Kritik: Politiet bruger Facebook som gabestok

Politiet har flere gange offentliggjort billeder af formodede gerningsmænd på Facebook.

Artikel top billede

Politiet har fået massiv ros for brugen af sociale medier på en praktisk - og ofte jovial - facon.

Men politiet får ikke udelt ros for sit engagement på sociale medier.

Kritikken kommer fra en af Politikens chefredaktører, som beskylder politiet for at jagte forbrydere via Facebook, som enerådige sheriffer i western-film jagter forbrydere - uden etiske overvejelser.

Ifølge Politiken-chefredaktør Anne Mette Svane er Facebook den ultimative offentlige gabestok, og ifølge hende har politiet glemt sine etiske overvejelser, når der i en aktuel sag lægges billeder ud af fire unge personer, som er formodede gerningsmænd til et groft overfald.

"De fire mistænkte var teenagere på henholdsvis 15, 15, 16 og 18 år. De blev fremstillet i grundlovsforhør sigtet for grov vold mod studenten. De nægtede sig skyldige, og der blev nedlagt navneforbud i sagen. Det betyder, at det er strafbart for medier at offentliggøre oplysninger, der kan identificere de sigtede i sagen," skriver Anne Mette Svane.

Politiet: Facebook beskytter uskyldige personer
Men betjentene bryder sig ikke om at have ry for at lege McCloud på Facebook.

Derfor forklarer Rigspolitiets kommunikationschef, Jens Gregersen, at Facebook intet har ændret ved politiets arbejdsmetoder.

"Politiet vælger altid efterlysning via medierne og egne platforme som en absolut sidste udvej og kun efter, at vi har appelleret til de formodede gerningsmænd om at melde sig selv. Sådan har det altid været. Det eneste nye er, at politiet følger med tiden og derfor nu også bruger sociale medier som Facebook," forklarer Jens Gregersen.

Læs hele kommunikationschefens forsvar for at bruge Facebook i efterforskningen.

Han afviser, at politiet skulle være begyndt at lægge billeder frem, fordi det er blevet nemmere. Offentliggørelsen sker ifølge ham stadig med udgangspunkt i retsplejeloven (se faktaboks).

Hvis en efterlyst persons billede først ligger på Facebook, har politiet været med til at mistænkeliggøre ham i lang tid, lyder kritikken fra Politiken-redaktøren.

Men det er helt omvendt, mener politichefen.

Han forklarer, at efterlysningsbillederne stort set forsvinder fra Facebook, når politiet vælger at slette dem - så længe billedet er blevet delt med den indbyggede del-funktion. På den måde mener han, at Facebook faktisk kan være mere hensigtsmæssig at efterlyse personer på. Lægges billederne hos webaviser og enkelte hjemmesider, oprettes der enkeltvise kopier, som vil være sværere at slette igen, mener han.

LÆS OGSÅ:

Hvad vil politiet på Facebook og Twitter

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird