Den digitalt indfødte er en skrøne

Klumme: Børn har i dag generelt langt fra så gode digitale kompetencer, som vi går rundt og tror, og de bliver ikke automatisk 'digital indfødte.' Kan vi gøre noget?

Artikel top billede

Lige siden 2001, hvor Marc Prensky skrev artiklen "Digital Natives, Digital Immigrants", er det blevet populært at referere til de digitalt indfødte i betydningen dem, der er vokset op med tablets, mobiltelefoner, computer og så videre.

Udlægningen af begrebet har ofte været, at fordi de digitalt indfødte er født ind i den digitale verden, kan vi antage, at disse og kommende generationer er godt klædt på til at anvende digitale løsninger.

Det bliver eksemplificeret ved, at selv små børn kan finde ud af at bruge en tablet.

At børn skulle være født digitale, er selvfølgelig det rene vrøvl.

Det siger sig selv, at børn, der fødes i dag, ved fødslen ikke ved mere om digitale løsninger, end børn, der blev født for 100 år siden.

Til gengæld er der heller ikke nogen tvivl om, at børn, der fødes i dag, har bedre forudsætninger for at lære at leve i den digitale verden end tidligere - for børn lærer hurtigere og nemmere end voksne.

Sproget er en interessant parallel

Læring af sprog er en interessant parallel.

Forskning har vist, at børn har meget nemmere ved at lære sprog, og at dette bliver sværere og sværere med alderen.

Min nevøs dreng, der har tilbragt flere år af sin barndom i Kina, kan nu i en alder af otte år tale flydende dansk, kinesisk og engelsk.

Hvis han var vokset op i Sønder Bjert ved Kolding og havde gået i den lokale, så var det nok lidt mere begrænset med det kinesiske.

Det er netop pointen.

Det kan godt være, at man som barn i dag har bedre forudsætninger for at lære at leve i et digitalt samfund.

Men børn skal stadig have mulighed for at lære det - det er ikke noget medfødt.

Hvor lærer børn de digitale kompetencer?

Indtil skolealderen er der ingen tvivl om, at forældrene er den vigtigste kilde til viden om it, mens der derefter tegner sig et billede af indflydelse fra både forældre, lærere og venner.

Dette underbygges i en canadisk undersøgelse fra i år, der konkluderer, at forældre og lærere er børns vigtigste kilder til viden om digitale løsninger.

Ikke så gode, som vi tror

Undersøgelsen konkluderer også, at børn i dag generelt ikke har så gode digitale kompetencer, som man går rundt og tror.

Andre undersøgelser viser, at der er forskelle mellem børns digitale kompetencer afhængig af for eksempel socialgruppe og forældrenes indkomstniveau.

Hertil kommer, at der givetvis også er store forskelle i folkeskolen på de forskellige skoler - hvor mantraet ofte synes at være, at "det må drives af de mest it-interesserede lærere".

Fokus bør derfor være, hvordan vi bruger børns store evne til at lære digitale kompetencer for at ruste dem til det digitale samfund - og ikke en antagelse om, at børn født i den digitale verden automatisk bliver digitale.

Interessant nok var det faktisk også den pointe, som Marc Prensky havde i 2001 - og som er blevet misforstået lige siden.

Han stillede netop spørgsmålet, om vores uddannelsessystem, befolket af digitale indvandrere, er godt nok rustet til at lære børnene de digitale færdigheder?

Marc Prensky konkluderer blandt andet:

"Vi bliver nødt til at opfinde nye metoder for de digitale indfødte inden for alle fag og alle niveauer, og lade vore studerende guide os på vej."

Denne proces er heldigvis startet siden 2001 - men der er lang vej endnu.

Mere om samme emne

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner til KMD Nexus

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S