Når it-kaos rammer dig: Sådan skal kriseplanen se ud

Når din virksomheder bliver angrebet af it-kriminelle, eller datacenteret bryder ned, skal kriseplanen træde i kraft hurtigt og effektivt. Her kan du se, hvad man skal tage høje for i planen.

Artikel top billede

Hacktivism, data-lækager, malware i alle afskygninger og klassiske nedbrud i datacentret.

Der er nok af potentielle sikkerhedsrisici at forholde sig til som it-afdeling i en større virksomhed.

Man ved ikke, hvornår man bliver ramt, men man ved, at når det sker, er det afgørende, at man kan holde hånden roligt på computer-musen, minimere skaderne mest muligt og få virksomheden tilbage i fuld it-drift hurtigst muligt.

Rådgivningsfirmaet McKinsey har en længere artikel om, hvad en virksomheds it-kriseplan bør indeholde for, at den kan træde effektivt og hurtigt i kraft, kritisk infrastruktur, systemer og data rammes af problemer.

"Det primære formål med en IR-plan (incident-response plan, red.) er at kunne styre en cybersikkerheds-begivenhed på en måde, der begrænser skaderne, øger tilliden hos eksterne stakeholdere og reducerer recovery-tiden og omkostningerne."

Dette skal du sikre dig

McKinsey har ni overordnede anbefalinger til, hvad man skal have med i IR-planen. Frit oversat lyder de således:

1) Der skal udpeges en leder, der har det vedblivende ansvar for IR-planen og for at forankre IR-tiltag på tværs af forretningsenheder og geografiske afdelinger.

2) Der skal udvikles en klassificering af ricisi, forventede trusler og potentielle fejl-tilstande, og det skal fornyes kontinuerligt.

3) Så skal der udvikles nogle guidelines til hurtige reaktioner på sandsynlige scenarier - og de skal være lette at finde.

4) Der skal vedtages processer for de store beslutninger - eksempelvis hvornår man skal isolere de ramte områder på netværket.

5) Det er vigtigt, at man vedligeholder forholdet til de vigtigste eksterne stakeholdere, eksempelvis myndighederne.

6) Man skal vedligeholde service-level agreements og samarbejdet med eksterne sikkerheds-leverandøer og -eksperter.

7) Man skal sikre, at IR-planerne er tilgængelige for hele organisationen, og at de rutinemæssigt fornyes.

8) Du skal sikre, at alle medarbejdere forstår deres roller og ansvar i tilfælde af et cyberangreb.

9) Du skal identificere de individer, der er vigtige, når problemer opstår, og sikre at de har har en backup-person.

Dette er som sagt nogle af overskrifterne i McKinsey-artiklen, som du kan læse her, men kommenter hellere end gerne i debatten herunder, hvis du mener, at der er andre ting, der også bør med i en it-kriseplan.

Læs også:

10 bommerter: Her begår du typisk fejl efter en sikkerheds-brist

Nødprocedurerne aldrig testet før kæmpe EPJ-nedbrud

Region efter gigantisk EPJ-nedbrud: Helt uacceptabelt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S