Foto: Mikael Rieck.

Sådan bliver XP-problemet løst på danske hospitaler

Flere af landets hospitaler vil have tusindvis af Windows XP-maskiner stående, når supporten udløber om få uger. Læs her, hvordan de it-ansvarlige kommer sikkerhedsproblemerne til livs.

Mens Danmarks tre største regioner overvejende har valgt at være tavse omkring udløbet af Windows XP-supporten den 8. april i år, er der åbenhed andre steder.

Det gælder hos landets to mindste regioner, Nordjylland og Sjælland, der samlet har omkring 1,4 millioner indbyggere under vingerne.

Begge regioner bekræfter, at de har Windows XP-maskiner stående - også efter den 8. april.

Sjælland og Nordjylland har ifølge regionernes egne beregninger henholdsvis 6.000 og 500 Windows XP-maskiner stående efter den skæbnesvangre dato.

Og de to regioner har også ret forskellige tilgange til at løse eventuelle sikkerhedsudfordringer.

Sådan gør man på Sjælland
I Region Sjælland fortæller it-direktør Per Buchwaldt, at ud af regionens godt 15.000 computere vil der stadig være Windows XP på omkring 6.000 efter den 8. april, mens regionen er i gang med at skifte til Windows 7.

Således vil yderligere 3.000 køre Windows 7 til sommer, mens resten af maskinerne forventes at komme over på den nyere platform i slutningen af året.

For at sikre sig mod sårbarheder i Windows XP, når Microsoft trækker supportstikket den 8. april, er regionen lige nu i forhandling med software-kæmpen om betingelser - herunder prisen for hotfixes og lappeløsninger, når/hvis der bliver fundet huller i XP-softwaren.

"Vi har en enterprise-aftale med Microsoft, og jeg forventer da, at vi får værdi for pengene," forklarer regionens it-direktør Per Buchwaldt til Computerworld.

Han udtaler, at han som udgangspunkt ikke forventer at skulle betale yderligere for den ekstraordinære support.

Om han får ret, vil naturligvis afhænge af it-direktørens konkrete forhandlinger med Microsoft, der som udgangspunkt tager omkring 1.200 kroner for XP-support per maskine, hvilket i Region Sjællands tilfælde vil løbe op i 7,2 millioner kroner.

Dertil kommer udviklingsomkostningerne til at reparere diverse sikkerhedshuller.

"Vi er mange Microsoft-kunder, der er i samme båd, som Microsoft vel sætter pris på. Derfor forventer jeg også, at der vil være en de facto-support til alle Microsoft-kunderne også efter den 8. april," påpeger Per Buchwaldt.

Her er plan B og C
Hvis forhandlingerne med Microsoft falder uheldigt ud, og software-giganten skulle forlange en uhyrlig sum skattekroner for Windows XP-supporten til Region Sjælland, har Per Buchwaldt andre håndtag at trække i.

Her er plan B en forceret udskiftning af styresystemer, mens plan C er en forceret udskiftning af regionens 6.000 computere ude på sjællandske hospitaler.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.