Artikel top billede

Seks tip: Sådan får du den bedste LinkedIn-profil

Skal du oplyse, at du er jobsøgende, og er det en god idé at bruge ferie-fotos som profilbillede? Få svaret her.

En skarp LinkedIn-profil kan være et effektivt redskab til at profilere dig selv og for den sags skyld også din arbejdsgiver.

To eksperter i LinkedIn-brug har fortalt Computerword, hvordan du får mest muligt ud af LinkedIn.

Ifølge den ene af de to eksperter, Christian Sylvester, er mange danskere ganske enkelt ikke dygtige nok til at udnytte deres LinkedIn-profiler.

Christian Sylvester er direktør i Sylvester & Co, der ofte udfører et såkaldt 'LinkedIn makeover' for sine kunder. Det indbefatter, at han på baggrund af et personligt interview, et cv og lignende dokumenter opgraderer kundernes profiler, og de kunder, der vælger at investere i denne løsning, gør det tilsyneladende med god grund.

"75 procent af de profiler, vi ser, er meget skrabede. De har for lidt tekst, de mangler et godt billede og nogle af dem har også forkerte oplysninger om deres arbejdsplads," siger Christian Sylvester.

Men danskerne er dog blevet betydeligt bedre til at bruge LinkedIn professionelt, mener Bodil Damjær, der ligesom Christian Sylvester rådgiver firmaer og privatpersoner i brug af LinkedIn.

"Folk bliver bedre og bedre til at vedligeholde deres profiler. Det går den rette vej, og jeg møder efterhånden mange mennesker, der tager deres LinkedIn-profil dybt seriøst," siger hun.

Christian Sylvester og Bodil Damkjær kommer i alt med 6 gode råd til, hvordan du kan styrke din tilstedeværelse på LinkedIn.

1. Hold fokus på indledningen

Det indhold, der står øverst på din LinkedIn-profil, er det vigtigste, fortæller Christian Sylvester.

Først skal du overveje, hvad du ønsker at kommunikere, og herefter anbefaler han, at du bruger helt præcise nøgleord. Det gør dig både let at finde og giver folk et mere præcist indtryk af dine kompetencer.

"Du er ikke blot partner i software-branchen. Du er partner i softwarebranchen med speciale i en ting," siger han.

Og den sidste tilføjelse er vigtig, fordi den giver dig kant og kan samtidig fungere som et søgeord, der gør dig let at finde. Både via LinkedIns egne søgefunktion og via Google.

"Du skal spørge dig selv om, hvilke søgeord du gerne vil findes på via Google," anbefaler han.

Han siger, at du i din profiltekst i alt skal udvælge fem til seks forskellige nøgleord, som kendetegner dig, og som du bruger på din profil.

Du vil aldrig tro, hvor åndssvag den hyppigste LinkedIn-fejl er

2. Din LinkedIn og dit cv skal stemme overens 
Som Computerworld tidligere har fortalt, skal du være forberedt på, at arbejdsgivere googler dig og tjekker dine profiler på LinkedIn, Facebook og andre sociale medier, før du bliver ansat. 

Derfor skal også sikre dig, at oplysningerne i din ansøgning og cv stemmer overens med det, som du oplyser på LinkedIn. 

Bodil Damkjær oplever alt for ofte, at der ikke er sammenhæng mellem de to ting. 

"Hos rigtig mange mennesker er der misforhold mellem deres profil på LinkedIn og deres cv. Eksempelvis er der forkerte årstal, titler der ikke er ens og cv'et kan bære præg af at være mere vel-udfyldt end LinkedIn-profilen," siger hun. 

Ifølge Bodil Damkjær vælger mange arbejdsgiver at tjekke ansøgernes LinkedIn-profiler, fordi de her kan få adgang til oplysninger, der ikke er tilgængelige på et traditionelt cv. Eksempelvis oplysninger om ansøgernes netværk, og de kan se vedkommendes LinkedIn-anbefalinger 

3. Vælg det rigtige billede

I dag er det efterhånden normen, at folk har et foto på deres profil på LinkedIn og andre sociale netværk, og det er der en god grund til, fortæller Christian Sylvester. 

"Billeder virker tillidsopbyggende," fortæller han. 

Men det er ikke alle folk, der vælger de rette billeder.

Nogle folk vælger billeder, der sender et uheldigt signal. Eksempelvis fordi de ikke smiler eller ligefrem ser sure ud. Men han oplever også, at nogle mennesker på LinkedIn bruger billeder, der viser dem i privatsfæren fremfor i arbejdslivet. 

"Det kan eksempelvis være feriebilleder med deres børn eller billeder, hvor de står iført dykkerdragt. Den slags virker forvirrende på mig, og jeg mener ikke, at det hører hjemme på Facebook og ikke på et professionelt medie som LinkedIn," siger han. 

Du ved ikke, hvem der sidder i den anden ende og ser billedet, og derfor mener han, at du som udgangspunkt bør vælge et pænt og relativt neutralt billede. Hans råd er, at du kun fraviger dette, hvis du arbejder i en af de mere kreative brancher, hvor det ofte er tilladt at stikke mere ud. 

Dit billede skal gerne vise dig i en arbejdssituation og i det tøj, som du normalt er iklædt på arbejde.

