Dansk it-succes: Vi arbejder på at forbinde alle firmaer i hele verden

Tillid på nettet er altafgørende for, at der bliver handlet online mellem virksomheder. Derfor ønsker danske Tradeshift at blive en slags Facebook for virksomheder, hvor alle kan være nogenlunde sikre på, hvem der er deres rigtige venner.

Danske Tradeshift er nået langt siden stiftelsen i 2010 med åbninger af udviklingskontorer lige fra Kina over Danmark til San Francisco i USA. 

Men ambitionerne rækker meget, meget længere, efter virksomheden på fire år er vokset til mere end 215 medarbejdere, der servicerer og udvikler løsninger inden for især e-fakturering til kunder i 190 lande.

"Vi ønsker at forbinde alverdens virksomheder og blive en slags Facebook for virksomhederne," fortæller en af Tradeshifts tre grundlæggere, Gert Sylvest, til Computerworld.

Han stiftede for fem år siden Tradeshift sammen med to tidligere chefer fra IT- og Telestyrelsen, Christian Lanng og Mikkel Hippe Brun, mens den kendte it-iværksætter Morten Lund har siddet som bestyrelsesformand.

Siden har venture kapital-fonde og virksomheder investeret over 750 millioner kroner i virksomheden, hvor de tre oprindelige stiftere og ejere ikke har solgt ud af deres beslutningskapacitet.

"Investorerne har investeret i vækst, og nu er det sgu os selv, der skal fastholde vores vision og eksekvere på den. For vi vil hellere rykke på visionen og udleve den, end få dødsstødet i et opkøb, som måske kan gøre os rige nu og her," lyder det fra Gert Sylvest, som flere gange har takket nej til tidlige købstilbud.

Med andre ord, så vil Tradeshift-stifterne hellere dø med støvlerne på frem for at være en lille sidegeschæft i en større virksomhed.

Problemer med online-tillid
Men hvad var det lige Gert Sylvest sagde om, at e-fakturavirksomheden Tradeshift skulle være Facebook for virksomheder?

"Nethandel og online-kommunikation mellem to parter handler i høj grad om tillid. Eksempelvis er ingen i tvivl om, hvem der kommunikerer på Facebook. Den tillid mellem flere parter vil vi også meget gerne opbygge hos Tradeshift," forklarer han




Så udtrykket 'Facebook for virksomheder' handler ikke om at dele kattevideoer og madopskrifter på Tradeshifts platform. Snarere er det at bygge noget, der har potentialet til at forbinde alle virksomheder i verden.

Det kunne eksempelvis indebære en tydeliggørelse af identifikationsprocessen mellem en køber til en sælger, da tillid mellem handlende altid har været et problem i internettets 25årige historie. 

Her har Tradeshift set nogle mønstre fra de sociale medier, hvor ens netværk og (handels)historik kan være med til at styrke en virksomheds troværdighed. 

"Øget tillid kan føre til hurtigere og mere sikre handler. E-fakturering kan overflødiggøre en masse manuelle processer og ordrebekræftelser over telefonen. På den måde kan vi være med til at nedbringe forsinkelser og fordyrelser i hele forsyningskæden," lyder løftet fra Gert Sylvest.

Logikken er her, at hvis andre virksomheder kan se firma XYZ på Tradeshifts platform, og der oven i købet er indgået en masse handler med firma XYZ. 

Derved kan ens egen virksomhed også trygt handle og overføre penge til firma XYZ.

Virksomheden får hurtigt lån
Som et andet eksempel på at mindske risici og sikre hurtigere finansiering fremhæver Gert Sylvest en lille leverandør af trådløst netværk, som får en stor ordre fra et stort teleselskab.

Den lille netværksvirksomhed skal ud og investere flere millioner kroner i udstyr for at kunne levere til teleselskabet. Den investering kan risikere at flagre i de 90 dage, som det store teleselskab har til at betale sin regning.

"Hvis det store teleselskab på dag ét forhåndsgodkender det lille fiberfirmas e-faktura i vores system, så har banken jo bevis for, at pengene kommer ind på kontoen, og banken kan yde lånet med det samme," siger Gert Sylvest.

"På et mere overordnet plan handler det om at skabe viden om betalingssikkerhed i vores netværk på en måde, som banker og traditionel institutionel finansiering ikke er i stand til. Samtidig vil vi også gerne have, at virksomhederne kan vise, hvem de handler med," fortsætter han og vender dermed tilbage til Facebook-analogien.

Åbn og luk for netværk
Gert Sylvest understreger i samme åndedrag, at handelsaftaler ikke automatisk popper op i Tradeshift-systemet på samme måde som Facebook-kommentarer.

"Mange virksomheder holder meget, meget tæt med, hvem de har som leverandører og kunder, og det skal de selvfølgelig have lov til. Ideen med det sociale lag er dog, at man kan se alle tilmeldte virksomheder på Tradeshift, mens man selv bestemmer, hvem der ser ens virksomheds netværk," forklarer han.

Det betyder eksempelvis, at mindre danske virksomheder kan bryste sig af at have store internationale spillere som deres kunder. De store, internationale spillere kan på samme måde læne sig opad leverandører med en grøn profil for at fremhæve deres miljøbevidsthed.

"Det handler i sidste ende om hårde transaktioner frem for sociale ting som chat, selvom man naturligvis også kan chatte med andre virksomheder helt ned på afdelingsniveau. På den måde får man som køber eller sælger direkte kontakt til relevante kontaktpersoner i vores netværk," siger Gert Sylvest.

Spiser kirsebær med det store
For seks måneder siden tilføjede Tradeshift ny funktionalitet, så de tilmeldte virksomheder kan tilføje deres medarbejdere på virksomhedernes profiler.

Det sker som et blandt flere led i bestræbelserne på at kunne levere en konkurrencedygtig platform, der skal tage kampen op mod giganter som blandt andre SAP og Salesforce, der begge har lignende eller beslægtede løsninger for e-fakturering.

Også bankerne er en konkurrent til Tradeshift, som under parolen 'shift happens', vil forsøge at få formidlet kontakt mellem køber og sælger på sin egen platform.

For i sidste ende lever den danske e-fakturavirksomhed af penge fra blandt andet finansieringsservices, når alverdens virksomheder handler med hinanden via e-fakturaer, som Tradeshift har udviklet ovenpå den åbne UBL-standard.

Standarden er på vej mod at blive ISO-certificeret, og den anvendes blandt andet også inden for EU's SEPA-projekt (Single Euro Payment Area) og i det danske NemHandel-system. 

NemHandel-systemet blev for øvrigt søsat i Danmark med kraftig assistance fra Gert Sylvest og Tradeshifts to tidligere kontorchefer fra IT- og Telestyrelsen. 

Slut med containere til Polen
At Tradeshift også er en trussel mod etablerede arbejdsgange kan blandt andet illustreres i, at en af virksomhedens kunder er stoppet med at pakke to containere hver anden uge.

Disse to containere var ellers fyldt med fakturaer, der blev sendt til Polen, hvor der sad 25 mand klar til at taste tallene ind i lokale faktureringssystemer.

I mellemtiden er Tradeshift også vokset til at være mere end en e-faktureringsvirksomhed.

"I dag er vores finansielle services det største forretningsområde, hvor vi blandt andet håndterer netværket, risici og identiteter mellem køber og sælger. Om fem år kan det største forretningsområde godt blive app-markedet, som vi er i gang med at udvikle i især Kina," forklarer Gert Sylvest.

Potentiale på 500 milliarder
Dette app-marked kan sammenlignes med Facebook-apps, hvor virksomheder kan skræddersy forskellige programmer som eksempelvis økonomisystemer til små virksomheder på Tradeshifts platform.

Her er forretningsmodellen 70/30 mellem henholdsvis udvikler og Tradeshift, som det også kendes fra Apples App Store og andre app-butikker.

Indtil det projekt for alvor kommer op at flyve, kan Tradeshift trøste sig med, at det kun er godt fem procent af Vestens fakturaer, der i dag benytter e-fakturaer. Dermed at vækstpotentialet enormt for selskabets nuværende kerneforretning.

EU vurderer i den sammenhæng, at der alene i Europa er omsætnings- og besparelsespotentialer på helt op mod 500 milliarder kroner inden for e-fakturering.

Potentialet ligger blandt andet i hurtigere betalinger, billigere administration og sløjfning af dobbelt-indtastninger.

Læs også:
Kunde: Kan Nets virkelig ikke sende en e-faktura?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.