85 procent af Whatsapps enorme værdi er varm luft

Det vakte opsigt, da Facebook betalte 100 milliarder kroner for Whatsapp. Størstedelen af beløbet bunder da heller ikke i reel værdi, men i Facebooks markedsdrømme, viser nye dokumenter.

Artikel top billede

Mange øjenbryn hævede sig i undren, da Facebook i i februar meddelte, at selskabet købte den sociale besked-tjeneste Whatsapp med 50 ansatte for hele 100 milliarder kroner.

Ganske vist gav tjenesten god mening i Facebooks planer, som du kan læse mere om her: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen.

Alligevel virkede beløbet meget højt
.
I nye dokumenter, som Facebook har indleveret til det amerikanske finanstilsyn, fremgår det da også nu, at langt størstedelen af beløbet alene bygger på forventninger til den forretning, som Whatsapp kan udbygges til og dermed slet ikke den reelle værdi på handelstidspunket.

Blot 15 milliarder værd - resten er goodwill

Ifølge dokumenterne vurderede parterne nemlig, at Whatsapp i sig selv var omkring 15 milliarder kroner værd, mens de resterede 85 milliarder kroner blev posteret som 'goodwill.'

Det dækker i opkøbs-situationer typisk over en værdi, der ikke kan henføres til konkrete aktiver eller områder, der i sig selv producerer indtægter til selskabet.

Facebook skriver i dokumenterne til det amerikanske finanstilsyn, at det store beløb til goodwill bygger på de "forventede synergigevinster fra fremtidens vækst samt potentielle kapitaliserings-muligheder og udnyttelsen af strategiske fordele i det mobile økosystem og fra udvidelse af bredden i vores mobile tilbud."

Whatsapps handelsværdi uddybes nærmere i papirerne: Her står der nemlig, at Whatsapps brugere anslåes til at have en værdi på to milliarder dollar, varemærket er knap en halv milliard dollar værd, mens selskabets teknologi er godt en kvart milliard dollar værd.

Til gengæld vurderes 'andre aktiver' at være 21 milliarder dollar værd.

Dundrende underskudsforretning

Whatsapp har altid været en dundrende underskudsforretning og er det stadig.

Selskabet tabte mere end 800 millioner kroner i 2013, efter den samlede omsætning landede på blot 58 millioner kroner.

Til sammenligning omsatte Facebook i 2013 for 46 milliarder kroner - altså omkring 800 gange mere.

Facebook har for tiden øjnene stift rettet mod det mobile marked.

Selskabets netop offentliggjorde kvartalsregnskab viser, at omkring to tredjedele af omsætningen i dag kommer fra annoncer til mobile enheder.

Markant stigning

Det er en markant stigning i forhold til samme kvartal i fjor, hvor knap halvdelen af omsætningen blev hentet på at vise annoncer på de mobile enheder.

Facebook oplyser, at antallet af brugere ligeledes stiger pænt.

I forhold til samme periode i fjor er antallet af brugere, der logger ind mindst én gang om måneden, steget med 14 procent i perioden til nu 1,35 milliarder mennesker.

Læs også:

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Chat-krigen spidser til: Google kan være på vej med ny tjeneste

Den nye it-boble: It-firmaer handles igen til astronomiske priser

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Vi dropper sms'en: Men den har stadig flere trumfer

WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook

WhatsApp: Sådan kommer vi til at fungere hos Facebook

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil