B&O Play A1: Endelig et fedt B&O-produkt til en fornuftig pris

B&O Play har lanceret selskabets hidtil mindste bluetooth-højttaler. Højttaleren er lille og prisen lav, men det er lyd-kvaliteten ikke. Tværtimod.

B&O Play, Bang og Olufsens mere hippe søsterbrand, har lanceret en ny højtaler til selskabets familie af højtalere målrettet det yngre og mere moderne publikum.

A1 er navnet, og som navnet måske antyder, er A1 en mindre model end B&O Plays eksisterende A2 og Beolit-højtalere, som begge også er mobile bluetooth-højtalere.

Det er dog ikke kun størrelsen, som er mindre. Prisen for en A2 er 2.700 kroner, Beolit 3.400 kroner og den nye A1 koster 2.000 kroner.

De fleste andre bluetooth-højtalere i samme størrelse som A1 koster fra 500 kroner til 1.000 kroner mindre end A1, så er B&O's nye højtaler pengene værd?

Testens overskrift har måske allerede afsløret, hvad vi mener om den tabletformede højtaler, men vi taler kun sådan om højtaleren, fordi den oprigtigt imponerer.

Læs også: B&O Play sælger tre produkter i minuttet - om 4.600 år er verdensherredømmet på plads

Eminent lyd i lille pakke
Vi begynder med det vigtigste i en højtaler: Lyden.

Mens B&O Play vitterligt har bygget produkter, som spiller bedre end A1, så er det imponerende, hvor god og hvor meget lyd der kommer fra A1's små højtalere.

Specielt mellemtonerne står med sprød klarhed, og A1 benytter bordpladen under den til at forstærke bassen til at være stærkt, men tydelig (helt ned til 40 Hz).

Under højtalerens aluminiumsdække finder du en aktiv tovejshøjtaler med kegleformet bas- og mellemtoneenhed og en diskant på ¾ tomme. Vi har hørt bedre højtalere både fra B&O Play og konkurrenterne, men de så også været noget større end A1.

Her hos testredaktøren har vi igennem tiderne haft en række andre af de mindre bluetooth-højtalere til test, heriblandt Jawbone's Mini Jambox og Ultimate Ears Roll. Begge må krybe til korset i forhold til A1 og dens lydkvalitet.

Jambox og Roll spiller begge udmærket og vil til en pris på cirka 1.000 kroner være nok for langt de fleste, men du vil unægtelig opleve et helt andet lydbillede med B&O Plays A1.

Ønsker du endnu større lyd, kan du tilslutte en ekstra A1 via B&O Plays app, hvorefter du vil få en større og bedre stereolyd. Det fungerer relativt let via appen, hvor du også har adgang til en equalizer. Typisk B&O Play-design
B&O Play A1 er en pilleformet, rund højtaler med samme hullede design som A2. Designet er skabt af den danske designer Cecilie Manz, der også stod for designet af A2, og igen er der gået op i detaljerne. For eksempel er de mange små huller perfekt runde omkring midten af højtaleren, imens de er mere ovale ved kanterne for at skabe en optisk illusion.

Stilen er gennemført, bygget i meget gode materialer og samlet på en måde, så produktet føles solidt. Det er ikke en billig plastikhøjtaler. Det er B&O - og det føles som B&O.

Læs også: Test: Lille, vandtæt bluetooth-højtaler er perfekt til køkkenet, poolen, stranden og badeværelset

Sammen med højtalerne finder du også et 2200 mAh batteri, som ifølge B&O Play sørger for musik i 24 timer ved almindelig brug. Under vores test er det ikke helt ved siden af. Under en uges test har vi kun skullet lade A1 op én gang, hvilket sker hurtigt via USB type C-porten i bunden.

Den pæneste Conference-caller?
Den kan spille musik, det er den billigste B&O Play-højtaler til dato og den er pæn, men hvad kan den mere?

Indbygget i A1 finder du en mikrofon, så den også kan bruges til samtaler. Det er der jo intet nyt i, men A1's mikrofon er rettet ned mod bordet under en skrå bue. Det betyder, at lyden opfanges hele vejen rundt om A1, og går meget klart igennem til personen i den anden ende.

Det lyder lidt marketingsagtigt, men efter flere testopkald er vi ikke i tvivl: Hvad end buen under højtaleren gør, så virker det.

Samtaler går klart igennem for personen på den anden side af forbindelsen - bedre end hvis det var foregået igennem telefonens mikrofoner, og langt bedre end det eksisterende conference-sæt vi bruger på Computerworld.

Opkald skal selvfølgelig ske via en tilsluttet enhed, så du må lave dine gruppeopkald med for eksempel Skype.

Konklusion:
B&O Play A1 er en lille, mobil højtaler med en vejledende pris på 1.999 kroner, og for første gang føler vi ikke, at prisen er for høj. A1 er det første B&O-produkt - Play eller ej - hvor man ikke behøver at føle sig som oliesheik for at købe højtaleren.

Det er den billigste og mindste B&O Play-højtaler til dato, men lyden er ikke dét mindre. Der er masser af kraft i den lille højtaler, som snildt vil kunne spille op til fest, og med et godt batteri kan den sagtens klare en hel dag udenfor - langt væk fra et strømstik.

Det er ikke et produkt for alle. For nogle er designet mere ligegyldigt, og 2.000 kroner er stadig mange penge, når de fleste andre minihøjtalere i samme kategori koster omkring fra 500 til 1.500 kroner.

Men du køber heller ikke B&O-produkter alene for lyden. Designet er en stor del af A1, og her leverer den lille højtaler.

Læs også: Test: B&O Plays nye trådløse headset spiller djævelsk godt




Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan gearer du Cloud og IoT for at accelerere din digitale transformationsstrategi
Print er fortsat en værdifuld og integreret forretningsfunktion, men organisationer har svært ved at se sammenhængen mellem print og de bredere strategiske it-initiativer, såsom it-outsourcing, cloud migration og digital transformation. IoT får også stadig mere opmærksomhed og dataanalyse af allestedsnærværende implementering af IoT-teknologi, får betydelig opmærksomhed og traction. På verdensplan har 61% af de adspurgte virksomheder implementeret IoT projekter, mens yderligere 27% har planer om at implementere det indenfor de næste 12 måneder. Lige så vigtigt er det at hele 85% af alle IoT beslutningstagere i organisationerne har et budget allokeret til IoT projekter. Dette whitepaper bruger data fra en nylig undersøgelse fra IDC, som undersøger hvordan virksomheder prioriterer strategiske it-investeringer, som driver den digitale transformation og kigger mere specifikt på hvordan disse investeringer kan mappes til langsigtede krav omkring brugen af papir og print.