Danske myndigheder har ignoreret vigtig it-løsning i årevis

Mange danske myndigheder - inklusive flere ministerier - er mere end tre år forsinket med vigtigt it-projekt, som staten ellers har tvunget danske firmaer ud i.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Massevis af danske myndigheder er endnu ikke klar med Digital Post - mere end tre år efter deres deadline, der faldt i november 2010.

Det sker, selv om danske virksomheder og organisationer i de seneste måneder har haft hujende travlt med at oprette Digital Post, da de ellers bliver truet med, at de ingen adgang kan have til det offentlige.

Det kan du læse mere om her: Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post

Ifølge en undersøgelse udarbejdet af forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitetscenter i sommerens løb besvarer fire ud af fem myndigheder i dag mail.

Når det gælder digital post, ser det til gengæld meget værre ud.

Under halvdelen

Under halvdelen af de danske kommuner svarer nemlig på digital post, mens ingen ministerier og blot hver femte styrelse svarer på digital post.

I undersøgelsen fremgår det, at 80 procent af myndighederne havde besvaret en tilsendt email efter én dag, mens blot 40 procent havde besvaret den digitale post.

"Cirka 50 styrelser og statslige institutioner har slet ikke oprettet en postkasse på digital post, selv om dette var pligtigt for offenlige myndigheder ved eDag3 for tre år siden," lyder det i undersøgelsen.

På digital post har forskerne endvidere fundet flere styrelser, som ikke længere eksisterer.

To ministerier - nemlig Skatteministeriet og Udenrigsministeriet - er slet ikke oprettet på digital post, selv om skæringsdatoen for oprettelse altså var for tre år siden.

Forskerne har i alt fundet 46 statslige institutioner, der ikke kan kontaktes via digital post. Det samme gælder Beredskabsforbundet, Politiklagemyndighden, Tinglysningen og mange andre institutioner.

Læs hele undersøgelsen Digital kommunikation med den offentlige sektor: Styrelser og statslige institutioner.

Læs også:

Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post

Endelig oprettet med succes: Sådan ser vejen til den digitale postkasse ud

Firmaer vælter ind: Så vild er slutspurten for digital post

Digital post-pres: Send de vigtigste breve på papir

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S