It-bander til danske virksomheder: Betal - eller vi sætter gang i et DDoS-angreb

Flere danske virksomheder er de seneste uger blevet truet med massive DDoS-angreb mod deres hjemmesider. Truslerne kommer fra it-kriminelle, som kræver løsepenge for at lade ofrenes it-systemer være i fred.

Den danske it-virksomhed QuickPay blev kort før pinseweekenden ramt af et mindre DDoS-angreb. Det oplyser firmaet på dets Facebook-side.

Samtidig med angrebet modtog virksomheden en mail med krav om at betale en løsesum. Ellers - lød truslen - ville de it-kriminelle starte et massivt angreb, som potentielt kunne lægge virksomhedens hjemmeside og en række online-services ned.

Henover weekenden har QuickPay udsendt en orientering til sine kunder. Her fremgår det blandt andet, at man i tilfælde af et massivt angreb vil gøre, hvad man kan for at holde sine systemer kørende.

Sagen er blevet anmeldt til politiet, som ifølge QuickPay ikke har reageret udover at love, at man vil oprette et sagsnummer, som vil blive tilsendt med posten i løbet af 8-10 dage.

En bølge af angreb
Quickpay er ikke det eneste firma, der er blevet ramt. Hos sikkerhedsfirmaet CSIS fortæller direktør Peter Kruse, at trusler om DDoS-angreb i kombination med krav om løsepenge i form af bitcoins har været voldsomt stigende i løbet af den seneste måned.

"Mønsteret er, at man laver et mindre angreb, der giver en ordenlig forskrækkelse. Det varer omkring en time og følges op med truslen om et lammende DDoS-angreb, som man kan slippe for, hvis man betaler i form af bitcoins," fortæller Peter Kruse.

De løsesummer, som de it-kriminelle kræver, er typisk på nogle få tusind kroner.

"Der er i hvert fald tre aktive grupper, som afpresser firmaer, der lever af at levere en eller anden form for online-service. Der er i særdeleshed én gruppe, der er aktiv. Der er tale om regulær afpresning. Målene for angrebene ser ud til at være vilkårligt valgt, men man går efter online-systemer, som er afgørende for virksomhedernes forretning," siger Peter Kruse.

Advarsel fra DK-CERT
DK-CERT, der holder øje med it-sikkerheden hos forsknings- og uddannelsesinstitutioner, har netop i dag udsendt en advarsel mod de kriminelle banders forsøg på afpresning.

Chefen For DK-CERT, Henrik Larsen, oplyser, at man har kendskab til en anden dansk virksomhed, der har været udsat for forsøg på afpresning via DDoS-angreb. Han ønsker dog ikke at oplyse navnet på virksomheden.

En af de it-bander, som er aktive i angrebene mod danske virksomheder, er kendt internationalt under navnet DD4BC.

Den har ifølge Computerweekly været aktiv i blandt andet Storbritannien og Schweiz, men har først for nylig kastet sig ud i angreb mod danske virksomheder.

Læs også:

40.000 routere kidnappet: Nu misbruges de til DDoS-angreb

Se oversigten her: Sådan rammes du af DDoS-angreb


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i små og mellemstore virksomheder

Et hackerangreb kan ende med konkurs for mindre virksomheder. Hackerne bliver dygtigere og dygtigere, og det resulterer i at omkring hver tredje danske virksomhed hvert år rammes af et ondsindet hackerangreb eller en virus. Hvis angrebet lykkes, har det den fatale konsekvens, at op imod halvdelen af de mindre virksomheder ender med at gå konkurs.

11. december 2018 | Læs mere


Software defined WAN

En ny generation af WAN er opstået, hvor optimering, automatisering og synlighed er kritiske faktorer for en samlet løsning. På denne How To får du overblik over fordelene ved SD-WAN - og du får indblik i, hvordan du hurtigst og nemmest når i mål med implementering af SD-WAN.

12. december 2018 | Læs mere


STYRK FORRETNINGEN MED CUSTOMER EXPERIENCE

På konferencen ”Styrk forretningen med costumer experience” kan du lære hvordan, du får skabt den afgørende gode oplevelse for dine kunder eller brugere. Oplevelser der kan mærkes – og oplevelser, som bunder i teknologiske værktøjer som softwarerobotter, RPA og AI.

13. december 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
IBM siger farvel til Lotus Notes: Her er historien om systemet, der var elsket af konsulenter, hadet af slutbrugere - og en vigtig del af Stein Bagger-sagen
IBM's milliardsalg af Notes kan blive enden på eventyret om et af historiens mest succesfulde stykker enterprise-software. Gennem mere end 30 år har Notes været elsket af it-folk og konsulenter, hadet af frustrerede slutbrugere og spillet en birolle i Stein Baggers spektakulære svindel.
Computerworld
Microsoft smider håndklædet i ringen: Vil lukke Microsoft Edge og bygge ny open source-browser i Windows 10
Det kan snart være slut med den udskældte webbrowser Microsoft Edge i Windows 10. Allerede i første halvår af 2019 kan Microsofts egen browser blive erstattet af en ny open source-browser bygget på Chromium.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.