Danske myndigheder har ignoreret vigtig it-løsning i årevis

Mange danske myndigheder - inklusive flere ministerier - er mere end tre år forsinket med vigtigt it-projekt, som staten ellers har tvunget danske firmaer ud i.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Massevis af danske myndigheder er endnu ikke klar med Digital Post - mere end tre år efter deres deadline, der faldt i november 2010.

Det sker, selv om danske virksomheder og organisationer i de seneste måneder har haft hujende travlt med at oprette Digital Post, da de ellers bliver truet med, at de ingen adgang kan have til det offentlige.

Det kan du læse mere om her: Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post

Ifølge en undersøgelse udarbejdet af forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitetscenter i sommerens løb besvarer fire ud af fem myndigheder i dag mail.

Når det gælder digital post, ser det til gengæld meget værre ud.

Under halvdelen

Under halvdelen af de danske kommuner svarer nemlig på digital post, mens ingen ministerier og blot hver femte styrelse svarer på digital post.

I undersøgelsen fremgår det, at 80 procent af myndighederne havde besvaret en tilsendt email efter én dag, mens blot 40 procent havde besvaret den digitale post.

"Cirka 50 styrelser og statslige institutioner har slet ikke oprettet en postkasse på digital post, selv om dette var pligtigt for offenlige myndigheder ved eDag3 for tre år siden," lyder det i undersøgelsen.

På digital post har forskerne endvidere fundet flere styrelser, som ikke længere eksisterer.

To ministerier - nemlig Skatteministeriet og Udenrigsministeriet - er slet ikke oprettet på digital post, selv om skæringsdatoen for oprettelse altså var for tre år siden.

Forskerne har i alt fundet 46 statslige institutioner, der ikke kan kontaktes via digital post. Det samme gælder Beredskabsforbundet, Politiklagemyndighden, Tinglysningen og mange andre institutioner.

Læs hele undersøgelsen Digital kommunikation med den offentlige sektor: Styrelser og statslige institutioner.

Læs også:

Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post

Endelig oprettet med succes: Sådan ser vejen til den digitale postkasse ud

Firmaer vælter ind: Så vild er slutspurten for digital post

Digital post-pres: Send de vigtigste breve på papir

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil