Hvorfor skal de kinesiske producenter til Europa - og hvad har de med?

Kinesiske producenter forsøger i stigende grad at komme ind på det danske marked. Men hvad har de kinesiske producenter at byde på?

Vi i Vesten lever ofte i vores egen boble og har måske en tendens til at glemme de store markeder uden for Europas grænser.

Derfor kan det virke overraskende, når vi opdager den reelle størrelse på kinesiske firmaer, som allerede nu har kæmpe hjemmemarkeder.

Så da et kinesisk firma som Huawei forsøgte at klemme sig ind mellem giganter som Apple, Samsung, LG og HTC, havde mange kun et skuldertræk til overs for det.

Men Huawei er en af de største producenter af smartphones i Kina og den tredjestørste producent af smartphones på verdensplan med en markedsandel på næsten 10 procent -  kun slået af Samsung og Apple. Og altså foran LG og HTC på globalt plan.

Så vi bør lytte, når Huawei, Xaomi og alle de andre siger, at de satser på Europa, mener Computerworlds Test- og forbrugerredaktør Morten Sahl Madsen, lytte. 

Morten Sahl Madsen har netop været på besøg hos Huaweis fabrikker i Shenzhen, Kina - og har tidligere besøgt blandt andet TCL, som er en af verdens største producenter af fladskærme, samt kigget forbi Samsungs laboratorer i Korea. 

Så hvad er det kineserne vil i Europa? Hvad har de med? Og hvordan er kvaliteten? Det kan du høre mere om i videoen.  

Læs også: Huawei sigter efter Europa: Slut med billige modeller og frem med metal og pragt




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital