Ny forskning: Personlige relationer slår teknisk kunnen

Hvis en gruppe skal løse et problem hurtigt og effektivt, er deltagernes interne og eksterne relationer helt afgørende. Viden og teknisk kunnen har langt mindre at sige.

Nye forskningsresultater fra DTU viser, at man alene ud fra holddeltagerne interne og eksterne forbindelser kan forudsige, hvor godt de vil arbejde sammen. Gode og stærke forbindelser er langt vigtigere end viden og teknisk kunnen, når gruppen skal løse problemer i fællesskab.

Det viser resultater fra en forskergruppe fra Danmarks Tekniske Universitet, som har samarbejdet med blandt andre MIT Media Lab.

"Det kan blandt andet have stor betydning for, hvordan man bedst sammensætter et team af forskere, ingeniører og andre grupper, når man ønsker at takle komplekse problemer," forklarer lektor Sune Lehmann fra DTU Compute.

Forskningsresultaterne, der netop er offentliggjort i det anerkendte forskningsmagasin Nature Scientific Reports, viser, at når man løser problemer inden for et konkurrencepræget miljø, så handler det ikke om, hvor mange mennesker, man kender eller netværker med, men i stedet hvor godt man kender dem.

"Til vores store overraskelse er den vigtigste faktor for en gruppes præsentation medlemmernes interne og eksterne forbindelser. Det er både vigtigere end medlemmernes tekniske evner og deres viden om opgaveemnet," forklarer Sune Lehmann.

Brug det i din virksomhed

"Da vi startede projektet, ønskede vi at forstå hvilke typer af gruppesammensætninger, der var mest effektive. Vi undersøgte først, hvem i det netværk, vi havde udvalgt, der var venner med hinanden. Vi sammensatte dernæst grupper med forskellige interne netværk," forklarer Sune Lehmann og tilføjer:

"For eksempel etablerede vi dels grupper, hvor alle var gode venner, dels hvor ingen kendte hinanden og dels grupper, hvor tre ud af fire var gode venner og så videre, og vi testede også deres tekniske viden, inden vi startede grupperne. Resultatet blev altså, at grupper med godt samarbejde er bedre end grupper med størst teknisk viden."

Du kan læse hele forskningsresultatet her fra Nature

Læs også: Få ny viden og funding til produktudvikling ved at samarbejde med universiteterne

Læs også: Her har du verdens-historiens ondeste super-computere


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.