It-nedbrud koster 3,8 millioner kroner i snit - men halvdelen kan sagtens undgås

Et it-nedbrud koster i snit 3,8 millioner kroner. Men faktisk kan halvdelen af nedbruddene relativt nemt undgåes, lyder det i ny undersøgelse.

Artikel top billede

3,8 millioner kroner. Så meget koster et it-nedbrud i gennemsnit, viser en opgørelse fra revisionshuset KPMG.

Selskabet har gennem et år tracket større nedbrud i en række virksomheder og offentlige institutioner verden over.

I gennemsnittet har hvert nedbrud her ramt 776.000 brugere.

Halvdelen vil sagtens kunne undgås

KPMG peger imidlertid på, at omkring halvdelen af de pågældende nedbrud relativt nemt ville kunne undgås.

De skyldes nemlig noget så basalt som kode-fejl i den anvendte software eller problemer med opgraderinger og lignende.

7,3 procent af nedbruddene skyldtes deciderede menneskelige fejl.

Det viser, at mange virksomheder forsømmer at foretage de nødvendige investeringer i uddannelse af mandskabet. Og det ender altså med at koste virksomheden dyrt i sidste ende, lyder det fra KPMG.

"Teknologi er ikke længere en funktion, der er adskilt fra forretningen. Det er centralt i alt, hvad virksomheden foretager sig, og når det går galt, har det konsekvenser for bundlinien, for forholdet til kunderne og for selskabets omdømme," lyder det fra KPMG.

Det bliver meget værre

Netop nedbrud, hackersager og problemer med it-sikkerheden er eksploderet i 2014 i takt med, at it-infrastrukturen i virksomhederne er blevet mere og mere komplekst, mens hackerne er blevet professionelle.

Den udvikling ser ud til at blive yderligere forstærket i 2015, mener i hvert fald analysehuset Gartner.

Det kan du læse mere om her: Ups chef: Nogen har neglet alle vores kundedata.[/url

Virksomhederne har forskellige måder at håndtere sikkerheden på.

Du kan se, om du har ordentligt styr på det hele her: [url=https://www.computerworld.dk/art/232339/den-store-test-af-it-sikkerheden-dumper-din-arbejdsplads-med-et-brag]Den store test af it-sikkerheden: Dumper din arbejdsplads med et brag?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job