Sådan lærte jeg at elske diktaturstaterne

Leder: I de gode, gamle dage vidste vi, at it ville bryde sammen på et tidspunkt. I dag er vores forventninger skyhøje.

Artikel top billede

Mine sønner spiller Minecraft. Selv om 'spiller' er et for svagt udtryk. De taler om, lever og ånder for det Java-baserede, firkantede spil i en grad, som vækker minder om mit forhold til min Commodore 64 engang for længe, længe siden.

Det samme gør millioner af andre børn og voksne kloden over, hvilket har resulteret i en enorm underskov af forgreninger med udvidelser - de såkaldte mods - forbedringer og forandringer.

Alt sammen i et stort kaotisk rod af vildtvoksende versioner, gensidige afhængigheder og umulige konstellationer mellem spilleklienterne og servere.

Resultatet er timevis af research, uendelige tilpasninger og utallige Java Exception Errors, som ofte kun kan løses med en komplet re-installation af styresystemet.

Det minder kort sagt om de knap så gode gamle dage.

Dengang da software var noget, man prøvede sig frem med for at se, om det egentligt virkede.

Og hvor jeg - i et ungdommeligt overmodigt forsøg på at anvende Linux på min desktop - i en newsgroup fik at vide, at jeg da bare kunne kode min egen printerdriver, hvis det var så vigtigt for mig at kunne printe.

For i de gode gamle dage var it lidt som at køre i en gammel bil: Det er ikke et spørgsmål, om den bryder sammen, men om hvornår den bryder sammen. Til gengæld var tolerancen over for teknologiens begrænsninger større.

I dag er forventningerne fra brugerne skyhøje; ikke mindst fordi udbredelsen af de lukkede økosystemer har sat nogle kvalitetsstandarder, som mere komplekse systemer - og it-supporterende forældre - har meget svært ved at leve op til.

Heldigvis er det aktuelle fokus på mobility, på apps internt i virksomheden og på gode implementeringer af enterprise content management med til at drive virksomhedssystemer i en retning, hvor store systemer ikke behøver at være en stor belastning.

Så næste gang, jeg bander over diktaturstater som Apples restriktive App Store, Google Play eller Windows 8 App-butikken, så mind mig venligst om, at det til gengæld næsten altid virker.

KMD A/S

Project Director

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Internal Account Manager

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Fyn

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil