Lyssky web-robotter spiser online-reklamer for 36 milliarder kroner

It-kriminelles web-robotter giver store milliardtab for den amerikanske reklamebranche, når bots klikker løs på alt, hvad de kommer i nærheden af. Dansk reklamemand fortæller her, hvordan man kommer problemet til livs.

Artikel top billede

Online-reklamer bliver langt fra altid set af det publikum, som de oprindeligt var tiltænkt.

Omkring en fjerdedel af videoreklamer og godt hver tiende bannerannoncer bliver set eller klikket på af falske brugere, der typisk er internetkriminelles web-robotter.

Det viser en ny undersøgelse fra it-sikkerhedsfirmaet White Ops, der har udarbejdet rapporten sammen med den amerikanske reklamebrancheforening Association of National Advertisers (ANA), hvis medlemmer samlet kaster over 1.500 milliarder kroner i reklamemaskinerne.

Konklusionen er, at når web-robotter klikker på bannerreklamer og 'ser' videoer i så stor udstrækning, vil annoncørerne tabe godt 36 milliarder kroner til næste år, skriver Reuters.

"Vi har længe haft en mistanke og viden om, at der var bedrageri i vores branche. Vi har dog ikke vidst, hvor store beløb, det drejer sig om, og baggrunden for, at det sker," udtaler ANA's direktør Bob Liodice i kølvandet på undersøgelsen ifølge Reuters.

Sådan høster de pengene

Reklamebranchens pengetab skyldes blandt andet, at de it-kriminelles webrobotter er programmeret til at oprette falske hjemmesider, der gør brug af tredjeparts-trafik i reklamenetværk - eksempelvis Google Ads.

Det betyder, at med hjælp fra de klikkende robotter kan mere lyssky hjemmesider med annoncer fra reklamenetværket, opnå langt flere visninger, end der reelt bliver foretaget på sitet.

For når de forprogrammerede robotter bliver sendt afsted, er der reelt ingen øvre grænse for, hvor meget de kan klikke på.

Typisk har denne fremgangsmåde været brugt for billige reklamer, der ofte koster ganske få dollar at få kastet rundt forskellige steder på nettet.

Men den nye undersøgelse fra Whites Ops og ANA med blandt andet reklamer fra eksempelvis Ford, Verizon og Pfizer viser, at denne fremgangsmåde også finder sted på sites, der har kvalitets-indhold.

"Vi fandt en masse robotter, der pludselige pustede hjemmesiders brugertal kraftigt i vejret. Vi har fundet ud af, at dette ikke er noget, der bliver anført at internationale organiserede bander," lyder det ifølge Reuters fra direktør i sikkerhedsselskabet White Ops, Michael Tiffany.

Han forklarer, at i ét tilfælde blev en video på et kvalitets-livstilssite 98 ud af 100 gange set af maskiner frem for de brugere/forbrugere, som videoen var tiltænkt.

Gå til modangreb

Digital direktør hos mediebureaet Carat, Casper Henriksen, siger til Computerworld, at robot-snyd med online-reklamer er et kendt problem - også i den danske medie- og reklamebranche.

"Nogle af tallene lyder lidt høje, men 36 milliarder ud af 1.500 milliarder kroner er jo kun omkring 2,5 procent. Hvis du skyder en banner-annonce afsted i et anonymt reklamenetværk, så tror jeg godt, at du kan risikere, at 5 til 10 procent af visninger er genereret af robotter," forklarer Casper Henriksen.

Han tilføjer samtidig, at disse visninger er indregnet i den lavere pris, som kunden betaler for den slags. Når der derimod bliver sendt materiale afsted til danske premium-sites som alle de store mediehuse, så ligger tallet så tæt på 0 som muligt.

"Vi sender jo selv web-crawlere ud for at tjekke, om reklamerne nu også er placeret hensigtsmæssigt på et site. Den slags crawlere tæller også med i statistikken," fortæller Carats danske digitale direktør.

Da de falske seere og læsere er et problem for annoncørerne, bliver der også gjort en del for at dæmme op for robotternes indmarch på hjemmesiderne.

Det gøres blandt andet ved, at annoncørerne, medie- og reklamebureauerne går til modangreb med verificeringsværktøjer, der måler på en lang række parametre som eksempelvis geografisk placering, brugerens skærmopløsning og antal klik på en annonce.

"Vi kombinerer den slags tal med tal fra Epinion (digitalt analyseinstitut, red.), så vi kan være sikre på, at det rent faktisk er mennesker, der ser vores reklamer," bedyrer Casper Henriksen.

Læs også:

Sådan tjener 24-årig svensker 22 millioner om året på Youtube-videoer

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job