Kritik: Politiet bruger Facebook som gabestok

Politiet har flere gange offentliggjort billeder af formodede gerningsmænd på Facebook.

Artikel top billede

Politiet har fået massiv ros for brugen af sociale medier på en praktisk - og ofte jovial - facon.

Men politiet får ikke udelt ros for sit engagement på sociale medier.

Kritikken kommer fra en af Politikens chefredaktører, som beskylder politiet for at jagte forbrydere via Facebook, som enerådige sheriffer i western-film jagter forbrydere - uden etiske overvejelser.

Ifølge Politiken-chefredaktør Anne Mette Svane er Facebook den ultimative offentlige gabestok, og ifølge hende har politiet glemt sine etiske overvejelser, når der i en aktuel sag lægges billeder ud af fire unge personer, som er formodede gerningsmænd til et groft overfald.

"De fire mistænkte var teenagere på henholdsvis 15, 15, 16 og 18 år. De blev fremstillet i grundlovsforhør sigtet for grov vold mod studenten. De nægtede sig skyldige, og der blev nedlagt navneforbud i sagen. Det betyder, at det er strafbart for medier at offentliggøre oplysninger, der kan identificere de sigtede i sagen," skriver Anne Mette Svane.

Politiet: Facebook beskytter uskyldige personer
Men betjentene bryder sig ikke om at have ry for at lege McCloud på Facebook.

Derfor forklarer Rigspolitiets kommunikationschef, Jens Gregersen, at Facebook intet har ændret ved politiets arbejdsmetoder.

"Politiet vælger altid efterlysning via medierne og egne platforme som en absolut sidste udvej og kun efter, at vi har appelleret til de formodede gerningsmænd om at melde sig selv. Sådan har det altid været. Det eneste nye er, at politiet følger med tiden og derfor nu også bruger sociale medier som Facebook," forklarer Jens Gregersen.

Læs hele kommunikationschefens forsvar for at bruge Facebook i efterforskningen.

Han afviser, at politiet skulle være begyndt at lægge billeder frem, fordi det er blevet nemmere. Offentliggørelsen sker ifølge ham stadig med udgangspunkt i retsplejeloven (se faktaboks).

Hvis en efterlyst persons billede først ligger på Facebook, har politiet været med til at mistænkeliggøre ham i lang tid, lyder kritikken fra Politiken-redaktøren.

Men det er helt omvendt, mener politichefen.

Han forklarer, at efterlysningsbillederne stort set forsvinder fra Facebook, når politiet vælger at slette dem - så længe billedet er blevet delt med den indbyggede del-funktion. På den måde mener han, at Facebook faktisk kan være mere hensigtsmæssig at efterlyse personer på. Lægges billederne hos webaviser og enkelte hjemmesider, oprettes der enkeltvise kopier, som vil være sværere at slette igen, mener han.

LÆS OGSÅ:

Hvad vil politiet på Facebook og Twitter

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil