Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid

Computerworld mener: Med digitalisering har vi alle muligheder for at gøre tingene billigere og bedre, men det kræver selvfølgelig, at vi tænker os om. Ellers kan det hurtigt blive dummere og mere besværligt.

Artikel top billede

Leder: For at par uger siden fik jeg et underretningsbrev i min e-Boks. Det lød alvorligt og et langt livs kommunikation med det offentlige myndigheder har lært mig, at breve skal man reagere på.

Så jeg fandt mit nøglekort, installerede Java (to gange) på den bærbare, jeg lige havde ved hånden, og loggede ind.

Blot for at få at vide, at jeg kunne modtage digital post. I min digitale postkasse. Som jeg sad og kiggede på.

Det samme gjorde 629.999 andre danskere, som også havde fået tilsendt et ildevarslende brev om absolut ingenting. Fem minutters spild af tid for 630.000 danskere.

Det er over 52.000 timer, som blev fyret af på intetsigende kommunikation om en digital løsning - hvis mål det er at gøre det lettere og billigere og være dansker.

Lettere og billigere er en god ide.

Det samme var Rejsekortet.

Men når pendlere fortæller om procedurerne for skift af betalingskort eller erhvervelse af Rejsekortet til børn, så lyder det som instruktioner, der blev til overs fra en Monty Python-sketch:

"Du ankommer til stationen på en tirsdag i et skudår og med et brev fra din mor - hvorefter du skal stå på ét ben i fem minutter foran DSB-personalet ...".

Et godt grin?

Jeg er sikker på, at de fik et godt grin, dengang de udarbejdede procedurerne, men lettere og billigere er det helt sikkert ikke.

Og da jeg for nylig skulle fortælle en veninde om sikker post til hendes virksomhed, nævnte jeg Virk.dk - og blev belønnet med et ansigtsudtryk, som normalt forbindes med indtagelsen af umodne citrusfrugter.

Lettere eller billigere? Det var ikke helt de ord, som blev brugt.

Velkendt brok? Måske.

Men problemet stikker dybere end det.

For ambitionerne om at digitalisere Danmark yderligere fejler ikke noget - og mange dygtige mennesker knokler på for at fremme processen.

Gabet vokser og vokser

Men udfordringen er, at gabet mellem ambitionerne om digitalisering og så den reelle digitalisering, som man som borger eller virksomhed oplever, tilsyneladende vokser og vokser.

Det kan tunge rapporter og OECD-møder ikke ændre på, specielt ikke hvis opfattelsen af offentlige løsninger brandes i befolkningen som digitale sekundaprodukter.

Måske er det på tide at følge projekterne helt til dørs i stedet for at drømme om stjernerne.

Og måske er det på tide at se på områder som Skat eller Hvidovre Kommunes implementering af Danske Banks lette og effektive MobilePay-system, så borgerne nemt kan betale i svømmehallen eller for kørekortet med mobilen.

Det er løsninger, som gør det lettere og billigere og være dansker.

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S