Lær af pornokongen: Sådan kommer du til tops i Google-søgninger med smarte links

Når et pornosite kan score hundredvis af links mod sit site, så kan du også. Sådan lyder opfordringen fra dansk SEO-ekspert, der her fortæller, hvordan du kommer til tops i Google-søgninger med en velovervejet link-strategi.

Selv om Google har mere end 200 forskellige parametre at skrue på for at vise de mest relevante resultater øverst i online-gigantens søgemaskine, er links ind til ens site stadig på Top 3 over de vigtigste faktorer.

Det mener specialist i søgemaskineoptimering og stifter af SEO-virksomheden Waimea Digital, Mikkel deMib Svendsen, som i denne uge har slået dørene op til en konference omkring netop søgemaskineoptimering.

På konferencen demonstrerer Mikkel deMib Svendsen, at en online-spiller som Pornhub, der er blandt de allerstørste erotiksites, mod alle odds har formået at score links ind mod sitet og dermed ekstremt vigtige points til at ligge i toppen af Google-søgninger.

"Ingen ønsker at linke til pornosites, så det kræver, at Pornhub tænker ud af boksen," forklarer SEO-specialist Mikkel deMib Svendsen på konferencen, som bliver afholdt på AVT Business School på Sankt Annæ Plads et par karetlængder fra Amalienborg.

Helt konkret har Pornhub udarbejdet en online-kampagne til plantning af træer, hvor sitet under overskriften 'Pornhub Gives America Wood' bedyrer, at det vil plante træer, hver gang brugerne ser bestemte videoer.

Kampagnen har givet en vis medieomtale i især USA, hvilket har resulteret i over 300 links til sitet fra forskellige medier, som blandt andet tæller The New York Times.

"Hvis et pornosite kan få over 300 links fra eksterne sites som The New York Times, så kan alle gøre det," understreger Mikkel deMib Svenden på SEO-konferencen.

To typer links
Pornhub har helt konkret fundet på en alternativ kampagne, der sikrer sitet medieomtale, hvorefter sitet høster links fra denne omtale.

Læs også: Google på vej med store ændringer i søge-algoritmen: Det kommer det til at betyde

Disse links er såkaldte organiske links eller naturlige links, som sitet har tjent på sin skæve ide om at plante træer.

"Når det kommer til at tænke i links, bør virksomheder som tommelfingerregel bruge 80 procent af deres tid på strategier, der kan udløse denne slags optjente links," fortæller Mikkel deMib Svendsen efterfølgende til Computerworld.

Han forklarer, at de resterende 20 procent af tiden så kan gå til de 'anskaffede' links, som man enten betaler sig fra eller beder om i pressen og hos partnere, kunder og andre interessenter.

Udover træplantningskampagnen har Pornhub også været ude med andre skæve ideer. Blandt andet har sitet sponsoreret et fodboldhold i England, der efterfølgende blev hevet ud af sin liga, da holdet løb med reklamer for porno.

"Pornhub vil jo gerne ud og ramme unge mænd, og så gælder det om at få noget omtale og links til ens site," siger Mikkel deMib Svendsen.

Meget mere end links
Udover at tænke aktivt i en link-strategi pointerer SEO-eksperten, at en succesfuld søgemaskineoptimeringskampagne på et site som udgangspunkt bør tage afsæt i et teknisk velfungerende site.

Det betyder blandt andet, at ens hjemmeside går via en krypteret HTTPS-forbindelse, er mobil-understøttet, loader hurtigt og har de rette metadata.

Læs også: Google strammer søge-algoritmen yderligere: Det skal være helt slut med usikre websider

Dernæst skal man som site-indehav satse på unikt indhold og nøgleord, som kunderne rent faktisk søger efter.

Her fremdrager Mikkel deMib Svendsen et eksempel med en online-tøjvirksomhed, som kommer helt til tops på søgeord som 'drengetøj' og 'pigetøj'. Analyseværtøjer afslører dog, at nøgleordet 'børnetøj' er fem gange så eftersøgt som de to andre ord tilsammen.

"Du skal som forhandler af VVS-udstyr nok heller ikke skrive 'armaturer' på sitet, når folk nu engang søger efter 'vandhaner'," forklarer Mikkel deMib Svendsen.

På konferencen forklarer han også, at Google i årets løb har udsendt omkring 600 forskellige opdateringer til søgefunktionen, hvilket derfor kan være lidt svært at følge med i.

Men for at komme til tops i søgemaskinen, bør man som minimum have optimeret de tekniske aspekter, sit indhold og så sin autoritet som indholdsudbyder, hvilket blandt andet understreges af, at mange linker til dit site.

"Hvis du ikke har denne autoritet, så kræves det nok, at du er på et marked uden konkurrence," runder Mikkel deMib Svendsen af.

Læs også: 
Dansk SEO-ekspert: Derfor kan du ikke stole på Googles liste over de mest søgte ord på Google


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan sikrer du dine data og brugere på DNS-niveau - uden at installere hard- eller software

Det kan koste dyrt at blive ramt af malware eller lignende og det gælder derfor om at være på forkant og i kontrol. Hør mere om, hvordan effektive cloud løsninger gør det muligt at beskytte både brugere og data på en nem og simpel måde.

21. maj 2019 | Læs mere


Få styr på dine kontrakter - også i årene efter de er blevet underskrevet

I en verden fyldt med kontrakter og aftaler er det afgørende, at du har styr på håndteringen af din organisations kontrakter - både de nye og de eksisterende. På dette seminar gennemgår vi nogle af de største risici og hvordan du minimerer dem. Der er mange penge at spare. Og stor mulighed for kraftig effektivisering.

23. maj 2019 | Læs mere


CXO roundtable: Sæt strategisk it-sikkerhed på dagsordenen

Eksklusivt roundtable: Hør hvordan DSBs Chief Information Security Officer arbejder med fremtidens it-trusler og strategisk it-sikkerhed - og vær med til at sætte fokus på strategisk it-sikkerhed, incident response, beredskabsplaner og business continuity blandt en udvalgt gruppe af digitale ledere fra danske virksomheder.

24. maj 2019 | Læs mere






Premium
Er Huawei truet på livet? Her er konsekvenserne af Google-forbud og amerikansk modstand
ComputerViews: Huawei indkasserer flere voldsomme bredsider fra blandt andre den amerikanske stat og Google. Den kinesiske tech-gigant er dog ikke sendt til tælling - endnu. Se her, hvad der kan komme til at ske.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
Danske Joachim Ærtebjerg er med i toppen som CTO for Intel i EMEA - hør hans bud på it-udviklingen efter 25 år hos processor-giganten
Tech fra Toppen: Danske Joachim Ærtebjerg har arbejdet for Intel siden de lancerede Pentium-processoren i midten af 90´erne. I dag er han CTO for EMEA-området - og giver her sit bud på it-udviklingen.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.