Helt land mister internettet efter brand

I otte timer var befolkningen i Azerbaijan uden internet, efter landets helt store teleudbyder havde brand i et datacenter. Hvordan kunne det lige gå så galt?

Artikel top billede

Omkring 90 procent af de knap 10 millioner indbyggere i Azerbaijan mistede i mandags forbindelsen til internettet.

Den netløse tilstand varede i omkring otte timer, hvor befolkningen stort set kun kunne komme på nettet via lokale mobiloperatører som Backcell og Azerfon.

Årsagen til det manglende internet lå i en brand, der var brudt ud i et datacenter med telekommunikationsudstyr.

Datacentret er ejet af selskabet Delta Telecom (tidligere AzerSat), som som er landets suverænt største teleudbyder.

Udover Delta Telecom blev andre netudbydere som NTT, Telecom Italia, Telia, Level 3, Rostelecom og Transtelecom også ramt af branden i lighed med netværksoperatøren Azercell.

Det skriver Datacenter Dynamics.

Banker også ramt

Hovedparten af landets befolkning i den tidligere Sovjetrepublik har i dag adgang til nettet, og derfor var mandagens brand og det medfølgende nedbrud også meget mærkbart.

Ulykken indtraf sent på eftermiddagen, hvor forbrugere, forretninger og offentlige myndigheder mistede netforbindelsen.

Bankerne havde samtidig ikke mulighed for at sende penge rundt internt i Azerbaijan på grund af branden i et datacenter, der er placeret i landets hovedstad Baku.

Ifølge Datacenter Dynamics har Delta Telecom været ude og forklare miseren med, at nogle kabler brød i brand i et gammelt datacenter, hvilket udviklede sig.

Omkring klokken 23:30 var det atter muligt at gå på nettet igen, selvom internettet lige efter brandslukningen stadig var ustabilt.

Umiddelbart har nettrafikken mellem Azerbaijan og dets nabolande ikke været påvirket af brand og nedbrud.

Læs også: 
Sikkerhedsstyrelsen: Derfor skal du ikke oplade din telefon om natten

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S