Elbek & Vejrup: Abonnement er fremtiden - men ikke alle vil overleve

Den danske it-virksomhed Elbek & Vejrup har taget et ordentligt dyk, mens selskabet investerede i cloud-løsninger og abonnementsordninger og lagde butikken om. Nu har investeringen betalt sig.

Artikel top billede

Cloud, skyen eller online-løsninger. Det er grundlæggende det samme og det er alt sammen fremtiden, hvis du vil overleve som it-virksomhed.

Det har den danske it-virksomhed Elbek & Vejrup taget konsekvensen af.

Selskabet har gennem de senere år omlagt knap halvdelen af virksomhedens services til at være cloud-baserede.

Det er ikke sket uden omkostninger, og der ligger en betragtelig risiko i at ændre sin forretningsmodel så grundlæggende, fortæller virksomhedens administrerende direktør, Niels Elbek.

"I lighed med store dele af it-branchen, så har også vi omlagt vores forretning til at være cloud- og abonnementsbaseret," fortæller Niels Elbek og fortsætter:

"Men det er helt eksorbitant dyrt at omlægge en forretning fra det almindelige softwaresalg til abonnementsløsninger i skyen. Hvor vi før tjente store engangsbeløb på softwaresalg, så blive de samme indtægter spredt ud over flere år; men det gør udvikler- og personaleomkostninger ikke.

For at overleve den overgang, så kræver det en vægtig pose kapital til at holde virksomheden oven vande, mens indtægterne dykker og udgifter til nye systemer og forretningsgange stiger.

Elbek og Vejrup kan dog ånde lettet op, for de er nu igennem deres omstillingsperiode, og kunne i deres regnskab for nylig fremvise en seksdobling af årets resultat, sammenlignet med året før.

Abonnementssoftware er det nye sort

At leje fremfor at eje er langt fra noget nyt begreb, på nær indenfor software, hvor det stadig er lidt fremmed og eksotisk. Men hvis virksomheder vil tjene penge, så er det den vej, det går. Det fortæller Niels Elbek.

"Det er farligt hvis man ikke følger cloud-udviklingen. Vores kunder vil langt hellere lease og have faste forudsigelige udgifter, fremfor at have nogle høje engangsinvesteringer til it-produkter," siger Niels Elbek.

Læs også: Slet ikke slut med det store boom: Cloud-markedet vokser hastigt

Hvis en virksomhed har været ude og bruge en masse penge på et it-system, så er de bundet på, at det skal tjene sig ind igen.

Samtidigt skal der bruges mange penge på vedligeholdelse af hardware, som kunden ofte selv skal indkøbe og vedligeholde i deres egen kælder. Men lejer de noget i skyen, så har kunden fleksibiliteten til, at skalere op eller ned, eller helt skifte system, forklarer Niels Elbek.

"Det ender med, at der ikke længere vil blive solgt enkelte programmer til evigt eje. Måske vil de fem største virksomheder på markedet, det kan være Lego, Grundfoss eller Carlsberg stadig være afhængige af unik software, som deres it-afdeling selv laver, men det gængse for små og mellemstore virksomheder bliver online software til låns."

Risikoen ligger hos tjenesten

Den større fleksibilitet i cloud- og abonnementsløsninger, som på den ene side kommer kunderne til gode, det udgør en tilsvarende risiko for virksomhederne, som udbyder det.

I sidste ende skal der udvikles noget software til en høj pris, men hvis kunder ikke kan lide det, kan de nøjes med et abonnement, som let kan opsiges uden større udgifter.

Udviklerne bærer derfor en større risiko, når der investeres i ny software. Men til det svarer Niels Elbek:

"Når vi udvikler nye produkter, så sørger vi for, at produkterne stadig er salgbare, selvom en kunde trækker sig ud. Vi ser på vores mulige kunder, og udvikler til eksisterende kundebaser. På den måde sikrer vi os mod spildte udviklingsinvesteringer," fortæller Niels Elbek.

Læs også:

Her er de fire faser vi skal kæmpe os igennem før cloud bliver hver mands eje

Advarsel til firmaer: Kom i gang med big data - eller bliv overhalet

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S