Et nyt spilkoncept fra Sony med navnet Singstar skal bringe spilkonsollen Playstation 2 fra drengeværelset og ind i dagligstuen, hvor målgruppen i langt højere grad er kvinder og piger.
- Det er klart, at hvis vi vil op og konkurrere med de helt store underholdningsplatforme som musik og film, så er vi nødt til at få fat i en meget bredere målgruppe og begge køn, siger Allan Hansen, direktør for Nordisk Film Interactive.
Nordisk Film har ansvaret for Playstation i Danmark, hvor der indtil videre er solgt omkring 300.000 Playstation 2-konsoller. På verdensplan er der langet 70 millioner PS2-konsoller over disken.
Avanceret karaoke
Det nye produkt, Singstar, kommer på gaden i Danmark onsdag og er i princippet et avanceret karaokesystem, som styres ved hjælp af mikrofoner. Det analyserer spillernes sangtalent ud fra, hvor godt de rammer de rigtige toner, og om timingen er i orden.
- Vi skal prøve at få fat i nogle forbrugere, som vi ikke tidligere har haft som kunder i Danmark, fortæller Allan Hansen.
Singstar bliver fulgt op af en af de største Playstation-kampagner i Danmark nogensinde, hvilket skal overbevise danskerne om, at spil ikke kun er for teenage-fyre og voksne drenge.
Første skridt i den kamp blev taget, da produktet Eyetoy sidste år blev lanceret. Eyetoy er et lille kamera, som gør det muligt at styre spillet med kropsbevægelser og samtidig lader spilleren se sig selv på skærmen.
Håber på dansk succes
Eyetoy er solgt i 30.000 eksemplarer i Danmark, og Allan Hansen håber på samme succes for Singstar, der i første omgang kommer med kendte sange og videoer fra kunstnere som George Michael og Avril Lavigne. Til jul er det planen, at der skal komme en lokal version med danske kunstnere.
- Vi tror, at vi kan nå de samme salgstal som Eyetoy med den første version. Til jul kan det blive rigtig, rigtig stort, når vi kommer med den lokale version, siger Allan Hansen.
Han lægger op til, at Sony senere kan komme med fokuserede versioner som børnemelodi grand prix eller dansktoppen.
- Vores målsætning er, at vi gerne vil gøre Playstation 2 dobbelt så stort, som det er i dag. Vi kan næsten ikke få en større del af kagen, så vi bliver nødt til at gøre kagen større, siger Allan Hansen.
Fitness-kamera på vej
Med Singstar kan der sluttes op til otte mikrofoner til en enkelt Playstation 2, så otte personer kan dyste om at synge mest rent. Ved at kombinere det med Eyetoy-kameraet kan en spiller se sig selv optræde på skærmen.
Spillet kan også bruges til at bygge en sangkarriere op, så det på den måde minder om en traditionel spiludfordring.
Singstar bliver senere fulgt af en række nye Eyetoy-produkter, som tillader ejeren af en Playstation 2 at bruge den til at dyrke fitness eller som videotelefon.
- Man skal tænke radikalt anderledes i forhold til de traditionelle spilgenrer, hvor der er våben i hvert andet spil, og hvor bare det at bruge en controller kan være en barriere for nogle spillere, mener Allan Hansen.
Herhjemme er Nordisk Film Interactive aktiv på mere end en front for at lokke nye målgrupper til at spille.
Efter succesen med IO Interactive købte Nordisk Film i januar over halvdelen af den danske spiludvikler Pinkfloor, der udvikler interaktive spil og underholdning for teenagepiger. Her bliver den største satsning netop et spil til Playstation 2 rettet mod piger.