Derfor taber Apple terræn mens Facebook og Google buldrer frem

ComputerViews: Tre af verdens førende og mest værdifulde it-selskaber afleverede kvartals-regnskaber i sidste uge: Det går strålende for Google og Facebook, mens Apple hastigt taber terræn. Det ligger der et klart signal fra markedet i.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: Tre af verdens mest indflydelsesrige og værdifulde it-selskaber afleverede kvartals-regnskaber i sidste uge.

Og der er klare signaler i regnskaberne om et skift i markedet, som i den kommende tid kan komme til at eskalere yderligere.

Facebook

Det er langt tid siden, at Facebook har haft så meget vind i sejlene, som det er tilfældet lige nu.

Der er fremgang i alle selskabets nøgletal, hvor den klare højdespringer er omsætningen på annoncer, som er vokset med hele 63 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor til nu 6,24 milliarder dollar (41,8 milliarder kroner).

Dette forretningsområde udgør langt størstedelen af Facebook.

Selskabets netto-indtjening landede på 2,05 milliarder dollar (13,7 milliarder kroner) - en stigning på ikke mindre end 186 procent i forhold til det tilsvarende kvartal sidste år, hvor Facebook tjente 719 millioner dollar.

For aktionærerne i børsnoterede Facebook er det såkaldte EPS (earning per share) et vigtigt parameter, og også her har der været bemærkelsesværdig vækst på hele 184 procent i forhold til samme kvartal i fjor.

Det fik Facebooks aktiekurs til at smutte i vejret med et drøn torsdag i sidste uge.

Facebook meddeler, at 1,71 milliarder mennesker anvender tjenesten mindst én gang om måneden. Det er 15 procent flere end i det tilsvarende kvartal for et år siden.

Ifølge selskabet anvender 1,13 milliarder mennesker tjenesten dagligt - heraf godt en milliard via mobilen.

Du finder Facebooks kvartalsregnskab her.

Annonceforretning er helt forrygende for Google

Også Googles moderselskab, Alphabet, har helt forrygende vind i sejlene.

Selskabet oplever for tiden et opsving i efterspørgslen efter betalte søge-resultater, der er Alphabets primære kilde til indtjening.

Det har fået omsætningen til at stige med ikke mindre end 19 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Det samme billede gør sig gældende i den (meget mindre) del af Alphabet, der ligger uden for de betalte søge-resultater.

Denne del dækker eksempelvis de erhvervsrettede cloud-tjenester, Google Play, hardware-forretningen og lignende.

Samlet set er denne del - som Google bundler under fællesbetegnelsen 'Other revenues' - vokset med 33 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Værre ser det ud for Googles afdeling for de såkaldte 'moonshots,' som du kan læse mere om her:

Divisionen får et underskud på 859 millioner dollar på en omsætning på blot 185 millioner dollar.

Det har Alphabet rigeligt råd til, og håbet er, at divisionen på et tidspunkt vil udvikle en teknologi, der på samme måde som søgemaskinen vil kunne definere en helt ny kurs ind i fremtiden.

Du kan se Googles kvartalsregnskab her.

Et faresignal for Apple?

Værre ser det ud for Apple, der i det forrige kvartal havde tilbagegang for første gang i 13 år.

Det kan du læse mere om her: Nedtur for Apple: Salg af iPhone falder for første gang siden 2007.

Den uheldige udvikling er fortsat for Apple i endnu et kvartal, hvor det store selskab - der er blandt verdens mest værdifulde overhovedet - fortsat må registrere tilbagegang på de fleste nøgletal.

Omsætningen er således dykket med hele 15 procent i forhold til det tilsvarende kvartal sidste år.

Apples omsætning falder i alle regioner i verden undtagen på det japanske marked, der er selskabets næstmindste. Størst tilbagegang finder vi i det vigtigste marked af dem alle - nemlig Kina - hvor Apples omsætning er faldet med hele 29 procent.

Også salget af fysiske styks falder på alle markeder - og for alle produkt-områder.

Du kan læse mere om Apples regnskab her: Apples omsætning og indtjening styrtdykker - salg af iPhone falder med stor hast

Det eneste område, der går en smule frem, er services-forretningen, der dækker iTunes og App Store. Dette forretningsområde hører imidlertid blandt Apples mindste.

Du kan se Apples kvartalsregnskab her.

Fremtiden i mobilverdenen ligger i services - ikke hardware

Online er vejen frem

Kan vi konkludere noget ud fra tallene? Ja, det kan vi.

Apple har i de seneste 13 levet højt på smartphonens fortsatte landvindinger gennem verden.

Nu ser det imidlertid ud til, at markederne er nået et mætningspunkt. For tiden har alle, der reelt kan komme i nærheden af en smartphone, allerede en smartphone.

Markedet er kort og godt mættet, hvilket jo betyder, at en smartphone-bruger først vil investere i en ny smartphone, når den gamle er udskiftningsklar.

Det betyder, at selskaber, der lever af at sælge hardware, skal til at kæmpe om færre brugere.

Da alle tre selskaber er børsnoterede, gælder det desuden for markedet, at der er mere fremtid i mobil-forretninger, som leverer software og tjenester, end i mobil-forretninger, der leverer hardware.

Apple er fortsat verdens mest værdifulde selskab, men positionen er ikke nagelfast, da markedet er begyndt at tvivle på, om Apple er løbet tør for nyskabende ideer, der rækker ud over mindre tweeks og forudsigelse forbedringer af iPhonen.

Tallene viser altså, fremtiden i it-verdenens allerbedste liga på mobilområdet ligger i services - og ikke hardware. Og hvad har Apple at byde på her, der for alvor kan udfordre Facebook og Google?

Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S