Screenshot fra Youtube-video.

Inden 2020 vil én af disse teknologier forandre dit liv totalt

Den næste store computer-revolution kommer, før du tror det.

De store teknologiskift kommer med 13 års mellemrum.

I 1981 blev pc'ens tidsalder skudt i gang, i 1994 var det internettet, og i 2007 gik vi ind i mobil-æraen.

Fortsætter denne udvikling, bør vi altså træde ind i den næste store æra i omkring 2020.

Allerede nu bør vi således kunne ane omridset af den nye banebrydende teknologi, der kommer til at sætte dagsorden i de næste mange år ud i fremtiden. 

Det er omtrent den analyse, som tech-investoren Chris Dixon fra venturekapital-giganten Andreessen-Horowitz, kommer med i et indlæg på blogplatformen Medium.

Det er dog ikke helt sikkert, at vi behøver at vente helt til 2020.

Det næste store tektoniske skifte kan allerede være i gang lige under vores fødder, og det kan komme, før vi tror det, mener Anders Hvid, der er medstifter af rådgivningsvirksomheden Dare Disrupt. 

"Jeg køber ikke helt, at der er en lovmæssighed, der siger, at der absolut skal gå 13 år mellem hver æra. Tværtimod mener jeg, at vi er inde i en udvikling, hvor der bliver kortere og kortere mellem de store skift. Det sker, fordi vi har skiftet paradigme fra en linær teknologiudvikling til en udvikling, der sker med eksponentiel hastighed," siger Anders Hvid.

Dette paradigmeskift er ifølge Anders Hvid drevet af dels en udvikling, hvor computerchip bliver stadig billigere og kraftigere, og dels af, at ny teknologi i dag har inficeret stort set alle dele af vores samfund. Virtual reality får det store gennembrud
Helt konkret ser Anders Hvid dette udmønte sig i udviklingen på virtual reality-området (VR), hvor det nu efter snart 20 års ventetid ser ud til, at de første headsets med potentiale er på vej.

Måske også til at tage over efter smartphone-æraen.

Eksempelvis er det Facebook-ejede selskab Oculus på vej med dets første og længeventede VR-brille, Oculus Rift, og Google har ligeledes gennem længere tid solgt den interimistiske VR-løsning Google Cardboard.

"I år bliver et slags opbygnings-år for VR, hvor der bliver skabt en masse indhold til brillerne. Men næste år kommer det store gennembrud," siger han.

Ifølge Anders Hvid er VR et udtryk for en demokratisering af "stedet."

Brillerne gør det ganske enkelt muligt for alle mennesker at rejse alle steder hen.

"Det betyder, at vi kan få lov komme ombord på den internationale rumstation eller stå på scenen med vores yndlingsband eller på banen midt under en stor fodboldkamp. Det giver os muligheder for at komme steder hen, der tidligere var umulige. Det er fandme en spændende udvikling, og det tror jeg, at næsten alle, der har haft et par VR-briller på er enige med mig i," siger han.  

3D-printer vinder indpas i virksomheder
Anders Hvid mener ligeledes, at 3D-print vil vinde indpas i industrien i løbet af ganske få år, hvor det bliver en integreret del af produktionen. 

For nylig deltog han selv i åbningen af et 3D-printer-værksted på havnen i Rotterdam i Holland. På værkstedet bliver det i fremtiden muligt at printe nye motordele til skibe 

"Det betyder, at havnen ikke længere behøver at opbevare et væld af forskellige motordele, men blot kan printe nye dele til skibe, der anløber havnen og har behov for nye dele," siger han.



Som iværksætter har Nikolaj Nyholm været med til at sælge fotogenkendelsestjenesten Polar Rose til Apple, og i dag sidder som partner i venturekapital-virksomheden Sunstone Capital og skal investere i morgendagens teknologi. 

Han forklarer, at han i dag især ser to nye teknologier, der har potentiale til at gennembryde lydmuren og skabe den næste store platform. 

Ligesom Anders Hviid vurderer han, at den ene teknologi er VR, der rummer et potentiale, som rækker langt videre end bare til gaming

"Jeg tror især, at det VR får indflydelse på underholdningsindustrien på måder, som vi ikke helt forestiller os i dag. Eksempelvis kan det få stor indflydelse på, hvordan vi i fremtiden kommer til at opleve traditionel tilskuersport og ikke mindst måden, hvor på vi kan opleve e-sport," siger Nikolaj Nyholm. Nikolaj Nyholm vurderer dog, at den måske mest banebrydende forandring kommer fra kunstig intelligens, der ligesom VR så småt er på vej mod et gennembrud.

"Vi kommer til at opleve, at computeren går fra at være en enhed, der kan kværne data, til at være en enhed, der allerede på forhånd har fundet svarene frem til dig. I de seneste år har der været stor fokus på big data, og det er der kommet mange grafer og flotte Powerpoints ud af. Men det bliver for alvor interessant, når computeren på egen hånd kan give dig svar," siger Nikolaj Nyholm. 

Gennem de seneste år har vi set de første meget spæde skridt i den retning med Apples personlige assistent Siri samt Google Now og Amazons trådløse højtaler Echo, der har en indbygget assistent ved navn Alexa. 

Nikolaj Nyholm vurderer dog, at vi skal yderligere knap fem år frem i tiden, før den kunstige intelligens for alvor slår igennem. 

"De næste tre år vil give os en masse lunke oplevelser med kunstig intelligens, men herefter tror jeg, at vi kommer til at se nogle kvantespring," siger han. 

Det er Nikolaj Nyholms formodning, at computere med kunstig intelligens med tiden vil blive lige så naturligt som ridende vand, elektricitet eller adgang til trådløst internet. 

"Teknologi bliver først rigtig interessant, når det begynder at blive usynligt for brugerne og en integreret del af deres hverdag," siger han.

Læs også:
Goldman Sachs: Virtual reality-markedet overgår pc-salget om 10 år

Det danske arbejdsmarked står overfor store forandringer - vi har ikke brug for gennemsnits-mennesker




Premium
For 20 år siden blev Netcompany stiftet som modsvar til de etablerede it-leverandører: Her er de tre principper bag Netcompanys milliardsucces
Interview Siden 1999, hvor Netcompany blev etableret, har det danske it-selskab haft tre principper for at drive en succesfuld it-virksomhed. "Vi mente i al beskedenhed, at det måtte kunne gøres bedre ved at modernisere måden at bygge it-systemer på," siger Netcompanys direktør André Rogaczewski, der her udlægger den succesformel, der stort set har været den samme i de seneste 20 år.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få arkitekturen på plads uden omfattende specialtilpasninger eller kodefærdigheder
I dette whitepaper får du en indsigt i KMDs WorkZone informationsplatform til private og offentlige virksomheder. Med WorkZone kan du modellere din specialiserede forretningsunderstøttelse entitet for entitet, opgave for opgave, proces for proces, så informationsarkitekturen flugter meget præcist med krav og ønsker. Og fordi KMD WorkZone er baseret på standardkomponenter og bliver driftet af KMD, er der altid styr på sikkerhed, governance og compliance. Dette whitepaper beskriver, hvordan KMD WorkZone fungerer som navet i en samlet informationsarkitektur på tværs af systemlandskabet og de enkelte fagløsninger. KMD WorkZone til understøttelse af eksempelvis Case Management, Records Management, Content Management, Contract Lifecycle Management og en række andre datadiscipliner uden behov for omfattende analyse, modellering eller konfigurationsprojekter.