Superkriminelle kaster sig ud i web-charmeoffensiv - vil hverve gangstere

Flere steder i verden bruger kriminelle både websites og sociale medier til at gøre opmærksom på sig selv. Budskaberne går lige fra charmeoffensiv til skræmmekampagner.

Artikel top billede

Den japanske mafia-organisation Yamaguchi-gumi har netop oprettet et virksomhedswebsite, der har til hensigt at skabe et bedre image og hverve nye medlemmer til organisationen.

Det skriver BBC om Japans største medlem af det internationale forbrydersamfund Yakuza, som byder sine website-besøgende velkommen med teksten 'forbyd narko og rens den nationale liga'.

Hjemmesiden indeholder desuden billeder af Yamaguchi-gumi-medlemmer, der hjælper ofre for Fukushima-jordskælvsulykken, bandemedlemmer på pilgrimsrejse mod hellige områder og sågar en virksomheds-hymne.

I dag er medlemstallet i Yamaguchi-gumi faldet til 60.000 personer, og derfor tror den japanske mafia-ekspert Jake Adelstein, at hjemmesiden nu skal bringe flere medlemmer på banen.

"Der er ingen kontekst eller beskrivelser af de forbrydelser, som organisationen er involveret i eller de industrier, som de styrer. Det er jo heller ikke formålet med hjemmesiden, som derimod er bygget for at demonstrere, at Yamaguchi-gumi er en humanitær organisation," siger han til BBC.

Dræbte rival med samuraisværd

Jake Adelstein har skrevet bogen 'The Last Yakuza: A Life In The Japanese Underworld' og han fortæller, at organisationen er dybt involveret i alt fra pengeafpresning, prostitution, beskyttelsespenge, hasardspil og udnyttelse af arbejdskraft.

Chefen Kenichi Shinoda har desuden på et tidspunkt været en tur i fængsel, efter at han dræbte en rival med et samuraisværd.

Tidligere har Yamaguchi-gumi bevæget sig ind i medieverdenen med sidste års lancering af et magasin, der inkluderer en poesiside, og hvor ældre medlemmer af organisationen kan dele deres fiskehistorier og mafiabosserne kan komme til ord.

Narkokrig ryger på Facebook

I den anden ende af verden, i Mexico, har forbryderbanderne også taget internettet til sig i stor stil i landets langvarige narkokrig.

Her drejer internetbrugen sig ikke så meget om charme, men snarere bruges de sociale medier til skræmmekampagner, hvor skamferede lig fra fjendtlige grupperinger pryder forbrydernes Facebook-sider, skriver The Verge.

Reporteren John Gibler bor i Mexico, hvor han skriver artikler om narkokrigen, og han har følgende vurdering af de kriminelles stigende og åbenlyse internetforbrug:

"Enhver industri vil gøre, hvad den kan for at få sine budskaber igennem [...] Ulovlige brancher gør det samme - bruger sociale medier på deres egen måde for at få deres budskaber igennem for at sprede frygt og nyde respekt," siger John Gibler til The Verge.

Læs også: 

Kritik: Politiet bruger Facebook som gabestok

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S