Derfor har staten ikke konkrete it-mål i kæmpe-plan: "Vi skal forberede os til den fremtid, som ingen kender"

Statens store digitaliseringsplan kritiseres for at mangle konkrete mål. Men det er der gode grunde til, lyder det fra statens stærke it-mand.

Artikel top billede

Dansk erhvervsliv kritiserer Danmarks nye offentlige digitaliserings-strategi for at være for uambitiøs og mangle konkrete mål - i modsætning til den forrige it-strategi, der havde langt flere klare målsætninger: Eksempelvis at 80 procent af al kommunikation mellem borgere og det offentlige skulle foregå digitalt.

Du kan læse mere om kritikken her: Kritik: Danmarks nye it-strategi er uambitiøs og mangler klare mål

Det oplagte spørgsmål er: Hvordan kan vi i 2020 finde ud af, om planen er lykkedes eller ej, hvis den strategi ikke har klare målsætninger?

Digitaliseringsstrategien mangler ganske rigtigt konkrete mål, erkender Digitaliseringsstyrelsens direktør, Lars Frelle-Petersen.

Men det er der klare grunde til.

"Vi skal forberede os til den fremtid, som ingen kender," siger Lars Frelle-Petersen-

"Vi opfatter strategien som meget ambitiøs med alt det, vi skal nå. Jo længere vi når frem, jo mere præcis og konkret bliver vi også omkring målsætningerne på alle områder. Det er et helt bevidst valg," siger Lars Frelle-Petersen om de manglende måltal.

"Mange ting omkring lovændringer og forsøg på sundhedsområdet er svære at sige noget nagelfast om lige nu, så vi opstiller konkrete mål, når vi bliver klogere. Med strategien har vi udstukket retningen, som de konkrete mål vil komme løbende," siger Lars Frelle-Petersen.

Afløser maskinerne de ansatte?

Computerworld ønsker også at vide, om digitaliseringen med alle sine lovede effektivitetsgevinster vil koste offentlige arbejdspladser, som vi eksempelvis har set hos Skat.

Efter digitaliseringen for alvor har snurret hos Skat i 15 års tid, har it-udstyret betydet nedlæggelse af tusindvis af arbejdspladser.

Denne tendens ser man også hos en it-gigant som IBM, der med indførelse af kunstig intelligens og cloud computing vinker farvel til medarbejdere i hobevis.

Hvis digitaliseringen giver mindre bureaukrati i den offentlige sektor, hvad skal bureaukraterne så lave?

"Der skal igangsættes 33 initiativer, og når det sker, vil de underliggende business cases også blive lagt," forklarer Lars Frelle-Petersen.

Men hvis digitalisering er lig forandring i arbejdsgange med mere automatisering, taler vi så hundredvis eller tusindvis af jobs i hele den offentlige sektor, som maskinerne kan overtage?

"Det er klart, at vi ikke skal have medarbejdere, hvis deres opgave kan løses mere effektivt - eksempelvis hvis der skal sendes færre breve. Du får mig dog ikke til at sige noget om, hvor mange afskedigelser, der potentielt kunne komme på tale," siger Lars Frelle-Petersen til Computerworld.

"Vi kommer til at gøre tingene anderledes, ligesom vi ser andre steder på arbejdsmarkedet. Vi kan eksempelvis se, at der kommer færre banker på grund af digitalisering. Arbejdsmarkedet forandrer sig, og det gør den offentlige sektor også."

Hvad er 'god brugervenlighed'?

I skriver flere steder i strategien, at der skal være 'god brugervenlighed'. Hvad betyder det helt konkret? Redesign af hjemmesider? Udvikling af apps? Tiltag under motorhjelmen?

"Vi skal være fælles om god brugervenlighed. Selvbetjeningsløsningerne til borgerne og virksomhederne skal være ensartet, uden de dog nødvendigvis har de samme knapper og menuer. Vi fastsætter målene for god brugervenlighed løbende, og de skal naturligvis være højere end i dag," siger Lars Frelle-Petersen.

Lars Frelle-Petersen tilføjer senere, at den offentlige sektor løbende måler brugervenligheden.

"Den er faktisk bedre end sit rygte," siger han.

Ifølge ham har det offentlige lyttet til kritik om, at der er for mange indtastsnings-cifre i NemID på mobiltelefonen, og man derfor har valgt at fjerne to tal fra folks NemID-indtastning. Ligesom mindre organisationer til næste år kan benytte deres eget NemID frem for erhvervs-versionen.

Læs også: NemID dropper to cifre i afgangskoden

Smartere deling af relevante af borger- og virksomhedsdata mellem myndighederne bliver også fremhævet af Lars Frelle-Petersen som et eksempel på god brugervenlighed med færre indtastninger fra borgernes og virksomhedernes side.

Loven skal ændres

Dette kræver så datadeling mellem myndighederne på kryds og tværs, hvilket igen skal balanceres med, at borgerne og virksomhederne ifølge strategien får adgang til flere relevante data om dem selv fra staten, regionerne og kommunerne.

Der lægges på den måde op til flere lovændringer, så digitaliseringen bliver rammet ordentligt ind, uden at de juridiske papirtigre fra den analoge tid spænder ben for den digitale virkelighed.

Er strategien så reelt elastik i metermål?

"Nej, vi bliver langt mere målbare med tiden," siger Lars Frelle-Petersen.

Læs også:

Her er hele Danmarks it-plan frem mod 2020: Disse ni områder skal der satses på

Kritik: Danmarks nye it-strategi for blød og mangler klare mål

Efter flere års hårdt arbejde: Så mange danskere er nu med på digital post

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S