Derfor elsker chefen sin iPad: Man ser godt ud, når man arbejder med den

Klumme: Da Apple i 2010 præsenterede den første iPad, præsenterede selskabet samtidig verden for det mest interessante stykke ledelsesteknologi til dato. Vigtigst: En iPad ser godt ud. Og man ser godt ud, når man arbejder med den.

Artikel top billede

Ledere har altid gjort brug af den nyeste teknologi i forsøget på at skabe bedre resultater hurtigere.

Ny teknologi til produktionen, ny teknologi til organisationen og ny teknologi til personen.

Mens de to første fylder meget i de løbende økonomiske og strategiske overvejelser, så handler lederens personlige teknologivalg både om en evig utålmodighed - og om at se godt ud, selvfølgelig.

Den evige utålmodighed er en vigtig drivkraft for lederen, der konstant har behov for mere viden, opdateringer og mulighed for at kommunikere, så ledelsesarbejdet med at uddelegere og beslutte hele tiden kan være i gang.

"Den evige utålmodighed er en vigtig drivkraft for lederen"

Derfor er den bærbare pc og mobiltelefonen, sammen med regnearket, e-mailen og internettet de foretrukne ledelsesteknologier - sammen med printeren, naturligvis.

Dokumenter skal printes ud og organiseres i mapper til læsning, møder, beslutning og underskrift.

Enkelt og ligetil - når man lige ser bort fra alle mellemregningerne som for eksempel underliggende data skabt af mange medarbejdere og kompleks teknologi.

For ikke at glemme alt arbejde og ressourcer brugt til blandt andet at forberede de fysiske mapper med papir, transportere og efterbehandle dokumenter fra beslutningsprocessen.

Frihed til chefen

Det er her, den nye generation af mobile it-løsninger kan integreres i ledelsesarbejdet.

Processerne kan digitaliseres, så ressourceforbruget i ledelsesarbejdet reduceres, og cheferne oplever frihed til at fokusere på det, der er vigtigst for organisationen lige nu.

Det er ikke et spørgsmål om, hvordan cheferne allerede gør, om organisationen er offentlig eller privat eller noget helt syvende.

Det er derimod et spørgsmål om, hvilke opgaver chefen skal løse, og hvordan teknologien kan integreres, så arbejdsprocesserne bliver bedre. For de kan blive bedre, og teknologien kan hjælpe.

Da Apple i 2010 præsenterede den først iPad, præsenterede selskabet samtidig verden for det mest interessante stykke ledelsesteknologi til dato.

Vigtigst: En iPad ser godt ud. Og man ser godt ud, når man arbejder med den.

Dertil kommer så den intuitive brug, app-paradigmet og muligheden for det højeste mobile sikkerhedsniveau.

Den digitale x-factor

Konsekvensen blev, at mange ledere anskaffede sig en iPad og forventede at kunne bruge den i ledelses­arbejdet, selv om denne formfaktor på ingen måde var understøttet af it-organisationen.

Men det er lige meget, for en græsrodsbevægelse var startet på direktionsniveau. 

Lige nu står vi midt i et teknologisk paradigmeskifte fra en client/server-baseret verden til en app-drevet, som analysehusene kalder forskellige ting som Den Tredje Platform eller Nexus of Forces.

Det fælles udgangspunkt er dog, at mobilitet er en af drivkræfterne i skiftet ligesom cloud computing, big data og social teknologi.

Tryllestøv

Aha-oplevelsen på direktionsgangen kommer, når direktørerne indser, at it-afdelingen leverer en løsning, der hjælper med ledelsesopgaverne i en app.

En app, der giver adgang til alle de nødvendige data og håndterer opgaverne i arbejdsprocessen, samtidig med at det er muligt at læse mail, nyheder og i øvrigt se godt ud med sin iPad.

Det er digital x-factor, der som en slags tryllestøv med et slag øger forståelsen for mobile projekter andre steder i organisationen. 

Men der er ingen genveje. For nylig var jeg til et arrangement, hvor en topembedsmand sagde:

"Koncerndirektionen går ikke på kursus i iPad. Dagsmappen med mødemateriale er et arbejdsredskab, som topcheferne kender og mestrer, så når det bliver digitalt, så skal det bare virke. Der skal næsten ingenting til, før en topleder vælger noget fra."

Jan Horsager er research manager i cBrain.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S