Priskrig: Dusørfirma vil betale dobbelt så meget end Apple for oplysninger om huller i iOS

Sikkerhedsfirma vil give mere end det dobbelte end Apple for opdagelsen af sikkerhedshuller i iOS. Det er der en god grund til.

Artikel top billede

Sikkerhedsselskabet Exodus Intelligence står klar med meget store dusører til alle, der opdager sårbarheder i Apples iOS.

Selskabet er klar til at betale op til en halv million dollar - 3,3 millioner kroner - til udviklere og andre, der opdager sårbarheder i iOS version 9.3 og senere versioner.

Det er blot få dage siden, at Apple for første gang præsenterede et dusør-program.

Apple har ellers i modsætning til flere af de andre store softwareselskaber hidtil holdt sig fra dusør-modellen.

Det kan du læse mere om her: Åbner for udbetaling af store dusører: Apple vil pludselig betale formuer for opdagelsen af sårbarheder.

Apple tilbyder op mod 200.000 dollar for opdagelsen af de mest alvorlige sikkerhedsbrister - altså under det halve af det beløb, som Exodus tilbyder.

Selskabet vil endda kun tilbyde dusør til en række udvalgte udviklere, mens Exodus ikke sætter begrænsninger af denne karakter.

Exodus vil alene betale dusør for opdagelsen af de såkaldte zero-days sårbarheder, som ikke er blevet opdaget af Apple.

Det gør informationer om sårbarheder til værdifulde handels-objekter, som både cyberkriminelle og Apple må formodes at være interesseret i.

Sikkerhedsselskabet Exodus Intelligence har udviklet en specifik forretningsmodel ud af erhvervelsen af sårbarheder.

Selskabet tjener nemlig penge på at varsle dets kunder om kritiske trusler i forreste frontlinie, hvor truslerne er så nye, at selv selve software-leverandøren samt hacker-miljøerne endnu ikke har hørt om dem.

Exodus bedyrer faktisk, at selskabet ofte er i stand til at varsle selskabets kunder helt op til to år før sårbarhederne bliver offentligt kendt.

Selskabet tilbyder således ganske store dusører for opdagelsen af sårbarheder i alle de store systemer, der tæller både Google Chrome (150.000 dollar), Microsofts Edge (125.000 dollar), Firefox (80.000 dollar), Windows 10 (75.000 dollar) og Adobe Reader (60.000 dollar).

Samme model anvender også andre sikkerhedsselskabet.

Sidste år udlovede selskabet Zerodium således en million dollar for en metode, hvorpå man via en browser kunne kompromitere iOS.

Læs også:

Nu hæver Google dusørerne: Så meget får du for kritiske bugs og sårbarheder i Android

Fandt kritiske sårbarheder i Google Chrome: Nu vælter han sig i dusør-penge

Du kan score en formue hvis du kan hacke en Chromebook

Sikkerhedsfirma udlover findeløn på halv million kroner for huller i Flash

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly