Mindre it-virksomhed: Yammer og masser af initiativ kan erstatte en HR-afdeling

Et godt arbejdsmiljø kan også skabes virtuelt, lyder det fra virksomheden Delegate, der netop har vundet en pris for sit arbejdsmiljø.

Artikel top billede

En god arbejdsplads. Det er et sted, hvor der er en god stemning i kantinen, og hvor døren altid står åben til chefens kontor.

Det er i hvert fald sådan, mange normalt anskuer det. Men i mange moderne virksomheder er et godt arbejdsmiljø også noget, der eksisterer virtuelt.

Det har de erfaret hos it-virksomheden Delegate, der onsdag aften vandt en Great Place to Work-pris for den bedste danske it-arbejdsplads med mindre end 50 ansatte. 

Kaffemaskine-snak er kommet online

Ifølge virksomhedens direktør Peter Østergaard er mange af de debatter og samtaler, der tidligere fandt sted ved kaffemaskinen, nu flyttet online, hvor Delegate bruger Yammer, der er et socialt medie til erhvervsbrug.

"Vi bruger Yammer utroligt meget. Det gør vi, fordi vi vokser og har behov for, at vi kan dele information med hele huset. Yammer er naturligvis et sted, hvor vi deler faglig viden. Men det er også blevet til vores sociale forum, hvor der er plads til fredagsjokes og så videre. Det fungerer overraskende godt," siger han.

Det er især vigtigt i et konsulentfirma som Delegate, hvor konsulenterne opholder sig hos kunderne i op mod 90 procent af deres tid.

Vil bevare en familieånd

Det betyder, at der er en risiko for, at der ikke bliver knyttet tætte bånd mellem ansatte, selvom de har været kolleger i mange år. Men på trods af sådanne udfordringer mener Peter Østergaard, at det er lykkedes at skabe en "familieånd" i virksomheden.

"Når du bliver ansat som nummer 38 i Delegate, bliver du ikke bare et nummer i række, der skal lære 37 andre kolleger at kende. I den første tid får du måske ikke en meget tæt relation til alle dine kolleger, men du bliver en del af et team på 5-7 mand, som arbejder utroligt tæt sammen. Det betyder, at du til gengæld meget hurtigt får nogle meget tættere relationer, og nogle meget nære venner," siger han.

For at styrke båndene på tværs af de forskellige teams og sikre, at folk ikke blot kender hinanden via Yammer, sørger virksomheden for at arrangere sociale arrangementer, hvor alle kan møde hinanden.

Derfor er der både lang og kort afstand til Microsoft

I lighed med it-virksomheden Conscia, der vandt Great Place to Work-prisen for større arbejdspladser, har Delegate også faste dage, hvor de forskellige teams skal møde ind. 

"Vi har ikke plads til, at alle kan mødes her på én gang, så de forskellige teams møder ind på skift og får mulighed for at spise frokost med nogle af de kolleger, som de måske ikke kender så godt i forvejen," siger han. 

Ingen HR-afdeling

Peter Østergaard har en fortid i Microsoft Danmark, der flere gange tidligere har vundet Great Place-prisen, men i år må nøjes med en 8. plads i kategorien for virksomheder med over 50 ansatte. 

Microsoft ligger blot et stenkast fra Delegates hovedkontor på Tuborg Havn. Men på trods af den fysiske nærhed kan afstanden virke enorm, når talen falder på de ressourcer, der er til rådighed for at skabe et godt arbejdsmiljø. 

"Vi har ikke nogen HR-afdeling, og vi har ikke et stort apparat, der sørger for, at der er fredagsbar, og at der bliver arrangeret firma-udflugter. Men vi kan ikke bare vente på, at vi bliver så store, at vi får råd til at betale for den slags. Derfor har vi besluttet, at det var nødvendigt at gøre det allerede nu. Vi gør det ikke ved at etablere et stort og dyrt apparat, men ved hele tiden selv at tænke og tage initiativ til arrangementer," siger Peter Østergaard.

Om Great Place to Work: 
Delegate vandt prisen i kategorien "it-branchens bedste mindre arbejdsplads". 

I alt deltager 28 it-virksomheder i konkurrencen. Delegate deltager i kategorien for it-virksomheder med mindre end 50 ansatte. I alt 10 arbejdspladser indgår i denne kategori, mens yderligere 18 virksomheder indgår i kategorien for it-arbejdspladser med mere end 50 ansatte. 

Virksomhederne med mere end 50 ansatte betaler 59.000 kroner for at få udarbejdet en analyse og deltage i konkurrencen, mens virksomheder med under 50 ansatte betaler 35.000 kroner. Kun virksomheder der betaler kan deltage i konkurrencen. 

Computerworld har tidligere talt med Great Place to Work om konceptet.

Læs også:

Prisvindende dansk it-virksomhed: Derfor tager Yahoo fejl

Lær af webshop-gigant: Sådan skaber du et vildt og kreativt kontormiljø

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job