Grisekød, gaffatape og en dronepropel på en katapult. Videnskab er meget mere end hvide kitler. Foto: skærmdump - Aalborg Universitet

Danske forskere skyder flæskestege med dronekatapult - for din sikkerheds skyld

Interview: Aalborg Universitet har bygget en katapult, som skyder droner ind i svinekød. For hvordan skal man ellers vide, om en karbon-propel er livsfarlig? Aalborg Universitets dronelab-leder fortæller her, hvordan grisekød skal hjælpe droneindustrien, og hvordan du selv kan være med.

Computerworld modtager et væld af pressemeddelelser hver dag, men en gang imellem er der en af dem, som stikker ud.

En af dem handler om, hvordan en gruppe forskere på Aalborg Universitet (AAU) skyder flæskestege med en katapult, for at teste droners farlighed.

Hvad foregår der her?
Lektor Anders la Cour-Harbo er leder af AAU's dronelab, så naturligvis ringede vi til ham, for at høre, hvad i alverden det handler om.

I har lagt nogle videoer op på Youtube, hvor I katapulterer propeller ind i en forsvarsløs flæskesteg. Hvad har I så fundet ud af?

"Indtil videre har vi ikke fundet ud af så meget, for de videoer viser bare nogle test af katapulten. Man kan sige, at vi købte en flæskesteg i Føtex og spændte den fast, og vi kan konkludere, at det ser drabeligt ud, når den bliver ramt af en propel."

Men der er selvfølgelig mening i galskaben, fortæller Anders la Cour-Harbo. For de indledende øvelser handlede blot om at teste lyssætning og sikkerhedsprocedurer. Det rigtige arbejde skal nemlig først til at begynde.

"Det, der skal komme ud af det, er, at vi kan sige, "hvis vi har en drone af en given størrelse og propel, og den rammer en person her eller her, får man den slags skader." Den viden kan så bruges i lovgivning, til sikkerhedsregler og standardisering til sikker udformning af droner."

Hårde fakta skal hjælpe lovgiverne
For hele ideen med dronekatapulten er at producere videnskabelig dokumentation for, hvilke skader en løbsk drone kan forårsage.

Som landet ligger, er der nemlig langt mellem de faktuelle informationer på det område. Det er et stort handicap for både droneindustrien, som gerne vil have udvidet rammerne for brug af droner, og for lovgiverne, som ikke har et troværdigt datasæt at lovgive ud fra.

"Der er meget divergerende holdninger til hvad, der sker, hvis man bliver ramt af en drone, og de er baseret på anekdoter. Så det er ikke anvendeligt til lovgivning. Derfor tænkte vi, at det her kan løse det problem."

Der er behov for lægehjælp
Løsningen inkluderer både lægelig bistand og CT-scanninger af det beskudte grisekød, forklarer lektoren.

"Når vi udfører de egentlige test, skal vi have en læge, måske en retsmediciner, til at giver os anvisninger, så vi gør det rigtigt. Lægen skal så vurdere skaderne bagefter."

For det er ikke nok at konkludere, at det ser farligt ud, når der stikker en propel ud mellem sværene på flæskestegen. Der er behov for en nærmere analyse af de specifikke skader, hvis projektet skal føre til sikrere droner og videnskabeligt funderet lovgivning.

"Højhastighedsoptagelserne viser jo en del. Men der er jo forskel på, om du kommer til at bløde, og om en skade er livstruende. Derfor har vi brug for en lægefaglig vurdering af de skader, som eksempelvis en propel giver."

Den lægefaglige vurdering skal hjælpes på vej af en trykmåler bag det beskudte grisekød og af CT-scanninger, som skal give et detaljeret overblik over skaderne.

Både industri og glade amatører er velkomne
Anders la Cour-Harbo ser i det hele taget rigeligt med muligheder for projektet. Blandt andet kan det hjælpe med at teste idéer, så udviklere ikke spilder tid på kommende dødssejlere.

"En del af det er, at vi gerne vil lave vores egne forsøg. Hvis det viser sig umuligt at lave en sikker karbon-propel, er der ikke grund til at folk arbejder på det. Men vi kan også teste, om folks udkast fungerer godt. Hvis folk har en god idé, kan vi overveje at lave forsøg, der undersøger den."

Hvis du sidder med et knaldgodt droneforsøg i maven, men ikke har din egen katapult, er der altså mulighed for at få hjælp på AAU. Men det kan være, at du skal trække et nummer i køen. For der er allerede flere droneproducenter, som har vist interesse for projektet.

Læs også: Her er de nye regler for at flyve med drone: Krav om kørekort og nummerplader





Computerworld
Muligt Apple-kup: Der er tre gode grunde til, at iPhone 12 kan blive usædvanlig billig
Apple løfter sløret for et nyt kuld af smartphones i aften. Der kan komme en mindre prisbombe iblandt dem.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan vinder de etablerede virksomheder med digital transformation
For virksomheder der forbereder sig på at gennemgå en digital transformation, hvor Customer Experience er en central faktor, så har der aldrig været mere på spil end nu. Digital disruption truer med at ændre måden legacy virksomheder driver forretning på. Etablerede virksomheder udfordres af nye virksomheder, som mestrer det hurtigt udviklende digitale landskab. Kunder forventer en nem oplevelse og de vil kunne drage nytte af de samme digitale kanaler, som de bruger til at kommunikere med venner og familie med, til at kommunikere med virksomheder. Denne guide har vi designet til at hjælpe Enterprise virksomheder, der er i de tidlige stadier af deres digitale transformation, de organisationer vi kalder Digital Transformers – til at forstå de bedste næste skridt baseret på deres unikke profiler og hjælpe dem med at benchmarke mod deres konkurrenter.