Send din digitale løsninger til psykolog - så gør brugerne, som de skal

Klumme: Mange digitale løsninger ville have godt af en omgang adfærdsdesign og brug af nudging. Eksempler fra den virkelige verden viser, at det virker.

Artikel top billede

(Foto: 105352.000000)

Nu har vi snakket brugervenlige løsninger i mange år, og ikke sjældent dukker begrebet "intuitiv løsning" op i den forbindelse.

En Google-søgning siger i hvert fald, at der er næsten 2.000 danske hjemmesider, som fortæller, at deres løsninger er "intuitive".

Men hvad pokker betyder det, at en løsning er intuitiv? Ofte forbinder man ordet med noget udefinerbart, der ikke helt kan beskrives.

Og det er faktisk lidt kedeligt, når et helt digitalt samfund er afhængig af at bruge løsninger, som man kan finde ud af.

"Intuition" betyder ifølge Gyldendal "evnen til umiddelbar og direkte opfattelse af en helhed eller sammenhæng uden forudgående rationel tænkning".

Det giver jo god mening, at vi kan bruge løsningerne uden at skulle bruge mange intelligente hjerneceller på at regne ud, om vi faktisk gør det rigtigt.

Selv om man som bruger bør kunne bruge en løsning uden at tænke vildt meget over det, kan de, der designer løsningen, jo godt tænke over det.

De gode svar

Her kommer adfærdsdesign og nudging ind i billedet - for som med mange andre emner udspringer de gode svar af en kombination af håndværk og teoretisk viden fra forskning og forsøg.

Begrebet "nudge" har igen sat adfærdsdesign på dagsordenen. Begrebet stammer fra bogen "Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness" fra 2008, skrevet af adfærdsøkonomen Richard Thaler og juraprofessoren Cass Sunstein.

Udgangspunktet er blandt andet, at vores adfærd ofte systematisk afviger fra vores gode og velbegrundede intentioner.

Det virker

Adfærd kan lige så godt handle om, hvordan vi bevæger os rundt i cyberspace, som hvordan vi bevæger os rundt i det fysiske rum.

Så hvis vi ønsker en bestemt og hensigtsmæssig digital adfærd, kan adfærdsdesign hjælpe os til at forstå, hvordan denne adfærd kan udvikles.

Lad os tage et eksempel: Vi vil ofte rigtigt gerne have, at brugerne indtaster korrekte oplysninger i mange forskellige sammenhænge.

Det viser sig, at rækkefølgen på spørgsmålene, spørgsmålenes formulering og designet af den elektroniske side er afgørende for, om man svarer korrekt, og om man i det hele taget gider svare.

Adfærdsdesign handler også om at få brugerne til at ændre en uhensigtsmæssig adfærd til en mere hensigtsmæssig og ønsket adfærd.

De klassiske eksempler med madspild og affald er efterhånden velkendte, og i det digitale univers findes der efterhånden også mange eksempler.

Flere betaler skat til tiden

I England har man for eksempel øget andelen af personer, der indbetaler restskat til tiden, ved at formulere teksten personligt relevant og fortælle, at andre betaler til tiden - i stedet for at true med renter.

På den måde voksede indbetalingsprocenten fra 68 procent til 83 procent.

Et andet eksempel fra Danmark handler om at lokke folk til lovlige mediesider i stedet for de ulovlige.

Ved at informere brugerne om, hvad de er i gang med at foretage sig lige i det øjeblik, hvor de skal til at klikke på linket, fik man reduceret andelen af brugere, der fortsatte til en ulovlig side, meget markant.

Uanset om man derfor arbejder med klassisk web-design, web-handel, informationsindsamling eller andre former for digital dialog med brugere, vil adfærdsdesign og en forståelse af, hvordan man flytter brugernes adfærd, kunne være til stor hjælp - også i en teknologisk domineret verden som vores.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job