Snart har vi alle ubegrænset storage - men hvad bliver prisen?

ComputerViews: Mere storage for færre penge har været en klar tendens i flere år, og nu er vi nået til ubegrænset storage for en fast, lav pris. I stedet skal pengene hentes ind på andre måder.

Artikel top billede

(Foto: Google)

ComputerViews: Priserne på online storage har været for nedadgående i adskillige år.

Der er derfor heller ikke noget overraskende i, at vi nu er nået dertil, hvor en virksomhed som Google kan tilbyde ubegrænset lagerplads for 10 dollar om måneden på firmaets Drive for Work-tjeneste.

Dertil er ærkerivalen Microsoft ikke helt nået til endnu, men Redmond-rødderne har dog annonceret, at de vil tilbyde 1 TB storage til hver bruger på OneDrive for Business for beskedne 2,50 dollar om måneden. Det er under 15 kroner.

Tendensen er den samme, når det kommer til de tjenester, der retter sig mod forbrugerne.

Fra email-tjenester til billed-backup og ren online storage: Mængden af plads, man får smidt i nakken, stiger og stiger, og derfor har vi udsigt til en fremtid, hvor der ikke længere vil være nogen øvre grænse.

Derfor gør de det

Det betyder imidlertid ikke, at leverandørerne er blevet filantropiske foretagender.

Det betyder blot, at udviklingen er ved at føre os hen til et punkt, hvor selve storage-mængden ikke er noget, man kan differentiere sin tjeneste på.

Der skal bare være meget storage, helst ubegrænset, og så skal prisen være lav og sikkerheden høj.

Tre grunde til, at en virksomhed som Google vælger at tilbyde ubegrænset storage til kunderne, og Microsoft booster storage-niveauet (og formentlig også gør det til ubegrænset på et tidspunkt) til - objektivt set - ganske lave priser:

1) Virksomhederne ved, at jo mere data kunderne smider ud på deres online-drev, jo tættere knyttet bliver de til tjenesten.

2) Virksomhederne har formentlig en ganske klar forventning om, hvor meget data den gennemsnitlige kunde rent faktisk vil rykke ud i skyen. De ved derfor, at det i de fleste tilfælde vil være en god deal bare at kunne sælge det som "ubegrænset."

3) Den tredje grund er - og det gælder nok i særdeleshed i de gratis storage-tjenester - at du som bruger altid er penge værd på den ene eller den anden måde.

Om det så er i markedsføringsmæssige henseender, eller fordi du med den gratis og på sigt ubegrænsede online-storage samtidig bliver sluset ind i et større økosystem af tjenester og produkter, hvor man kan tjene penge på dig.

Din online storage fremtid

Det bliver interessant at se, om en online storage leverandør som Dropbox, der traditionelt har haft et rigtig godt tag i danskerne, vil kunne overleve uden også at matche Googles og Microsofts storage-plads-krig?

Det er slet ikke utænkeligt, at vi inden længe kommer dertil, hvor forbrugerne og virksomhederne er ret ligeglade med, hvor meget storage, man præcis får på online-tjenesterne.

Det vil nemlig uanset hvad være nok til al den data, man ejer. 

Så kommer kampen i stedet til at dreje sig meget mere om ting som privacy, brugervenlighed, stabilitet og det univers af tjenester, man i øvrigt får med online storage-løsningen.

Storage-mængden vokser voldsomt, og derfor bliver den del også mindre og mindre interessant.

Meget storage for en lav pris er blevet en grundpræmis, hvis man ønsker at lege med som leverandør.

Derfor skal pengene tjenes på andre måder.

Læs også:

Dropbox efter massiv konkurrence: Sådan kaprer vi danske brugere

Google dumper prisen på ubegrænset storage i skyen

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S