En sælger fra en af Tele2's forhandlere i København er blevet politianmeldt for bedrageri, fordi han ved hjælp af forfalskede underskrifter og fiktive kontrakter har flyttet nye kunder til teleselskabet.
Tele2 opdagede bedrageriet, fordi en kunde klagede, da hendes mobilabonnement blev flyttet fra Telmore til Tele2.
Da hun fik kontrakten tilsendt, kunne hun se, at der var tale om en falsk underskrift.
- Vi er kede af det og ser meget alvorligt på sagen. Forhandleren er suspenderet, indtil vi ved, præcist hvad det drejer sig om. Vi kender ikke omfanget, men har indtil videre fundet fire tilfælde, hvor kunder siger, at de ikke har skrevet under, siger Thomas Nistrup, markedsdirektør for Tele2.
Kun i et af tilfældene er det ifølge ham indtil videre bekræftet, at der er tale om en forfalsket underskrift.
Groteske fejl
Konkurrenten Telmore er gået ind i sagen, fordi en af selskabets kunder henvendte sig og klagede over, at hun var blevet flyttet til Tele2 og nu ikke kunne slippe ud af kontrakten.
- I den konkrete sag er der så mange faktuelle groteske fejl, at det er tydeligt, at der er tale om forfalskneri. Jeg har fem eksempler, som jeg har fundet alene i dag, hvor der er forfalskede oplysninger, siger Allan Christiansen, administrerende direktør for Telmore.
I det konkrete tilfælde er blandt andet kundens fødselsdato forkert, mens der er skrevet det forkerte selskab på som hendes tidligere teleselskab.
Tele2's markedsdirektør Thomas Nistrup fortæller, at selskabet nu er i gang med at gennemgå alle kontrakter fra den københavnske forhandler, hvor den bedragerisigtede medarbejder har arbejdet i omkring to måneder. Tele2 samarbejder samtidig med politiet om sagen.
Aggressive kampagner
Selskabet havde allerede sidste sommer problemer på området. En aggressiv salgskampagne, som gav indtryk af at være en markedsundersøgelse og ikke en købsaftale, mødte blandt andet kritik fra Forbrugerrådet og konkurrenten Debitel.
- Jeg synes ikke, der er sammenhæng mellem de to ting, for her er der tale om bedrageri. Siden sidste sommer har vi indført et hårdt uddannelsessystem, og vi kører eksaminer hver femte uge for samtlige sælgere for at sikre os kvaliteten, siger Thomas Nistrup.
Hos Telmore er direktør Allan Christiansen klar til at støtte sine kunder, hvis de vil tage retslige skridt mod Tele2. Han mener, at Tele2's salgsmetoder er useriøse.
- Jeg føler, at der er ét selskab i branchen, der er det sorte får, og det er Tele2. De må lære at spille på den samme bane som os andre. De har fået så mange gule kort, og hvis jeg kan være med til at give dem det røde kort, så vil jeg gerne det, siger Allan Christiansen.