Hvad skal der ske i it-afdelingen? Der skal fart på!

Klumme: Her er it-afdelingens nye opgave, når firmaets afdelinger selv køber it ude i byen, og resten er blevet outsourcet.

Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

Spørgsmålene, der bliver ved med at vende tilbage:

Hvad skal it-afdelingen dog gøre, når marketingchefen, produktionschefen og udviklingschefen går egne veje og køber it-løsninger?

Og hvad skal de gøre, når de rene it-produk­tionsopgaver for de flestes vedkommende bliver outsourcet?

Gættene har været mange:

It-afdelingen skal være forretningsproceskontoret, der som bindeled mellem forretningen og it-leverandøren designer forretningsprocesser i de nye standardsystemer.

It-afdelingens vigtigste opgave bliver at skabe direkte forretningsresultater både i afsætning og profit.

It-afdelingen skal være orkestratoren, der holder styr på leverandører og cloud-services.

It-afdelingen bliver en del af produktudviklingsafdelingen.

It-afdelingen lukker...

Alle sammen gode gæt, og tiden vil vise, om nogen af dem bliver andet end bare gæt.

Du kan uden tvivl selv fortsætte listen af gode kvalificerede skud, og her kommer endnu et. Der er lige lidt tilløb via megatrends, men pointen følger...

Fejltolerancen vokser

It-afdelingen er som alle vi andre ramt af et mylder af teknologiorienterede trends, SMAC, eller Social, Mobility, Analytics og Cloud - og i vores iver efter at udnytte de mange muligheder bedst muligt til at skabe ny forretning glemmer vi nogle gange, hvad de fører med sig.

SMAC går hånd i hånd med consumerization, altså tendensen til at ny teknologi starter hos forbrugerne i stedet for som i gamle dage i virksomheden.

En af de ting, vi har vænnet os til som almindelige brugere, er den hastighed, tingene forandrer sig med: Der kommer nye opdateringer til vores mobile apps hele tiden, og om en måned kommer der en ny app.

Vores tolerance over for småfejl i app'en stiger i takt med, at vores tolerance over for ventetid falder. Det er en udvikling, mange cloud- og mobilbaserede løsninger udnytter, selv om det nogle gange bliver overdrevet.

For ikke så mange opdateringer siden hentede jeg en annonceret udgave af det system, vi bruger til håndtering af rejseomkostninger her på kontoret, som hedder Concur.
 
Det kom i en dansk version, der trods alt var lige lovligt tolerant over for småfejl - særligt i oversættelsen: "Book hotel" der blev oversat til "Bog hotel", og selv navnet Concur var talesprogsoversat til "Erobre". 

Og selv om det i den grad gjorde rejseafregning sjovere, behøver jeg nok ikke tilføje, at den nu er trukket tilbage og afløst af en mere korrekt, men også mere kedelig engelsk version. 

Fremtidens it-afdeling 
Så det kan selvfølgelig også gå for stærkt - og det er lige netop her, der er en opgave for it-afdelingen. 

Ikke forstået sådan, at de skal bremse udviklingshastigheden i produktafdelingen, endelig ikke, men der skal findes en måde at gøre de hurtige releases tilnærmelsesvist lige så driftssikre som de store vandfaldsbaserede udviklingsprojekter. Scrum, hvor hvert sprint er en release.

It-afdelingens opgave bliver at kvalitetssikre de mange it-initiativer i organisationen.

"Men den rigtige kunst består ikke i at overvåge og kontrollere"

Governance er en del af varen - en styringsmodel, der sikrer, at afdelingen får besked, når it-initiativer sættes i gang rundt omkring i forretningen.
 
Men den rigtige kunst består ikke i at overvåge og kontrollere: For at gøre det med succes er det min erfaring, at man står sig bedst ved at levere værdi retur.

Og det, der i den grad efterspørges i organisationen, er en sikker måde at levere gode kvalitetssikrede løsninger til slutbrugerne på - hurtigt.

Jeg tror, at det er it-afdelingens vigtigste opgave.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S