85 procent af Whatsapps enorme værdi er varm luft

Det vakte opsigt, da Facebook betalte 100 milliarder kroner for Whatsapp. Størstedelen af beløbet bunder da heller ikke i reel værdi, men i Facebooks markedsdrømme, viser nye dokumenter.

Artikel top billede

Mange øjenbryn hævede sig i undren, da Facebook i i februar meddelte, at selskabet købte den sociale besked-tjeneste Whatsapp med 50 ansatte for hele 100 milliarder kroner.

Ganske vist gav tjenesten god mening i Facebooks planer, som du kan læse mere om her: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen.

Alligevel virkede beløbet meget højt
.
I nye dokumenter, som Facebook har indleveret til det amerikanske finanstilsyn, fremgår det da også nu, at langt størstedelen af beløbet alene bygger på forventninger til den forretning, som Whatsapp kan udbygges til og dermed slet ikke den reelle værdi på handelstidspunket.

Blot 15 milliarder værd - resten er goodwill

Ifølge dokumenterne vurderede parterne nemlig, at Whatsapp i sig selv var omkring 15 milliarder kroner værd, mens de resterede 85 milliarder kroner blev posteret som 'goodwill.'

Det dækker i opkøbs-situationer typisk over en værdi, der ikke kan henføres til konkrete aktiver eller områder, der i sig selv producerer indtægter til selskabet.

Facebook skriver i dokumenterne til det amerikanske finanstilsyn, at det store beløb til goodwill bygger på de "forventede synergigevinster fra fremtidens vækst samt potentielle kapitaliserings-muligheder og udnyttelsen af strategiske fordele i det mobile økosystem og fra udvidelse af bredden i vores mobile tilbud."

Whatsapps handelsværdi uddybes nærmere i papirerne: Her står der nemlig, at Whatsapps brugere anslåes til at have en værdi på to milliarder dollar, varemærket er knap en halv milliard dollar værd, mens selskabets teknologi er godt en kvart milliard dollar værd.

Til gengæld vurderes 'andre aktiver' at være 21 milliarder dollar værd.

Dundrende underskudsforretning

Whatsapp har altid været en dundrende underskudsforretning og er det stadig.

Selskabet tabte mere end 800 millioner kroner i 2013, efter den samlede omsætning landede på blot 58 millioner kroner.

Til sammenligning omsatte Facebook i 2013 for 46 milliarder kroner - altså omkring 800 gange mere.

Facebook har for tiden øjnene stift rettet mod det mobile marked.

Selskabets netop offentliggjorde kvartalsregnskab viser, at omkring to tredjedele af omsætningen i dag kommer fra annoncer til mobile enheder.

Markant stigning

Det er en markant stigning i forhold til samme kvartal i fjor, hvor knap halvdelen af omsætningen blev hentet på at vise annoncer på de mobile enheder.

Facebook oplyser, at antallet af brugere ligeledes stiger pænt.

I forhold til samme periode i fjor er antallet af brugere, der logger ind mindst én gang om måneden, steget med 14 procent i perioden til nu 1,35 milliarder mennesker.

Læs også:

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Chat-krigen spidser til: Google kan være på vej med ny tjeneste

Den nye it-boble: It-firmaer handles igen til astronomiske priser

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Vi dropper sms'en: Men den har stadig flere trumfer

WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook

WhatsApp: Sådan kommer vi til at fungere hos Facebook

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job