Sikkerhedstip: Har du husket at slette firmaets ubrugelige data i dag?

At gemme alle virksomheddata i det uendelige er den sikre vej til, at de en dag bliver misbrugt, lyder det fra den amerikanske sikkerhedsguru Bruce Schneier.

Artikel top billede

Arkivfoto:shioshvili.

Vi kan lære en hel del af decembers store hackerangreb mod Sony Pictures, hvor Nordkorea og den amerikanske præsident Barack Obama blev nogle af hovedrolleindehaverne på den helt store scene.

Det mener sikkerhedsguruen Bruce Schneier.

Han forklarer i et blogindlæg på techsitet Ars Technica, at udover en generel stramning af sikkerheden, er en af de mange lærdomme fra Sony-hacket, at virksomheder skal huske at slette sine data, når de ikke længere skal bruges.

Skriger efter misbrug

For selv om storagepriserne bevæger sig mod bunden og ønsket om indsamlingen af alle data stiger mod skyerne i det hellige big datas navn, er opbevaringen af alle virksomhedsdata en opskrift på katastrofe, lyder det fra Bruce Schneier i blogindlægget.

"Sony-sagen viser, at vi ikke skal gemme alt. Hackerne publicerede gamle mails fra selskabets topchefer, der resulterede i en enorm offentlige ydmygelse for selskabet, mens der blev også offentliggjort gamle mails fra andre ansatte," skriver Bruce Schneier og fortsætter:

"Disse beskeder har betydet, at Sony nu står over for sagsanlæg, da hackerne publicerede alt, hvad de fik fingrene i."

Slet gamle mails og chatbeskeder

Sikkerhedseksperten foreslår derfor, at virksomheder indfører en datasletnings-politik, hvor eksempelvis gamle mails og uformelle chatbeskeder bliver udslettet.

"Hvis Sony havde haft en aggressiv datasletnings-politik, så ville mange af de lækkede oplysninger ikke være stjålet og derfor heller ikke være blevet offentliggjort," lyder pointen fra Bruce Schneier.

Konkret skriver han, at kundedata kan blive slettet, så snart de ikke længere er brugbare, mens mails kun bør overleve i nogle 'få måneder'. Chatbeskeder skal aflives hurtigt, og andre dokumenter bør højst være på serverne i op mod to år.

"Selvfølgelig er der undtagelser, men det bør være undtagelser, så folk aktivt skal gøre noget for at opbevare disse dokumenter og korrespondancer i længere tid. Med mindre loven kræver, at en virksomhed gemmer bestemte typer data, bør sletning være standard," skriver Bruce Schneier.

Han har ret, men...

Computerworld har spurgt den danske it-kendis Mogens Nørgaard, der lige nu er i gang med at opbygge en ny virksomhed med big data som et af omdrejningspunkterne, om, hvorvidt det nu også er smart at slette alle data efter uger, måneder eller få år.

Mogens Nørgaard tilkendegiver, at den amerikanske sikkerhedsekspert har en væsentlig pointe, som dog ikke nødvendigvis holder i længden.

"Udfordringen med big data er jo, at det er mere end vanskeligt i dag at udpege de data, som kan vise sig brugbare om et år eller to," forklarer Mogens Nørgaard.

Han tilføjer, at hvis man endelig skal have en aggressiv slette-politik på eksempelvis mail- og chat-området, så bør man også huske at kigge på data, der ligger på backup-servere.

"Jeg har også set eksempler på, at man lægger lokkemad ud i form af umiddelbart vigtige filer, som dog ikke indeholder noget af reel værdi. På den måde kan man lokke hackerne til at stikke af sted med ubrugelige informationer."

Læs også:
Cyberkrig: Komedien som blev til en farce

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job