Artikel top billede

Stor KMD-brøler: Folk modtog andre borgeres gældsbreve

En softwarefejl hos KMD har sendt hundredvis af gældsbreve fra en kommune ud til de forkerte modtagere. Kommunen kalder fejlen for katastrofal.

Omkring 350 borgere i Hvidovre Kommune vest for København har fået tilsendt andre menneskers udeståender med kommunen via eBoks på grund af en software-fejl hos KMD.

Det er sket, efter at KMD har kørt et sted mellem 12.000 og 13.000 udsendelser med saldoopgørelser for Hvidovre Kommune, hvor intetanende borgere i en række tilfælde har modtaget flere hundrede sider med fortrolige oplysninger om adresser på folk, der skylder kommunen penge.

Borgere har konkret modtaget oplysninger om andre borgeres udestående i form af manglende betalinger for tandpleje og byggetilladelser.

I andre tilfælde har en borger set eksempler på borgere, der skulle tilbagebetale for meget udbetalt løn, boligsikring og andre ydelser.

Så vidt vides, har der ikke været oplyst navne eller personnumre i forbindelse med it-brøleren.

Softwaren er stoppet

Hvidovre Kommune peger på sin it-leverandør KMD som den skyldige i denne sag, og it-giganten er da heller ikke sen til at påtage sig skylden.

Pressechef Christoffer Hellmann fra KMD fortæller til Computerworld, at den tekniske fejl er lokaliseret til den software, der danner brevene hos KMD.

"Af indtil videre uforklarlige årsager er oplysningerne på borgerne blevet blandet sammen på en eller anden måde, og det beklager vi selvfølgelig. Lige nu har vi standset alle lignende kørsler, indtil vi har fundet og rettet fejlen," forklarer han.

KMD-pressechefen fortæller, at softwarefejlen berører både fysiske og elektroniske brev, og at den kun er opstået i Hvidovre Kommune.

Kontakt kommunen

Hos kommunen kalder borgerservicechef Margit Halberg fejlen for 'katastrofal' over for Ekstra Bladet.

Hun opfordrer samtidig alle borgere med forkerte oplysninger i indbakken til at kontakte kommunen.

"Så har vi mulighed for at give dem et svar og en undskyldning og give dem en korrekt opgørelse," siger Margit Halberg til Ekstra Bladet.

Læs også: 
Vupti: 400.000 digitale postkasser auto-oprettet i nat




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
“Holdningen er tilsyneladende, at it ikke har indflydelse på medarbejdertilfredshed”
"Når jeg ser, hvor meget man går op i indretning og arkitektur for at give medarbejderne de bedst tænkelige fysiske rammer, undrer det mig, at man ikke gør det samme, når vi leverer software til dem."
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.