Har du ikke et billede, der lever op til disse krav, anbefaler Christian Sylvester, at du tager et kamera med på arbejde og får en kollega til at tage et foto af dig i en arbejdssituation.

Bodil Damkjær oplever dog også et andet problem, når LinkedIn-brugere udstyrer deres profiler med et billede. Ofte vælger de et billede, der har de forkerte dimensioner. 

"På LinkedIn skal et billede være 500 x 500 pixels, men indimellem ser jeg, at folk vælger et billede, der er for lille til at være i rammen, og det betyder, at du mister den gennemslagskraft, som et billede ellers normalt vil have," siger hun.

4. Vælg korrekt titel, job og branche

Du skal sørge for, at du oplyser den rette titel og den rette branche på din LinkedIn-profil. Og ja, det lyder banalt, men ikke desto mindre er det en af de hyppige fejl, fortæller Christian Sylvester

"Det er vigtigt at have korrekt titel, ansvarsområder og det korrekte valg af branche, men mange giver for få oplysninger eller oplyser uforvarende ukorrekte oplysninger. Nogle gange har de kun oplyst navn og titel, og har ikke engang valgt den korrekte arbejdsgiver," siger han. 

Han forklarer, at en del mennesker tror, at de har valgt den rette arbejdsgiver på deres LinkedIn-profil, men i stedet er kommet til at oplyse det udenlandske moderselskab i stedet for det danske datterselskab, hvor de rent faktisk er ansat.

Det er også ret udbredt, at folk oplyser den forkerte branche. 

"Folk tror, at de arbejder i HR-branchen, fordi de er ansat i HR-afdelingen i et cementfirma. Men nej, så arbejder du ikke i HR-branchen, men i cementindustrien," siger han. 

Det er dog ikke helt den oplevelse, som Bodil Damkjær har. Hun oplever, at folk er blevet bedre til at holde deres LinkedIn-profiler opdateret med de rigtige oplysninger.

Til gengæld oplever hun, at mange mennesker kommer til at sende et uheldigt signal på deres LinkedIn, fordi de sjusker, når de opdaterer deres profiler. 

"Det lyder helt åndssvagt, men den allerhyppigste fejl er, at folk kludrer rundt i store og små bogstaver og bruger dem helt tilfældigt. Eksempelvis starter folk sætninger med små bogstaver, skriver deres titler med stort og arbejdsgivere med småt. Jeg tror ikke, at det er, fordi folk ikke kender reglerne. Jeg tror simpelthen, at det er, fordi folk sjusker og ikke læser korrektur," siger hun.

Derfor skal du ikke oplyse, at du er jobsøgende

5. Skriv ikke, at du er jobsøgende

På LinkedIn er det ikke unormalt, at folk oplyser på deres profiler, at de er jobsøgende, og ofte oplyser de tilmed deres telefonnumer. 

Men det kan Christian Sylvester ikke anbefale. 

"Jeg anbefaler, at folk, der er jobsøgende, toner det mest muligt ned på LinkedIn. Som udgangspunkt synes jeg slet ikke, at du skal nævne det på selve profilen. Det kommer hurtigt til at virke meget desperat, og desuden er det jo velkendt, at mange arbejdsgivere hellere vil ansætte folk, der er i job. Selvom det er uretfærdigt, vil nogle arbejdsgivere se dig som værende "damaged goods," siger han

I stedet for at skrive på din profil, at du er jobsøgende, råder Christian Sylvester dig i stedet til at bruge LinkedIn på andre måder i din jobjagt. 

"Brug i stedet LinkedIn som et aktivt kommunikationsværktøj. Lav opdateringer, kommenter på hvad folk skriver og meld dig ind i grupper og deltag i debatter," lyder hans råd.

Bodil Damkjær mener dog, at det i nogen tilfælde kan være ganske effektivt middel at oplyse, at du er jobsøgende. Men hun fraråder til gengæld, at du oplyser dit telefonnummer

"Det er imod LinkedIns regler at oplyse dit telefonnummer i felter, der ikke beregnet til det. Mange oplyser eksempelvis telefonnummeret under deres navn og titel, og det kan virke ødelæggende for LinkedIns søgemaskine, hvis oplysningerne bliver rodet sammen. Men du kan slippe afsted med at oplyse dit telefonnummer under feltet med dine kontaktoplysninger," siger hun.

6. Opdater din profil løbende

Mange ansatte er nervøse for, hvordan det bliver opfattet af deres arbejdsgivere, hvis de pludselig begynder at opdatere deres LinkedIn-profil, fortæller Bodil Damkjær. 

De frygter, at arbejdsgiveren vil se det som et tegn på, at de er på udkig efter et nyt job.

Derfor anbefaler hun, at du sørger for at opdatere din profil løbende, og undgår at lade den ligge i dvale i længere tid for pludseligt at give den en stor opdatering. 

"Jeg anbefaler altid, at du sørger for at holde et stabilt opdateringsniveau, hvor du løbende vedligeholder din profil. Så er du ret sikker på, at det ikke vækker opsigt," sagde hun for nylig i en anden artikel her på Computerworld.


Læs også: 

Fem råd: Få det perfekte jobsøgnings-billede

Fem trick: Sådan netværker du dig til et nyt job på nettet

Søg job på nettet: Så let kan du lave et digitalt cv 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere