Lær af pornokongen: Sådan kommer du til tops i Google-søgninger med smarte links

Når et pornosite kan score hundredvis af links mod sit site, så kan du også. Sådan lyder opfordringen fra dansk SEO-ekspert, der her fortæller, hvordan du kommer til tops i Google-søgninger med en velovervejet link-strategi.

Selv om Google har mere end 200 forskellige parametre at skrue på for at vise de mest relevante resultater øverst i online-gigantens søgemaskine, er links ind til ens site stadig på Top 3 over de vigtigste faktorer.

Det mener specialist i søgemaskineoptimering og stifter af SEO-virksomheden Waimea Digital, Mikkel deMib Svendsen, som i denne uge har slået dørene op til en konference omkring netop søgemaskineoptimering.

På konferencen demonstrerer Mikkel deMib Svendsen, at en online-spiller som Pornhub, der er blandt de allerstørste erotiksites, mod alle odds har formået at score links ind mod sitet og dermed ekstremt vigtige points til at ligge i toppen af Google-søgninger.

"Ingen ønsker at linke til pornosites, så det kræver, at Pornhub tænker ud af boksen," forklarer SEO-specialist Mikkel deMib Svendsen på konferencen, som bliver afholdt på AVT Business School på Sankt Annæ Plads et par karetlængder fra Amalienborg.

Helt konkret har Pornhub udarbejdet en online-kampagne til plantning af træer, hvor sitet under overskriften 'Pornhub Gives America Wood' bedyrer, at det vil plante træer, hver gang brugerne ser bestemte videoer.

Kampagnen har givet en vis medieomtale i især USA, hvilket har resulteret i over 300 links til sitet fra forskellige medier, som blandt andet tæller The New York Times.

"Hvis et pornosite kan få over 300 links fra eksterne sites som The New York Times, så kan alle gøre det," understreger Mikkel deMib Svenden på SEO-konferencen.

To typer links
Pornhub har helt konkret fundet på en alternativ kampagne, der sikrer sitet medieomtale, hvorefter sitet høster links fra denne omtale.

Læs også: Google på vej med store ændringer i søge-algoritmen: Det kommer det til at betyde

Disse links er såkaldte organiske links eller naturlige links, som sitet har tjent på sin skæve ide om at plante træer.

"Når det kommer til at tænke i links, bør virksomheder som tommelfingerregel bruge 80 procent af deres tid på strategier, der kan udløse denne slags optjente links," fortæller Mikkel deMib Svendsen efterfølgende til Computerworld.

Han forklarer, at de resterende 20 procent af tiden så kan gå til de 'anskaffede' links, som man enten betaler sig fra eller beder om i pressen og hos partnere, kunder og andre interessenter.

Udover træplantningskampagnen har Pornhub også været ude med andre skæve ideer. Blandt andet har sitet sponsoreret et fodboldhold i England, der efterfølgende blev hevet ud af sin liga, da holdet løb med reklamer for porno.

"Pornhub vil jo gerne ud og ramme unge mænd, og så gælder det om at få noget omtale og links til ens site," siger Mikkel deMib Svendsen.

Meget mere end links
Udover at tænke aktivt i en link-strategi pointerer SEO-eksperten, at en succesfuld søgemaskineoptimeringskampagne på et site som udgangspunkt bør tage afsæt i et teknisk velfungerende site.

Det betyder blandt andet, at ens hjemmeside går via en krypteret HTTPS-forbindelse, er mobil-understøttet, loader hurtigt og har de rette metadata.

Læs også: Google strammer søge-algoritmen yderligere: Det skal være helt slut med usikre websider

Dernæst skal man som site-indehav satse på unikt indhold og nøgleord, som kunderne rent faktisk søger efter.

Her fremdrager Mikkel deMib Svendsen et eksempel med en online-tøjvirksomhed, som kommer helt til tops på søgeord som 'drengetøj' og 'pigetøj'. Analyseværtøjer afslører dog, at nøgleordet 'børnetøj' er fem gange så eftersøgt som de to andre ord tilsammen.

"Du skal som forhandler af VVS-udstyr nok heller ikke skrive 'armaturer' på sitet, når folk nu engang søger efter 'vandhaner'," forklarer Mikkel deMib Svendsen.

På konferencen forklarer han også, at Google i årets løb har udsendt omkring 600 forskellige opdateringer til søgefunktionen, hvilket derfor kan være lidt svært at følge med i.

Men for at komme til tops i søgemaskinen, bør man som minimum have optimeret de tekniske aspekter, sit indhold og så sin autoritet som indholdsudbyder, hvilket blandt andet understreges af, at mange linker til dit site.

"Hvis du ikke har denne autoritet, så kræves det nok, at du er på et marked uden konkurrence," runder Mikkel deMib Svendsen af.

Læs også: 
Dansk SEO-ekspert: Derfor kan du ikke stole på Googles liste over de mest søgte ord på Google




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable: Start opgøret med kompleksitet og det manglende overblik: Få styr på mulighederne og planen

Overblik og kompleksitet er derfor i fokus på dette digitale roundtable, hvor vi deler erfaringer fra digitale ledere i danske virksomheder. Her kan du blandt andet kan høre om, hvordan du bedst muligt sikrer dig overblik og reducerer kompleksiteten af dine it-systemer.

09. marts 2021 | Læs mere


Inspiration til dit næste skridt med Microsoft Dynamics 365

Med Microsoft Dynamics 365 har Microsoft forsøgt at samle alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af smarte virksomhedsapps og en fælles datamodel.

16. marts 2021 | Læs mere


Computerworld Digital Summit Days 2021: Sæt kursen med de rigtige it-beslutninger

Tre dage med unik viden og inspiration til din digitale organisation. Temaerne er digitalisering, it-sikkerhed og intelligent ERP. Du kan være med, når vi sætter ideerne, eksemplerne og de gode digitale erfaringer i centrum. Det sker gennem interaktive debatpaneler, konkrete erfaringer og oplagte keynotes.

23. marts 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Exchange-sårbarhed truer selskaber over hele kloden: Sådan blev den opdaget af Dubex fra Søborg
En række akutte sårbarheder i Microsoft Exchange Server har sendt en panisk bølge gennem Exchange-miljøet. Sårbarhederne blev opdaget af danske Dubex. Se her, hvordan de blev opdaget af det danske selskab. "Var hackerne lykkedes med det, ville det være forholdsvist voldsomt," siger Jacob Herbst fra Dubex.
Computerworld
Hånden på hjertet: Er der plads i din virksomhed til it-nørderne, der sjosker rundt i ikke nødvendigvis ens strømpesokker?
Klumme: Er der plads i din organisation til it-nørder, der går rundt på arbejdspladsen i to ikke nødvendigvis ens strømpesokker, fordi det er svært virkeligt at koncentrere sig, når skoene klemmer?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Fri medarbejdermobilitet - med digital bodyguard
Om at gå fra adgangsstyring på personniveau til adgangsstyring på desktopniveau. I takt med at flere og flere medarbejdere arbejder remote og logger på jeres systemer og netværk uden for virksomhedens sikkerhedsværn, risikerer de at efterlade døren til forretningen på klem. Dermed bliver endpoints som pc’ere, Mac’s og servere et oplagt mål for hackere, som vil ind i virksomhedens infrastruktur. I blandt sker det også, at medarbejdere udnytter deres privilegerede adgangsrettigheder til skadelige formål. Det er derfor mere aktuelt end nogensinde at rette opmærksomheden mod jeres endpoints og de rettigheder, der ligger her.