved at anvende et stort antal generelle apps og platforme.

En stor fælles platform

Men det er den forkerte vej at gå.

De bedste af de målte virksomheder fokuserer i stedet på at opbygge en stor, fælles platform, som så kan tilrettes, så den adresserer behovene i de forskellige forretnings-enheder.

Fordelen er, at man får langt færre applikationer, et langt renere it-miljø og langt bedre muligheder for at ændre og ombygge.

Hertil kommer, at de bedste af de målte virksomheder sørger for at formulere klare mål helt ud i de enkelte afdelinger og for de enkelte ansatte.

Læs også:

Danske it-chefer går for meget op i effektiviseringer - her bør du satse i stedet.

En ny generation af it-problemknusere er på vej

Sådan bliver du bedre til dit arbejde som it-chef.

Disse ting bliver afgørende for CIO'en i de kommende år.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S