Derfor skal CIOen arbejde med HR-chefen

Landets it-chefer kan få en stribe fordele ud af at samarbejde med HR-chefen, mener Accenture-chef.

Artikel top billede

CIO og HR-chefen kan få meget ud af hinanden i mange organisationer.

Det mener Pernille Mølbak, der er nordisk ansvarlig for Human Capital Strategy hos Accenture.
"I takt med at organisationer i stigende grad bevæger sig mod "big data" og inkluderer sociale medier, kunder og anden ustruktureret data i HR beslutninger, vil CIO'en være den bedste guide for organisationen på denne rejse," forklarer hun.

Accenture taler om talent analytics, men pointen er den samme som analytics fra andre lignende områder.

Man kan tale om at bruge data bagudskuedende på HR-området, men også til at tage beslutninger ud vil analytics for alvor komme til sin ret.

"Selvom 'beskrivende talent analytics' kan være et effektivt redskab til at identificere, hvilke problemer der findes, giver det ikke indsigt i, hvad der kommer til at ske fremover, eller giver anbefalinger til hvordan problemene kan løses," forklarer hun.

I de tilfælde må man snarere ty til 'prediktiv talent analytics', som det så fint hedder, hvor målet er at forudsige, hvad der kommer til at ske, og hvilke beslutninger der kan anbefales.

Forudsige ting - og bedre beslutninger

Eksempler på, hvordan virksomheden kan bruge "prediktiv talent analytics" i alle faser af medarbejdernes livscyklus, kan være at forudsige mangel på medarbejdere med kritisk kompetence, som for eksempel ingeniører, laboranter og statistikere.

Det kan ske ud fra historiske data om virksomhedens kapacitet og produktivitet, demografi og naturlig afgang, jobrotationer og forfremmelser på behovssiden og talentpoolen, trends og konkurrence om givne arbejdskraft på tilgangssiden.

"Ved at kende til det gap kan virksomheden bedre tiltrække, rekruttere og videreudvikle de kompetencer, der er brug for, således at det ikke bremser virksomheden i sine forretningsambitioner," forklarer hun.

Andre steder, hvor data kan bruges er omkring udvikling af træningsprogrammer, personalegoder med bedst effekt, fratrædelse og meget mere.

Microsoft og Google gør det

Hun peger på, at nogle af de største spillere begynder at udnytte data på HR området mere aktivt.

Det gælder for eksempel organisationer som HSBC, Deutsche Bank, Google, Unilever, Nestle, BP, Shell, Microsoft, Dell, Siemens og Accenture selv.

"Vi forventer, at trenden fortsætter med at vokse, og at adgang til data og brugen af talent analytics vil ligge højt på erhvervsledernes agenda i årene fremover," lyder det fra Accenture.

Fem råd

Pernille Mølbak har fem råd til virksomheder, der ønsker at give sig i kast med talent analytics:

1. Vent ikke på "perfekt data"
For de fleste organisationer er standardisering af globale HR-processer og systemer en tidskrævende proces, men det legitimerer ikke at udskyde arbejdet med talent analytics.

2. Begynd med pilotprojekter
Det kan være en god idé at starte ud med pilotprojekter, der fokuserer på de primære udfordringer for organisationen, fx mængden af turnovers eller for lav produktivitet hos de ansatte.

3. Se på talent analytics i lyset af forretningsstrategien - tænk stort
Det er vigtigt, at arbejdet med talent analytics er koblet til forretningsstrategien for at kunne spotte, hvordan bedre indsigt i medarbejderdata kan hjælpe med at forbedre forretningsresultaterne.

4. Tag et langsigtet perspektiv
Talent analytics skal ses ud fra et helhedsperspektiv, der indgår i en længere proces snarere end enkeltstående projekter.

5. Overvej, hvordan organisationen kan udvikle en analytics-gruppe, og hvor den skal placeres i organisationen
Mange organisationer kæmper med at placere analytics-specialisterne internt, fordi de med deres utraditionelle funktion kan være svære at placere i en traditionel rapporteringsstruktur. Førende virksomheder på feltet, fx Google, har ansat en CAO (Chief Analytics Officer) som en del af topledelsen.

Kilde: Accenture.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly